Jump to content

Hjelp "nybegynner" til å planlegge tur fra Notodden til Risør

Cola Normann

Recommended Posts

Hei,

Som overskriften beskriver tenker vi oss en båttur tur til og fra Risør i Sommer (Skal sove på hytte der), og lurer da på planlegging av rute. 

Vi er en familie på 4 som har nylig anskaffet oss vår første båt, en 2011 Yamarin 76DC. Tenker å ta en overnatting om-bord hver vei.

Har kjøpt C-Map app til telefonen ettersom plotteren (En eldre Raymarine) på båten ikke har noe kart fra Notodden til Skien.

Har prøvd å bruke auto route fra Skien til Risør, og den tegner en "grei" rute på 40nm, men skulle nok helst seilt mer innaskjærs enn den foreslår. Er tross alt ikke veldig store båten, og barna er små.  

Screenshot_20220629-160426_C-MAP.jpg.a9c7b072245e4ca42002d66b696f92a7.jpg

Har dere noen tips til rute?

Og gjerne tips til hvor man kan legge til for å overnatte, stoppe og se/leke/bade/bunkre.

Takker på forhånd!

I stedet for å kjøre ut til Jomfruland ville jeg testet Langøykilen. Skjermet og lunt i alle forhold. Også ville jeg kjørt Kreppa dagen etter forbi Kragerød og ut ved Portør. Da er det utaskjærs ned mot Risør men det kommer du ikke unna. Husk å sjekke værmeldingen og spesielt vindvarsel. Det er viktigere enn sol.

Hilsen

Lurvetass

For vær- og bølgevarsel er Windy.com (også tilgjengelig som app), veldig god.

Appen Kystvær gir vindretning og -styrke i sanntid for kystfyrene langs kysten.

Barentswatch.no er også grei for bølgevarsel utaskjærs.

Ved bruk av autoruting både i apper og på kartplottere: Viktig å zoome godt inn og gå gjennom hele ruten for å se at den ikke lurer deg inn på (for) grunt vann, osv.

Noen tips for å få en trygg og god opplevelse for hele familien. 

Gratulerer forøvrig med flott båt, det er en trygg og meget kapabel båt du har fått deg. 

Før du drar bli kjent med båten, helst sammen med din bedre halvdel, og avhengig av alder så liker barn å hjelpe til. Lær hvordan vann, kloakk, og strøm fungerer. Ha nødvendig tauverk, samt fendere. Et tau på 20-30 meter er kjekt å ha ombord, da har du litt fleksibilitet når du skal ankre opp i uthavn. Å ligge longside langs fjell er fint, og trygt. 

Antar du har ankervinsj. Bli trygg på dens virkemåte. Pakk smart. Hver person har en bag, på hver sin plass, hold orden, blir lett mye styr. Ha en plan, men vær forberedt på endringer, avhengig av vær og vind, samt personlige behov og ønsker. 

I mine øyne så er kart på telefon for smått og lite oversiktlig. Ett nettbrett er mye bedre egnet. Uansett ha holder for telefon, eller nettbrett. Har du en meter bølger så blir ting raskt uoversiktlig. Samtidig smart å engasjere andre halvdel i å hjelpe med navigasjon, spesielt hvis været drar seg til. Uansett lær deg det utstyret du har ombord, plotter, mobil/nettbrett app eller sjøkart. 

Før du drar lær deg å kjøre båten din. Hvordan oppfører den seg i bølger? Medsjø, motsjø? Hvilken fart fungerer? Jeg har liknende båt, blir det en meter bølger eller to, så kan 16-18 knop være fornuftig. Ikke særlig økonomisk fart, men kan fungere fint, samt unngå å slå i stykker ting samt skremme de ombord. Prøv deg frem. Samt bruk av trim på motor og båt. 

Før du starter turen/dagen, gjør båten klar for sjø. Lukk alle luker. Løse ting, klær er pakket ned i respektive bager. Da blir det mindre styr hvis du møter litt rufsevær, samt du skaper trygghet. Sjekk værmeldingen, https://www.barentswatch.no er også en kilde for bølgehøyde. Husk at varme sommerdager skaper vind og bølger. Alltid rolig på sjøen i morgentimene, samt kvelden. 10 om formiddagen og til i seks/syvtiden er det mest urolig. Så kan være smart å få unna noen mil tidlig eller seint. 

Angående rute, så vil jeg absolutt anbefale en mere innaskjærs rute. Området innenfor Jomfruland mot Kragerø er et eldorado. Masse fine holmer. Jeg hadde ei god natt ved Buskholmane på innsiden av Jomfruland, flott. Å bruke Google maps i satellitt-modus, i sammen med sjøkart, kan også være kjekt for å finne uthavner. 

