Jump to content

Populære seilbåter?

Baywatch

Recommended Posts

Jeg driver og kikker på seilbåt, da økonomien har utviklet seg såpass i positiv retning at det kan bli aktuelt med handel vårsemesteret 2006. Har i lengre tid lest til øyet ble stort og vått på Finn, Baatnett, Sailguide.com, diverse private hjemmesider, og ikke minst emneoversikten her på dette utmerkede forum. Båter i prisområde ca. 50000-70000 ser foreløpig ut til å være mest aktuelle. Det begynner å materialisere seg noen kandidater etter å ha orientert meg i jungelen av 70-tallsbåter på bruktmarkedet:

- IF-båt

- Maxi 68/77

- Columbie 66

- Lill-Scampi

Jeg TROR dette er båter som vil være greie å selge igjen når (ikke hvis!) 3-fotsyken melder seg. Det er i grunnen det som er mitt formål med dette innlegget; er det noen som kjenner markedet såpass at de har en formening om hva som er lettsolgt og tungsolgt? Sterke og mindre sterke sider ved de ulike båtene har jeg begynt å får en viss peiling på. Men jeg har ikke lyst til å ende opp med en båt det er vanskelig å bli kvitt uten å "gi" den vekk. Noen av de nevnte båtene jeg bør styre unna i så måte?

Redigert av Cand. noe (see edit history)

Du mener altså at alle de båtene du nevner er aktuelle for deg. Fint, da behøver vi ikke krangle mer om det :smiley:

Da ville jeg rett og slett valgt en maxi 77. Rett og slett fordi det er den mest kjente båten av de du nevner. Ikke dermed sagt at det er den beste, men på såpass gamle båter er det så mye annet enn båttypen som avgjør om den er lettsolgt. Utstyrsnivå, og generell finnish er vel så viktig. Dvs, ingen av dem kan vel påstås å være direkte lettsolgte, men det skal da være mulig å bli kvitt en Maxi 77 i løpet av et par måneder hvis prisen er riktig. Det er jo flere enn deg som er i markedet for båter i den prisklassen, og da er det typisk slike båter som er aktuelle.

Litt pussig utgangspunkt forresten. Hvis målet er å bli kvitt båten fortest mulig, er nok en 16 fot Skibsplast et bedre valg... Du må være klar over at en båt fra 70-tallet aldri vil være en gullkantet investering. Kjøp en båt du har råd til, og kos deg med den. Tenk også på at et pristap på 10-15-20 prosent ikke utgjør de helt store beløpene på 50.000,-. Mye penger, javisst, men båtliv koster nå en gang litt penger.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Slår et slag for IF'en. Får du tak i et godt eksemplar, har du neppe gjort bort. Denne båttypen har sine sterke tilhengere og et meget aktivt regattamiljø. Denne blir det neppe vanskelig å selge når eller om du rammes av denne trefotsepidemien.

Ikke minst er den morsom å seile. Estetisk sett er den også er helt klart førstevalg av de du har listet opp. Svakhetene har du allerede formeninger om. Etter min mening er det først og fremst plassen under dekk.

Kjøpt selv en Columbie for to år siden med samme plan som deg. Solgte den for 5000 mer enn jeg gav etter et år men hadde jo da lagt omtrent det samme i den.

Har inntrykk av at Columbie og Maxi 68 er rimelig sikkre kort i alle fall om du ikke har en innenbords diesel du risikerer havari på.

Innlegget mitt er kanskje litt rart, ja (litt impulsivt skrevet). Det er ikke om å gjøre å bli kvitt båten igjen fortest mulig, selv om det kanskje kan virke sånn i innlegget mitt :lol: Ei heller å gjøre butikk. For meg er dette faktisk litt penger. Men du har nok et poeng i at det her handler mest om å finne noe man liker, se på generell tilstand og utstyrsnivå, og heller leve med et eventuelt tap ved salg.. :yesnod:

Jeg er uerfaren i kjøp og salg av båt, så jeg får heller ta sjansen på at noen av mine tanker og spørsmål er litt pussige :wink:

Jeg leser kanskje mellom linjene at du synes kobbelet med kandidater er noe pussig sammensatt. (?) Det er jeg enig i, i så fall. Det er ulike kriterier som har gjort seg gjeldende for utvalget, som at jeg kjenner til konkrete båter som skal selges, magefølelse etc, etc, i tilleg til diverse stoff jeg har lest. Det båtene har mest til felles er at jeg liker dem. Etter hvert som jeg får sett og prøvd båter blir det kanskje noen kandidater som faller bort. Hadde jeg spurt hvilken som er best, hadde jeg antakelig fått masse sprikende svar, som jeg ikke hadde blitt mer klok av. Men har noen erfaringer med noen av dem er det bare å fyre løs! (Erfaringsdatabasen er lest!)

(Edit: dette var først og fremst svar på Lars Herman sitt innlegg)

Enig med Lars_Herman i mangt og meget. men jeg kan godt se poenget med å holde seg til båttyper som er lett omsettelige. Maxi'ene er uovertrufne i så måte, ihvertfall i dette prisleiet.

Som alltid ellers gjelder imidlertid kravet om at det må være en båt om du selv kan trives med. Mange båter som er eldre enn 20 år har råtne motorer. Maxi 68 har vel nesten utelukkende utenbordsmotor, mens 77 har mange innenbordsvarianter. Dersom innenborderne er gjennomgående gamle, kan det være like greit å finne en med påhenger. Ikke kjøp noe som skaper mer trøbbel enn trivsel.

Vær forberedt på å måtte bytte gamle gjennomføringer, jo før jo heller.

det båtene du nevner, har vel litt ulike egenskaper, som kanskje hver for seg kan være tungen på vektskålen

Av eksempler er

Mest båt pr krone - Maxi 77

Seilegenskaper, entypeklasse IF

Separat og adskilt dass; COLUMBIE 66

Lavest pris; Maxi 68 ?

Peter Norlin tegnet; LILL_SCAMPI...

Personlig ville jeg valgt; Maxi 68 om plass er viktig ( M77 er mindre pen, spesielt med den originale sprayhooden ) eller IF om seilegenskaper i litt sjø, og utseende var viktig.

Unngå innenbordsmotor. Gammal dritt innenborder, er ikke smart.

Husk at M68 & 77 er veldig billige i Sverige. Det er ingen stor heksekunst å ta inn en båt sjøl. Der finnes det også superstort utvalg, av båter du ikke finner mange av her.

Tilslutt vil jeg også nevne ( ettersom du HAR bestemt deg mener jeg ) MISIL II. Rett og slett en vakker liten båt..

Suzuki

No boat needed..

Unngå innenbordsmotor. Gammal dritt innenborder, er ikke smart.

Husk at M68 & 77 er veldig billige i Sverige. Det er ingen stor heksekunst å ta inn en båt sjøl. Der finnes det også superstort utvalg, av båter du ikke finner mange av her.

Tilslutt vil jeg også nevne ( ettersom du HAR bestemt deg mener jeg ) MISIL II. Rett og slett en vakker liten båt..

Suzuki

Angående motor, så er jeg helt på linje med deg. En gammel saltvannskjølt diesel kan fort ta knekken på både båtgleden og budsjettet. Foretrekker nyere påhengere, til tross for ulempene. Noe mekking utover normalt vedlikehold er jeg ikke pr. i dag kapabel til.

Å ta inn båt fra Sverige tror jeg ikke er aktuelt. Jeg synes det blir for langt å seile en liten og primitiv båt her til vestlandet, og jeg er ikke veldig erfaren. Og frakt fra Sverige koster kanskje mer enn det smaker, for en båt i denne prisklassen. Men at utvalget der er stort, er helt sikkert!

Angående MISIL II er jeg helt enig i at dette er en vakker båt. Har sett en på Finn, som så fin ut. En god bekjent, ivrig seiler, mente imidlertid at HR fra denne tiden ikke var det helt store, verken når det gjaldt seilegenskaper eller byggekvalitet. Særlig det siste stusser jeg noe på. Så jeg har egentlig ikke avskrevet denne helt. Men de er ikke ofte til salgs.

