Jump to content

Kanzaki km4a gir låst seg.


YersiniaPestis

Recommended Posts

Heisann. Jeg har en yanmar 4jh2-dte med Kanzaki km4a gir. Giret har fullstendig låst seg og står kubb fast. Noen som har vært borti dette og kan tipse litt på hva jeg kan forvente av pris på deler. Jeg må vel sikkert skifte noe lager og greier, og vil skifte kon på samme tid. Den har hatt litt slureproblemer, men ikke være en at jeg kunne fint bruke den til havari inntraff.

IMG_20220629_190909.jpg

Link to post

Har du sjekket innfesting av girkabelen?

Mitt KM5A gir kilte seg, og da var det kabelen som ikke var skikkelig på plass i festeklammeret.

 

Dette skjedde etter at kassen hadde vært ute for overhaling, så feilen var unøyaktig montering fra min side.

Satte på nytt klammer for sikkerhets skyld (flak.no/produkter/?ProdNo=1002514) og alt har fungert topp etterpå.

Hvis du prøver å koble fra kabelen og deretter starte motoren, så ser du om dette er nok til at konen går ut av inngrep.

 

Hvis kassen din er vanskelig å få i gir, er det normalt konen som er problemet. Hvis den er lett å få i gir men slurer på høyrere turtall, er det antageligvis lamellene som er slitt.

Konen kan man som regel slipe, men min kasse hadde problem med sluring på lamellene på inngående aksling. Jeg leverte den inn til Bildøy på Sotra. Nye lameller, sliping av kon, div smådeler og arbeid kom på ca 10000. Egentlig ikke så ille, da over halvparten av summen var deler.

 

 

 

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...