Jump to content

Raymarine autopilot har problemer med å holde kurs.

Ytterstad

Recommended Posts

Om bord i seilbåten har jeg en Raymarine autopilot fra 2006-2007 hvor deviasjonen plutselig var 40 grader i forhold til båtens kurs. Etter at kompasset ble kalibrert på nytt oppleves autopiloten som nervøs  og under seil har den problemer å holde kurs og jobber mye. Under seil ser jeg på streken i kartet er oscillerende.  Autopiloten oppfører seg likt selv om responsen er satt til +1 eller +3.

Noen som har opplevd lignende?  Er det fluxgatekompasset som må få seg en overhaling eller er det pølsefingrene mine som har rotet det til under kalibreringen? 

Modellbeskrivelse kommer senere i dag. 

Om du har installert noe nytt i båten med magnet ( høyttalere f.eks) kan dette ha innvirkning på kompasset. Evnt en reiseradio mobiltelefon plassert i næheten.

For noen år siden var en kamerat og meg  på vei fra Kristiansand til Skagen.  Han hadde vakten, og jeg sov.  Han hadde lagt sin mobil på klesskapet i akterlugaren uten å vite at i 

dette skapet var fluxgate kompasset til autopiloten plassert.  V i hadde seilt 10 mil i retning Hanstholm før vi oppdaget at vi var på ville veier.

Lysekil skrev 3 minutter siden:

Om du har installert noe nytt i båten med magnet ( høyttalere f.eks) kan dette ha innvirkning på kompasset. Evnt en reiseradio mobiltelefon plassert i næheten.

Ytre påvirkninger ville vært en enkel forklaring på deviasjonen, men det var ikke gjort noen endringer på båten eller utstyret om bord.  Deviasjonen skjedde plutselig en dag vi var ute på havet. 

Enig ned shipahoi. Sjekk kompasset. Autopiloten bruker et eget kompass installert et sted i båten hvor det skal være lite magnetiske forstyrrelser.

Sjekk kontakter for irring og kedninger for brudd også. Følg kablene fra ende til ende.

Sjekk rundt der kompasset er installert. Kanskje du har stuet metall eller elektro i et skap i nærheten, eller på båtens utside? Kanskje noe har flyttet på seg under overfart? Jeg husker en gang jeg prøvde ut noen snasene lommer til å oppbevare vinsjehåndtak, mobiler, etc, i cockpit men tenkte ikke på at kompasset var montert på andre siden sv skottet - den feilsøkingen tok sin tid.

• 2 uker senere...

Som nevnt tidligere er det ikke gjort endringer på båt eller utstyret om bord som påvirker kompasset i nevneverdig grad, så den kan vi legge død med en gang. :thumbsup:

Det som faktisk skjer er at computeren ikke klarer å holde innstillingene når strømmen blir slått av. Det vil si at alt av innstillinger blir satt tilbake til fabrikkinstillinger og at båten oscillerer fordi er gain er satt til +9 og respons til +3. 

Noen som vet om det er et dedikert batteri for minnet på computeren som er mulig å bytte? 

shipahoy skrev On 30.6.2022 at 12.44:

Høres ut som problemer med  fluxgatekompasset for meg.

https://raymarine.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3332

Perfekt! Det var noe som dette jeg hadde sett etter! :clap:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...