dieselfan
Chiefengineer skrev 1 time siden:Enig med at trinnene blir for store ved bytte av propell, jeg byttet fra upreparert G5 til splitter ny H5 og erfarte at turtallet økte mye, mistet nesten 2 knop på marsjfart på samme turtall.
Det som er ille er at det du opplever er ikke et engangstilfelle...
På min side av fjorden er det flere i min krets som er realt missfornøyde med H serie propeller men de er jevnt over ikke typen som har dokumentert sine G serie data skikkelig, så nå sliter de med å klage seriøst. Men når cognac'n kommer på bordet, da løsner tungebåndet.. gjengangeren er at de på tyngre båter kommer tregere i plan og de mister toppfart, og forbruket øker. Når et propellbytte fort kommer på 70000 med løft og alt, så er det ikke alle som kan forsvare 3-4 forsøk...
Chiefengineer skrev 1 time siden:Snakket med en av de større VP forhandlerne og han sa at en av fordelene med DPI var nettopp at det kun var EN utveksling slik at dette gjorde lagerholdet mye enklere da de ligger med drev på lager hele tiden. Med DPH måtte de ha alle utvekslingene lagerførte.
Vil forsvare de med at det er MYE data å holde orden på, men det har iallefall skjedd meg mer enn en gang at ikke alt som kommer over VP disken er fakta.
Hvem tok over Morten Trøbråten sin jobb hos VP når han sluttet?
(skulle vært artig å høre hans mening om den tragiske forbruksøkningen som TS har opplevd med TPI...