Jump to content

Edit History

Gabi

Gabi

I Båtmagasinet nr 4 2022 var det en reportasje om den nye 36 fot Bavaria SR36. Iden satt det 2 stk D4-300 og med DPI-drev. Men forbruket var betydelig, dvs 3,9l/nm i 30knop ved 3510rpm, 3,6l/nm i 26 knop ved 3200rpm, 3,8l/nm ved 22,5 knop og 3000rpm.

 

Det ble kommentert at toppfarta nok lå 3-4knop under det som vR forventet. Som man ser ligger toppturtall nesten for høyt, så kanskje kan mistenke feil propell, eller om man vil så blir det bra når man får flyttet inn alt stæsj i båten.

 

På min Bavaria 35sport fra 2007 med 2 stk D6-310 og tilsvarende totalvekt ligger jeg på maks 2,7l/nm i 30knop ved ca 3000rpm, og ca 2,5l/nm i 25knop ved ca 2700rpm. Altså ligger 1 hel liter per nautisk mil lavere. Og ja, jeg har bedre dreiemoment på D6 enn D4, men likevel. Jeg stusset på det høye forbruket i testen.

 

Når denne tråden kom opp kan man spørre seg om de nye DPI-drevene stjeler så mye krefter at det gjør såpass stort utslag på forbruket? For motorene kan vel umulig være mye dårligere mht effektivitet, det virker urimelig. 

 

Og hvis det er sånn at de nye DPI-drevene bruker minst 20% mer drivstoff enn DPH er det bekymringsfullt. Skal bli interessant å følge med fremover på hva man finner ut.

Gabi

Gabi

I Båtmagasinet nr 4 2022 var det en reportasje om den nye 36 fot Bavaria SR36. Iden satt det 2 stk D4-300 og med DPI-drev. Men forbruket var betydelig, dvs 3,9l/nm i 30knop ved 3510rpm, 3,6l/nm i 26 knop ved 3200rpm, 3,8l/nm ved 22,5 knop og 3000rpm.

 

Det ble kommentert at toppfarta nok lå 3-4knop under det som vR forventet. Som man ser ligger toppturtall nesten for høyt, så kanskje kan mistenke feil propell, eller om man vil så blir det bra når man får flyttet inn alt stæsj i båten.

 

På min Bavaria 35sport fra 2007 med 2 stk D6-310 og tilsvarende totalvekt ligger jeg på maks 2,7l/nm i 30knop ved ca 3000rpm, og ca 2,5l/nm i 25knop ved ca 2700rpm. Altså ligger 1 hel liter per nautisk mil lavere. Og ja, jeg har bedre dreiemoment på D6 enn D4, men likevel. Jeg stusset på det høye forbruket i testen.

 

Når denne tråden kom opp kan man spørre seg om de nye DPI-drevene stjeler så mye krefter at det gjør såpass stort utslag på kreftene? For motorene kan vel umulig være mye dårligere mht effektivitet, det virker urimelig. 

 

Og hvis det er sånn at de nye DPI-drevene bruker minst 20% mer drivstoff enn DPH er det bekymringsfullt. Skal bli interessant å følge med fremover på hva man finner ut.



×
×
  • Create New...