Jump to content

Valg av rimelig propell til Evinrude E-TEC 60

Mastiff

Recommended Posts

Min bror har en skjærgårdsjeep med E-TEC 60, tidlig 2000-tall (de kom vel i 2004, så eldre enn det er den ikke...). Propellen har vært i bunnen noen ganger da den var hos den forrige eieren, så den må byttes uansett. I tillegg vil jeg endre stigning, for båten sliter med å komme opp i plan, selv med bare én person i. Er det flere, må alle unntatt føreren samle seg foran... :giggle: Jeg hadde en tur ut med den alene, og WOT med nåværende propell var 5200. Det virker for lavt, jeg har sett at den bør ligge mellom 5500 og 600,0 så det er tydeligvis en for tung propell på den. Det er en Solas 2411-135-15 som sitter på, så det må jo være 15" pitch. Men jeg finner ikke den samme propellen med 14" eller 13" pitch. Det nærmeste jeg kommer, er 2411-138-13. Så vidt jeg kan forstå, handler det om at den er litt større i areal (13,8 tommer mot 13,5 tommer). Blir da det den riktige propellen til båten?

Denne propellen er større i diameter - 13,8 tommers diameter. Det er vanlig på silke propeller å ha to tommer stigning mellom hver produsert propell. Det gir ca 400 endring i turtall. Og forskjellen mellom maks turtall og der du har maks hk er ofte 500 omdreininger. Så da er 400 omdreiningers forskjell mellom propeller helt greit for å finne en som går noe lettere/tyngre.

Denne vil kunne ligge på ca 5600 rpm på maks med den nye propellen. Eller kanskje litt mere ettersom du nok har en momentkurve som gir flere hester høyere opp i turtall., opp mot de 6000. 

Men om den er best propell, det er ikke så lett ettersom den du har er kvestet og gir deg 5200 - men en kvestet propell kan være så skadet at de 5200 ikke er noe godt utgangspunkt for å velge propell, -dessverre.

Det er litt rart om de har satt på denne med 5200 som maks turtall som standard? Og Solas er ikke den propellen som kom fra Evinrude  - så noen har skiftet ut den originale.

Det kan være lurt søke opp hvilken fart denne båten har i gamle tester ell.? Så kan du gjøre deg noen tanker da om hvilken stigning du tror motoren/båten skal ha...

Takk for svar! Jeg kjenner forrige eier, og han fikk byttet propell på et båtverksted da han nettopp hadde kjøpt båten. Den har alltid vært vanskelig å få opp i plan, men han tenkte ikke på at det kunne være propellen som hadde noe å si for det. Så jeg tror jeg bare satser på den propellen med 13" stigning, da. 400-500 omdreininger opp vil være helt greit.  :thumbsup: Den er ikke helt herpa, men det er noen bølger langs det ene bladet og  hele propellen er småslitt rundt kantene. Den er vel egenetlig bare gammel, neppe nok skadet til at den får veldig innvirkning på turtallet.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...