Kos deg på tur. 

Skaff deg papirkart også. Kompass bør du også ha. Husk at plotter er unøyaktig, beregn minst 100m sikkerhetsmargin. Følger du hovedleia er det som regel greit. Den første utfordringen du møter er når du runder Langesund - Rognsfjorden. Der kan det være mye sjø. Ta ruten innaskjærs, retning Kreppa/Langårsund Vallø er eventuelt en fin mellomstopp før Kreppa. Via Keagerø ut Stanggapet og den lengste strekningen utaskjærs til Risør. Generelt sett bør dere starte veldig tidlig for å unngå solgangsbrisen. 

Takker så mye for fine og utfyllende svar! Setter meget pris på det!

Får ikke øvd så mye i sjøen før vi drar ettersom båten ligger i Notodden (Innsjø), men har nå litt erfaring med sjø/bølger fra yngre dager med mindre båter.

Vil absolutt holde meg mest innaskjærs ja, så kom gjerne med ruter. Går det an å dele ruter med C-Map app? Eller burde jeg bytte til noe annet?

Er litt klønete å legge opp hele ruta på en mobiltelefon. Har en Surface Pro jeg kunne brukt, men C-Map har ikke noe app til windows ser det ut som.

Skal få tak i papirkart ja. Tips til hvor man bør kjøpe?

Mange gode tips.  Gå innaskjærs fra Stråholmen til Portør. Beregn stopp i Langesund og Portør for å se an været. Du må ut i åpent hav utenfor Bamble og fra Portør til Risør. Kan være røft.

Det finnes papirkart Notodden-Porsgrunn. Allikevel bør du være obs på sandbanker i elva nedenfor Heddalsvann. Husker fra jeg var der i 2005 at vi måtte helt øst i leden for å komme forbi, men det kan jo ha forandret seg. I elva/kanalen er det hvite og røde staker. Husker vi lå stille flere ganger for å diskutere om det var en hvit, møkkete stake foran oss eller bleket rød, men det kommer an på lyset og kan jo også ha blitt bedre nå.

Redigert av paxo (see edit history)

Vi hentet båten i Båly og seilte den hjem til Sandefjord. Her er ruten jeg laget på C-map. Den er i hvertfall et utgangspunkt fra Langesund. Vi fulgte stort sett leia hele veien.

https://appchart.c-map.com/redirect-route.html?id=kRFdcmEf-&key=u764Ygidgh3Z4GlCCe5DqMXCIU4XaE4Z

Men jeg vil absolutt anbefale noe større en en telefon. Selv brukte jeg IPod ved siden av papirkart og en liten plotter som står i båten. 
Husk å se ut også, ikke sitt og bare se på skjermen. Sammenlign kartet med det du ser utenfor båten. Er du i tvil så stopp opp så du kan orientere deg.

Redigert av Lars Moe (see edit history)
paxo skrev 1 time siden:

Valle, Kragerø, Jomfruland?  Trangt overalt i Juli. 

Ettersom jeg starter i Notodden så tenker jeg mer mellom Skien - Breivik - Langesund. Kommer vel kanskje an på hvor lang tid det tar å komme seg gjennom slusene ved Skien.

Går ca 1t og 15min i 20 knop fra Notodden til Løveid. Hvis du regner ca 2timer fra Løveid med slusene så er du nesten garantert igjennom slusa i skien. Så en time til i 5knop så er du ute av Porsgrunns elva og i Frierfjorden?

Starter du tidlig på morgenen har du god tid til å komme deg til Kragerø skjærgården, hvis det er forhold du er komfortabel med over rognsfjorden da?

stian22i skrev 1 time siden:

Går ca 1t og 15min i 20 knop fra Notodden til Løveid. Hvis du regner ca 2timer fra Løveid med slusene så er du nesten garantert igjennom slusa i skien. Så en time til i 5knop så er du ute av Porsgrunns elva og i Frierfjorden?

Starter du tidlig på morgenen har du god tid til å komme deg til Kragerø skjærgården, hvis det er forhold du er komfortabel med over rognsfjorden da?

Takk for info!! Det hjelper på beregning! :)

Angående komfort ombord båt. 

Jeg har alltid ullundertøy, bukse og skjorte, til alle ombord. Samt raggsokker, og lue. Ullundertøy tar liten plass. Godt hvis det er behov for det, topp hvis det ikke er det. 

Når jeg går ombord, så går skoa av. Etter bading, og når sola går ned, så er det godt å få på raggsokker. 

God tur, kos dere ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...