tanken Startet 25.November.2005 Del på Facebook Startet 25.November.2005 Hei igjen. Har rattstyring med vaier i min 27 fot biam plastsnekke, har blitt anbefalt og skifte til hyraulisk styring Vet lite om dette og rådfører meg herved til dere kyndige visemenn.... Hva skal jeg gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Hydraulisk styring er dramatisk mye bedre enn vire men har jo lett for å koste noen kroner. Med hydraulikk vil du få en lettere og mer presis styring og slipper du ratttet blir det stående akkurat der. To av mine tidligere båter har jeg bygd om fra vire/Teleflex til hydraulisk og har ikke angret et sekund. Spesielt om du skal ha autopilot er hydraulikk en fordel. Og så er det vedlikeholdsfritt og det gjør jo heller ikke noe Ta en telefon til et par leverandører så får du kankje en brukbar pris. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Daffy Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Dette er vel en vurderingssak som egentlig bare du selv kan svare på men. Hydraulisk styring koster jo en del mer men til gjengjeld kan du slippe rattet og holde steady kurs likevel. Vet ikke om det er andre fordeler enn det i en snekke På en motorbåt som min for eksempel slipper man jo også vibrasjoner fra motor. Det er kanskje gjeldende i snekka også Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Daffy Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Og så er det vedlikeholdsfritt og det gjør jo heller ikke noe SveinHa kom meg i forkjøpet der gitt Men helt vedlikeholdsfritt er det vel ikke? Må skifte oljen første året. Men er du "heldig" og får det helt tett holder det med hvert femte år etter det. I den forrige sleipner styringen jeg hadde var det feil på konen i lufteskruen så jeg skiftet olje hver vår. Hadde nesten ikke styring hver høst Til slutt ble jeg lei og satt i en blindeskrue i stedet. Da ble det bedre Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
JanS/EIR Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Vi byttet fra Teleflex til Sleipner hydraulisk styring samtidig som vi fikk montert autopilot, og som Svein Ha sier er det en dramatisk forbedring. Du vil sikkert ikke angre, selv om det nok koster endel lapper. Lykke til! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
SveinHa Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Men helt vedlikeholdsfritt er det vel ikke? Må skifte oljen første året. Men er du "heldig" og får det helt tett holder det med hvert femte år etter det. De to Tenfjord 2-pos. styringene jeg har montert har i alle fall vært vedlikeholdsfrie, dvs. Tenfjord har ikke sagt noe om oljeskift og det sto heller ikke i instruksjonsboken........ Litt smøring på leddene i styresylinderen skader jo ikke....... Monteres slanger slik de skal blir det tett Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Baisiken Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Er det noen som vet noe om hydraulisk styring til VP 280 D drev. Jeg vurderer å bytte ut wirestyringen. Har tittet litt i div kataloger, men ikke funnet noe for dette drevet. Likeledes noen råd om speed/gearskift på VP AQ 140 A Dette er veldig tregt. Jeg har prøvd å smøre det opp, men med dårlig resultat. Er det andre løsninger å vurdere? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Trenger ikke skifte olje, i hvertfall ikke på veldig mange år. Du trenger ikke være heldig for at det skal være tett. Det skal være tett. Lufteskrue som lekker? Hvis det er lufteskruen på rattpumpen du snakker om skal det være hull i den. Sitér dette innlegget Link to post
JoK Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 Skiftet fra wire til hydraulisk styring på vår Saga 27 i fjor, og opplever det som en udiskutabel forbedring . På lange strekk blir det mindre rattbruk og mer stabil skute. Hydraulikken ga som ventet også fordeler for montering av autopilot, som da kunne gjøres både billigere og enklere. Vær obs. på at det kan lønne seg å spørre litt rundt om priser -- både på utstyret og på montering (hvis du ikke skal gjøre det sjøl). Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 25.November.2005 Del på Facebook Svart 25.November.2005 (redigert) Trenger ikke skifte olje, i hvertfall ikke på veldig mange år. Du trenger ikke være heldig for at det skal være tett. Det skal være tett. Lufteskrue som lekker? Hvis det er lufteskruen på rattpumpen du snakker om skal det være hull i den. I bruksanvisningen til min sleipner styring sto det at det skulle skiftes olje hvert 5 år. Nei ikke på rattpumpen. det var en fabrikasjonsfeil i konen på tettingen til lufteskruen bak på motor (utenbords) Lå stadig en gul flekk i motorbrønn :) og som sagt på høsten gikk styringen veldig hakkete. Var nok heller jeg som var litt uheldig der. (Redigert for å svare på oljen også ) Redigert 25.November.2005 av Flipper Flash (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
evenR4u Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Er det noen som vet noe om hydraulisk styring til VP 280 D drev. Jeg vurderer å bytte ut wirestyringen. Har tittet litt i div kataloger, men ikke funnet noe for dette drevet. ............................ Jeg har 280B drev med Seastar hydraulisk styring. Fungerer glimrende. Og er tett og presist. Seastar er eiet/brandet av Teleflex. Riktig applikasjon for 280 drev er: Sylinder, mod nr BA135-7EM. Denne sylinderen skal ha "outboard hoses", ikke rør eller andre typer slanger. Rattpumpe, Seastar har flere varianter og monteringskit avhengig av hvordan pumpa skal monteres. Du finner alt om Seastar på http://ww2.seastarsteering.com/STERNDRIVE/stern.htm Seastar selges "overalt", f eks i Watski butikkene. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Sigurd Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 .......Lufteskrue som lekker? Hvis det er lufteskruen på rattpumpen du snakker om skal det være hull i den. Kan nok variere litt fra anlegg til anlegg. Mitt gamle Vetus opplegg med to pumper er potte tett! Ingen naturlig lufting i fylleplugg som andre har. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 (redigert) Kan nok variere litt fra anlegg til anlegg. Mitt gamle Vetus opplegg med to pumper er potte tett! Ingen naturlig lufting i fylleplugg som andre har. Javel, normalt ville den som er høyest plassert hatt hull /lufting, mens den andre var tett. Hvis det ikke er særlig høydeforskjell kan den hende noen har satt tett plugg i begge. Det som man normalt da heller ville gjort er å montere en liten slange på den ene pumpen /luftingen slik at den kommer høyere. Dette for å unngå oljesøl under gange, men likevel opprettholdt lufting. Jeg kjenner godt Sleipner` styringer - de har alltid lufting. Har selv Tennfjord nå, og den har også det samme. Merker du heller ikke at du får luft i systemet til tider? Redigert 26.November.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 26.November.2005 Del på Facebook Svart 26.November.2005 Merker du heller ikke at du får luft i systemet til tider?Nei, ikke hatt luft i systemet i løpet av de 6 årene jeg har hatt båten. Jeg har ikke skifta olje og har ikke mista så mye som ett lite svettedrypp. Øvre pumpe står ca 1.5m høyere enn nedre.Jeg reagerte også på at det ikke fantes en eller annen form for utjamning/lufting, men anlegget er fabrikkbygd sånn, og det funker problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.November.2005 Del på Facebook Svart 27.November.2005 Da er det jo såre vel. Skal jo være en tredje slange for utgjevning mellom pumpene også. Ingen grunn til å gjøre noen endringer så lenge det fungerer 100% Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.