....MISIL II er jeg helt enig i at dette er en vakker båt. .... En god bekjent, ivrig seiler, mente imidlertid at HR fra denne tiden ikke var det helt store, verken når det gjaldt seilegenskaper eller byggekvalitet.

Hei Cand. noe!

Når det gjelder Misil II så er jeg bare LITT enig med din bekjent. Har selv hatt en Misil II og er enig i at seilegenskapene ikke er det som utmerker den i positiv retning (men hvilken seilbåt fra den tiden gjør egentlig det - utenom IF'en? For, Misil er generasjon FØR Maxibåtene). Logjerrig som bare det......(Misil'en altså!) :o)

Men byggekvalitet og innredningsdetaljer er det ikke noe å sette fingeren på! Det er en HR. Men rimelig trangt under dekk er den. Grei turbåt for 2 voksne av ikke alt for stor kroppsbyggning. :o)

Hva med Albin Cirrus - eller Albin 78 - som den også ble kalt? Mener at det var en Peter Norlin konstruksjon som skulle borge for gode seilegenskaper?

Ellers er jeg svak for IF'en som en god all'round'er med pene klassiske linjer og lett å selge igjen. Av de andre alternativen du nevner så var / er både Lill-Scampi'en og Colombi 66 levert som halvfabrikat. Så der kan du komme ut for mye rart, mens Maxi og IF'en er produksjonsbåter som har en mer eller mindre "konsistent"(?) kvalitet. Maxi 77 ETTER 1976 (eller var det '75?), vel å merke! Modellen fra før den tid er ikke lett å selge. Det var "noe greier" der som jeg ikke husker helt, men modellen ble forandret en del på den tid.

Hadde også en Maxi 77 i en par sesonger. Dro på tur med 2 voksne og 2 små barn - ikke noe problem. God plass i cockpitten, seiler akseptabelt - men utseende trenger litt tilvenning (jeg greidde aldri å venne meg til det.......) :blush:

Det med halvfabrikat kontra produksjonbåt ville være noe jeg ville lagt vekt på, spesiellt med tanke på videresalg en gang i fremtiden.........

Lykke til!

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Maxi 77 ETTER 1976 (eller var det '75?), vel å merke! Modellen fra før den tid er ikke lett å selge. Det var "noe greier" der som jeg ikke husker helt, men modellen ble forandret en del på den tid.

Hadde også en Maxi 77 i en par sesonger. Dro på tur med 2 voksne og 2 små barn - ikke noe problem. God plass i cockpitten, seiler akseptabelt - men utseende trenger litt tilvenning (jeg greidde aldri å venne meg til det.......) :blush:

Hei Walter!

Når det gjelder Maxi 77, så ble den godkjent av det svenske sjøfartsverket i 1977, fra og med byggenummer 2123. Vet ikke om det er store forskjeller på før og etter, men verd å være oppmerksom på hvis det er så at de første 2122 er vanskeligere å selge. Det har jeg ikke tenkt på.

Utseendet til M77 har jeg ikke så store problemer med, selv om det helt klart finnes penere båter :yesnod:

... ble den godkjent av det svenske sjøfartsverket i 1977, fra og med byggenummer 2123.

:yesnod: Selv hadde jeg byggenummer: 2337

Klippet fra http://www.sailguide.com/

"1975 ändrades båten ganska rejält då hon fick nytt däck med segelbox i fören. Dessutom höjdes däcket något och durken sänktes, samt ruffen förlängdes något akterut, vilket resulterade i större innerutrymmen och garderoben på babordssidan tillkom. Kölen fästes från och med 1975 i två tvärgående balkar vilket ökade hållfastheten. 1977 fick Maxi 77 Sjöfartsverkets blåa skylt (från och med båt nummer 2.122). I samband härmed fick Maxi 77 röstjärn. Runt 1978 fick Maxi 77 Seldén-rigg"

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Hej Cand noe !

utan tvekan en Maxi 77.....du kan ikke få mer båt för pengarna, + att dom er lettsålda igen ner du skall byta

jag hade en -75 års modell, den store modellförändringen var att man fikk ståhöjd vid pentryt + en del

annet, pröv o finn en ännu 'nyare' båt, röstjärn har båten haft hele tiden, men fra 77 tror jag det var så satte man in 'tie-rods', förlängning av röstjärnen ner bakom ryggstöden, till båtbotten.

