Jump to content

Utenpåliggende baugpropell - tanker?

zooper

Recommended Posts

Jeg har vært skipper på noen 44-46 fots seilbåter med thruster montert i tunnel i baugen - selv har jeg aldri tatt investeringen. Jeg kan ikke si jeg ble annet enn skuffet. Å holde baugen i selv svak vind eller strøm var et problem, å dreie båten... Nei det der var tull og tøys. Om det var snakk om feilmontering (dybde), effekttap på grunn av kabellengde/dimensjon, volt, eller størrelse på vispemsakinen vet jeg ikke. Jeg har derimot sett andre danse balett i havna med store båter - så jeg vet det finnes muligheter.

Jeg ser noen ha disse utenpåliggende vispene. Det første dom slår meg er at de ligger utsatt til om man skal legge baug mot land. Det andre jeg tenker er at det må være mye farts motstand. Det tredje er st de jeg gar sett ser litt pinglete ut.

Er slike utenpåliggende bra saker?

Utenpåliggende har noen fordeler:

- Kommer lenger ned i vannet (bedre effekt)

- Enklerere montering, med mindre inngrep i skroget (et par mindre hull)

- Visstnok lavere motstand i vannet enn en tunnel (har ikke sett bevis for påstanden).

Ulempen er at du har alt på utsiden, så det øker risikoen for skade hvis du treffer noe.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Ikke direkte svar på spøramålet. Men nedsenbar vil jeg si ofte er et godt alternativ på seilbåt. Har nedsenkbar på min 42 fots seilbåt og den sparker vesentlig bedre enn tradisjonell med større motor på min tidligere 40 foter. Begge med god batteribank fremme og store kabler.

Har ellers inntrykket at det utenpåliggende også er bra, men som ellers dumt å montere for liten thruster.

Ja, det er vel kanskje slik at mange sparer for mye på disse vispene eller st de er for optimistiske mtp kabelstrekk og dimensjon. Kanskje fot-anbefalingene fra selger blir litt misvisende også. Det må jo være litt forskjell med en tung båt med fortrengningsskrog, kjøl og rigg - enn en kork som dupper i overflaten.

Godt å høre at disse utenpåliggende gjør jobben - jeg har vært skeptisk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...