Jump to content

RO 6700 Vhf som ga alarm uten mulighet til å slå av, hva er dette?

Gudrun

Recommended Posts

I dag midt i skipsleden med masse større fartøy rundt meg slo plutselig en alarm på Vhfen seg på.

Den var alvorlig høy.

Stod noe tekst på den små LCD skjermen men mulighet til å sitte og bla på skjermen der og da var ikke mulig.

For å bli kvitt den høye alarmen måtte Vhfen gjøres strømløs. Hjalp ikke å slå den av med den vanlige bryteren.

Da den omsider fikk strøm igjen var den så snill så.. Ikke en lyd utover kystradio og noen ferger..

Den er 5-6 år og noe norsk manual har jeg ikke.

Fant en på russisk og en på fransk på nettet. Må innrømme det begynner å bli noen år siden nevnt språk ble sist brukt.. :giggle:

Den heter RO 6700. Ikke tilkoblet annet enn en vanlig Vhf antenne. Ikke noe gps antenne tilkoblet heller. Har lagt inn MMSI nummeret for noen år siden.

Noen som har opplevd tilsvarende eller har link til en manual dette er beskrevet?

Redigert av Gudrun (see edit history)

Ja tenkte det samme sailorboy.  Det pussige var den høye alarmen ikke lot seg stoppe selv etter vhfen var slått av.. Avstand mellom Vhf og styreposisjon er vel kanskje en halvmeter. 

Forbasket det skjedde mens jeg hadde null mulighet til å stoppe opp og trykke innom menyer for å lese meldingen.

"Gnisten" er jo som kjent avvviklet for mange år siden.. :giggle:

Vel blir ny tur på fjorden i dag. :thumbsup:

Redigert av Gudrun (see edit history)

Var dette på Østlandet eller Vestlandet? Isåfall var det en DSC Urgency som ble sendt i forbindelse med en blokkering på kanal 16.

Når jeg selv er ute i båt og får slik alarm så tar jeg et lite trykk på PTT-knappen. Du skal også kunne trykke på «displayet» hvor det skal stå Accept. Da vil du kunne bli tatt over til aktuell oppfølgende kanal for å høre melding som blir sendt ut.

Å slå av og på radioen fungerer også. 

For ordensskyld så skal man ikke kvittere på DSC Distress på VHF som noen skrev lengre oppe.

Var nok på vestlandet Ll4000. Da er nok årsaken til alarmen funnet :thumbsup:

Nå er det å finne en manual på et språk jeg håndterer.  

Alternativet er en pøs med sjøvann.. :lol:

Med helt vindstille, sol. 29 grader, lyn og torden på vei blir det nok aktivitet rundt i hagen i dag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...