Detta gör att påfrestningen på rutorna på sidan blir mindre, man hade problem med rutor som sprakk därför att dom var för hårt fastsatte till skrovet...för mycket skruv o bult...dom senaste modellerna hade

två rutor på var side, alle rutor fastsatte med bare 4 skruv, en i var hörne....vilket er mycket bedre o flexiblare infestning.

S/Y Gunga Din

Jeg synes det blir for langt å seile en liten og primitiv båt her til vestlandet, og jeg er ikke veldig erfaren.

Jeg vil gjerne hive meg på de som anbefaler M77, som flere andre her på forumet har jeg også hatt denne. Solgte den i fjor, tapte ikke noe på den, heller motsatt, selv om det heller ikke kan ha vært mange kronene. Hadde med innenbords og var bekymret for at motoren skulle svikte meg, hadde noe prob med kjøling og fikk fikset det, ellers var den helt OK. Det er mye mer komfortabelt med diseldyr i kjelleren enn bensivveps på hekken. Men på den annen side er det ikke tvil om at 20-30 år gammel saltvannskjølt innenbords kan by på (store) problemer. Om du får en så billig at du har råd til å erstatte dieselen med påhenger så jo det en mulighet. Du vil ikke angre deg om du kjøper en M77!

M.h.p. langfart så burde det ikke være noe problem å få en M77 fra Sverige til Stord. Det kan ta litt tid, men da blir du kjent med båten. Den jeg kjøpte fant jeg i Ålesund og jeg bor i Arendal. De som solgte, leverte den i Stavanger, vi seilte den videre derfra, jeg begynte karrieren som skipper på egen båt med 18 timer kuling rett i mot og ganske store bølger. Hadde jeg hatt påhenger da, ville vi ikke kunne gått for motor, den hadde vært mer ute av vannet enn nede i vannet. M.h.p. import fra Sverige så skal jo båten momses inn i Norge da, og det betyr 25% i tillegg på prisen...

Når det gjelder Maxi 77, så ble den godkjent av det svenske sjøfartsverket i 1977, fra og med byggenummer 2123. Vet ikke om det er store forskjeller på før og etter, men verd å være oppmerksom på hvis det er så at de første 2122 er vanskeligere å selge. Det har jeg ikke tenkt på.

Jeg husker ikke alle forskjellene, med noe av det viktigeste var at festene for vantene, ble vesentlig forsterket fra og med 2123, pentry og innredning ble også noe forbedret. Om du kjøper deg M77 skal du se etter lekasjer rundt vinduene (kjent Maxi problem), lekasje rundt luka (mer tilfeldig) og sist men ikke minst: Aktervantet ble forankret i skroget med en IKKE rustfri plate, den MÅ byttes om det ikke allerede er gjort (ingen stor jobb). Om du velger å gå for en M77 vil du oppdage at det finnes et annet båtforum som er nesten like bra som Baatplassen, Maximalt.dk. :wink: Lykke til!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg synes jeg må reklamere litt for Accent 26 også, siden jeg har en selv. Den ligger kanskje noe over 70' i prisleie, men det kan være mulig å finne rimelige eksemplarer av de også. Synes selv de er pene med klassiske linjer, noe jeg tror gjør at den er relativt tidløs.

Først og fremst er den god i sjøen og seiler godt. God plass, men lite stuerom. Ikke ståhøyde, men separat forpigg hvor også doen er plassert. Innenbordmotor, men jeg så faktisk et eksemplar til salgs i sommer med utenbordsmotor. De fleste er utstyrt med Yanmarmotorer, som er solide, men det er klart at her bør man sjekke nøye.

