Jump to content

Knapp på automatsikring vil ikke resettes

PolarOslo

Recommended Posts

Hei,

Lurer på om dere kan hjelpe. Kjøpte GP700 før påske, og etter en liten tid merket eg at ankerlanternen ikkje fungerte (kom ikkje lys i lanternen, ei heller på bryter.) Eg har derimot videobevis på at dette funket ved overtakelse. 

Omtrent samtidig registrerte eg at det ikkje var strøm på mine usb-uttak på dashbord. 

Etter en stund slo det meg at eg kunne jo sjekke koblingene på baksiden, som sagt så gjort, de var litt løse, og da fungerte alt.

Nå oppstod samme problem med ankerlanterne, og eg tenkte det var sikkert samme problem. Men nå funket det ikkje å sjekke koblinger. Såg derimot to ting:

Usb og ankerlanterne ser ut til å være koblet sammen (muligens samme sikring), og den lille knappen over bryteren er ute. Men det er ikkje mulig å få den inn igjen, uansett om det så ikkje er strøm på i det heile. Noen anelse om kvar problemet er, det er jo ikkje akkurat det mest strømkrevende utstyret vi snakker om her....?

Mvh Trond 

Er det slik at du ikke får den inn igjen fordi den spretter ut igjen, så har du kanskje en kortslutning et sted. Eller mente du at den fysisk/mekanisk ikke lar seg trykke inn igjen ? 
Bilde fra foran og bak panelet ? 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Kan det tenkes at ankerlanternen omgår hovedbryter og at det derfor vil være spenning selv med hovedbryter av?

Jeg ville begynt med å bytte om kablene over på en annen sikring (av samme dimensjon) og se om den oppfører seg likt. Da kommer du ett skritt nærmere å finne feilen. 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Som flere nevnte over, vil det være mulig at det er en høy last eller kortslutning som er årsaken til at sikringen spretter ut igjen. Det enkleste for å bekrefte/avkrefte dette er å koble bort batteriene, og sjekke da.

Spretter den fortsatt, kan du bytte den ut med en ny, som du bla kan kjøpe her https://www.elfadistrelec.no/en/thermal-circuit-breaker-10-eta-106-p30-10a/p/13320900?trackQuery=Eta+Thermal+Circuit+Breaker&pos=28&origPos=28&origPageSize=50&track=true

Husk å bytte sikringen med en som er lik i strømtrekk (max ampere)

Jannmar skrev for 22 timer siden:

Du får de på Biltema også, til en rimelig penge, opp til 10 A så vidt jeg vet.

Du kan jo ha en for lanterna, og en for USB-uttaket, så kan du bruke den til USB-uttaket som PÅ -AV bryter.

Automatsikring.JPG

Denne er større og passer ikke inn der som hans sikringer er plassert

• 2 uker senere...

Oppdatering: Byttet automatsikring, den har til nå oppført seg som forventet, og ikkje løst seg ut. Usb funker som normalt, og det lyser nå på bryter. Ankerlanterne lyser fremdeles ikkje, så skal sette i gang litt feilsøking på det, men det haster ikkje. Foreløpig null tegn til kortslutning, da sikring holder stand. 

Takk for hjelpen. 

T

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...