zooper Startet 30.Juni.2022 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2022 Jeg har vært skipper på noen 44-46 fots seilbåter med thruster montert i tunnel i baugen - selv har jeg aldri tatt investeringen. Jeg kan ikke si jeg ble annet enn skuffet. Å holde baugen i selv svak vind eller strøm var et problem, å dreie båten... Nei det der var tull og tøys. Om det var snakk om feilmontering (dybde), effekttap på grunn av kabellengde/dimensjon, volt, eller størrelse på vispemsakinen vet jeg ikke. Jeg har derimot sett andre danse balett i havna med store båter - så jeg vet det finnes muligheter. Jeg ser noen ha disse utenpåliggende vispene. Det første dom slår meg er at de ligger utsatt til om man skal legge baug mot land. Det andre jeg tenker er at det må være mye farts motstand. Det tredje er st de jeg gar sett ser litt pinglete ut. Er slike utenpåliggende bra saker? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 30.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2022 Utenpåliggende har noen fordeler: - Kommer lenger ned i vannet (bedre effekt) - Enklerere montering, med mindre inngrep i skroget (et par mindre hull) - Visstnok lavere motstand i vannet enn en tunnel (har ikke sett bevis for påstanden). Ulempen er at du har alt på utsiden, så det øker risikoen for skade hvis du treffer noe. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Morten_L Svart 30.Juni.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2022 Ikke direkte svar på spøramålet. Men nedsenbar vil jeg si ofte er et godt alternativ på seilbåt. Har nedsenkbar på min 42 fots seilbåt og den sparker vesentlig bedre enn tradisjonell med større motor på min tidligere 40 foter. Begge med god batteribank fremme og store kabler. Har ellers inntrykket at det utenpåliggende også er bra, men som ellers dumt å montere for liten thruster. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 30.Juni.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2022 Ja, det er vel kanskje slik at mange sparer for mye på disse vispene eller st de er for optimistiske mtp kabelstrekk og dimensjon. Kanskje fot-anbefalingene fra selger blir litt misvisende også. Det må jo være litt forskjell med en tung båt med fortrengningsskrog, kjøl og rigg - enn en kork som dupper i overflaten. Godt å høre at disse utenpåliggende gjør jobben - jeg har vært skeptisk. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 1.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2022 Har hatt Exturn thruster i snart 10 år og er godt fornøyd.. Stillegående og effektiv Test av motstand i vannet...https://www.facebook.com/sleipnergermany/videos/3453443388505/ Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 1.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2022 Til de av dere som har testet disse - på hva slags båter? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 1.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2022 Hanse 400. Har en av de større modellene Exturn. Husker ikke nr på den, men er en 24 volt versjon.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.