Finnes noen av de på vestlandet, for Mørebas (i Ålesund) lagte en god del av dem på tidlig 80-tallet.

s/y "Arnegrut", Asker

Det kommer oghså ann på hvilket formål båten er til. Er det kun seiling(regatta) så er det ingen tvil om at det er if-en du bør satse på. Hvis det er rolige og turer i skjærgården med med familie og venner vil jeg mene at maxi 68/77 eller colombie 66 egner seg bedre. Maxi er relativt dyre båter i norge, ta en tur over grensa til sverige å sjekk der. Der har du et langt bedre utvalg og langt rimeligere priser, hvertfall på den type båter du søker. Sjøl har jeg nylig kjøpt en Piraya 24 i Gøteborg, den var knallfin, i tillegg fikk jeg den for 28000 sek! fint fo en fattig student.. vinterpris i sverige med gunstig kroneverdi =billigste alternativ!

Men en båt du ikke har nevnt som jeg synes du absolutt burde vurdere, er Albin Vega eller Albin/Karlskrona Viggen. sistnevnte finnes det utrolig mange av. De er sjøsterke og romslige båter, ikke minst billige! sjekk mer på www.sailguide.com.

For den prisen du har nevnt, tror jeg du vil få litt problemer med å finne e godt eksemplar av maxi 77, da de er blitt relativt dyre. If kan du være heldig å finne for en rimelig penge, men det er heller ikke lett. Sjøl var jeg interessert i If-en, men ble veldig skuffet over hvor liten plass det var under dekk. Jeg vil tror at en maxi 68 er romsligere enn If(?).

Når det gjelder Scampi så ble den solgt halvfabrikat. Dermed er det også stor forskjell på de båtenes standard. du kan få de meget billig, men da er nok ofte standen der etter.

Husk at båter som importeres fra sverige, må bare tolle hk-avgift dersom det er mer en 8hk(?).

Jeg vil tro at hvertfall maxi, if og colombie er båter som er lette og selge igjen, og som jeg nevnte Vega og Viggen.

Lykke til!

Håvard

Husk at båter som importeres fra sverige, må bare tolle hk-avgift dersom det er mer en 8hk(?).

Dette er HK avgiften, for en seilbåt i denne klassen vil den uansett ikke være noe å bli blakk av.

Man må imidlertid betale moms på hele kjøpesummen+frakt. F.eks. båt til 50'+frakt til 10' tilsammen 60'+25%mva =75'. Fortjenesten ved å handle i Sverige kan fort bli spist opp, men det er ikke tvil om at tilbudet er større og prisene noe lavere hos Søta bror. Det er jo de som seiler båten hjem uten å bry seg med slike trivialiteter som toll og moms, men det er vel neppe å anbefale. Det er jo derfor registeret hos NSSR ikke vil registrere båter der ikke hele eierhistorien kan dokumenteres.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Det er en kompiss av meg spm har en MAXI 68 fra midten av 70-tallet. Vi skulle slipe ned roret i høst, da vi hadde slipt av bunnstoffet donka vi litt løst med en hammer for det virka som om det var vått inni, hele glassfiberen på den ene siden ble helt myk etter ett par dunk. Jaja tenkt vi, bare fjerner og støper på nytt. Men nei, Maxi-rorene har først en kjerne med jern så ett lag med "laminattre el og så glassfiber. Sånn er det på 68, men de andre Maxiene fra denne tiden er ikke kjent for å ha noen så veldig bra ror. Pleier å bli slappe i fisken. Så vær obs!!

Må også anbefale Alo Mikkel 26, Romslig liten havseiler med trygge seilegenskaper.

Fin liten båt. Varierende kvalitet da de fleste er selvbygg. Du får en MK I fra 60k med påhenger og en MK II i god stand med innenbords diesel for 120k. Se opp for ror som ikke er skummet under trykk, og mastestøtte i aluminium.

"laminattre el og så glassfiber.

Ja innlaminert treverk er en fremragende måte å bygge på.

Store Norske Kullseilingskompani.

.....reklamere litt for Accent 26 også

Er enig i argumentet om at det er en god båt (har selv hatt en) av en meget god konstruktør / designer (Peter Norlin) med en super dieselmotor, Yanmar 1GM-10 - MEN, du skal slite litt med å finne en Accent 26 til UNDER 100k !! Til og med i Sverige går de for 110k+ og er vi på denne siden av 100-tallet så er det plutselig mange alternativer.

Ref.: Cand. noe's prisleie......

..... i prisområde ca. 50000-70000 ser foreløpig ut til å være mest aktuelle.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...