pipe
Olepo skrev for 2 timer siden:Var vel også en tråd her som konkluderte med at noen uoriginale oljefilter/bypassfilter til D4 og D6 ikke hadde integrert ventil som beholder oljen i filtrene.
Det er ingen seriøse filterprodusenter som produserer oljefiltere til Volvo D4 og D6 som ikke har retur sperre i filtret.
Problemet kan oppstå når man har ett riktig filter i fra en tredje produsent så bruker man dette nummeret til å finne overgang til en annen produsent for de som man skal kjøpe det av denne gangen ikke har dette merket.
Da kan man støte på slike problemer for de som har laget dette siste filtret aner ikke att det skal monteres i en VP med filtrene feil vei og ikke har de oppgitt att de passer der heller.
Bruker endel filter i året som jeg stort sett kjøper i fra den lokale delesjappa i merkene MAN og Mahle.
Disse tysk produserte filtrene er av meget god kvalitet og er ikke redd jeg får dårligere filtre enn hva man får på merkeforhandleren.
Feks koster automatfiltret til ZF 6HP28 girkassa mi over 7k på merkeforhandleren mens med noen rabatter betalte jeg 2,3k på den lokale bildel sjappa.
Det hører med til historien att filtret sitter støpt fast i bunnpanne slik att hele shiten må byttes.
Der av prisen.
ZF er en tysk gearkasseprodusent så jeg hadde en sterk mistanke att det satt ett Mahle filter i den.
Ikke overrasket så stemte det veldig bra med samme delenummer og fabrikk logo merking.
Hadde jeg derimot kjøpt det i fra bilforhandleren så kunne det i praksis være i fra hvem som helst tredjeparts leverandør merket med bilmerket og demmes delenummer.
Samme greiene med olja.
Prisen pr liter på merkeforhandleren stod ikke tilbake for XO konjak kjøpt på polet.
ZF original olje kostet mindre men mer en nok når man trengte endel liter.
Bilprodusenten lager jo ikke olje og det tviler jeg på også gearkasse produsenten ZF gjør.
Så valgte olje i fra en kjent oljeprodusent med riktig spec som sikkert de to andre "luringene" hadde fått på tilsvarende måte bare tapet på deres egen embalasje