Jump to content

Populære seilbåter?

Baywatch

Recommended Posts

Takker og bukker for gode innspill. Noen flere spørsmål og kommentarer:

Er det kun seiling(regatta) så er det ingen tvil om at det er if-en du bør satse på. Hvis det er rolige og turer i skjærgården med med familie og venner vil jeg mene at maxi 68/77 eller colombie 66 egner seg bedre.

Når det gjelder bruksområde, ser jeg for meg helge-/ukesturer i den vestlandske skjærgård sammen med min bedre halvdel og/eller en kompis eller to. Men en og annen regatta kan nok tenkes at jeg deltar på. IF er ikke en veldig romslig turbåt. Det er to ting som gjør at den har havnet på listen; seilegenskapene har godt ord på seg, blant annet skal den være meget sluttstiv, noe som er en god egenskap for en nybegynner. Dertil kjenner jeg til en IF som skal selges til våren. Eieren kjenner jeg godt, han har hatt båten svært lenge, og jeg vet at han tar vare på eiendelene sine. Og så var det utseendet, da. Det er bare nydelig. Men plassen innvendig er jo begrenset...Det er et dilemma det der :yesnod:

men de andre Maxiene fra denne tiden er ikke kjent for å ha noen så veldig bra ror. Pleier å bli slappe i fisken. Så vær obs!!

Dårlige ror høres ikke bra ut. Vet at roret også er en svakhet på Columbie 66.

Du får en MK I fra 60k med påhenger og en MK II i god stand med innenbords diesel for 120k. Se opp for ror som ikke er skummet under trykk,

Hva er forskjellen på Alo Mikkel Mk I ig MkII? Ror som er skummet under trykk? Hva innebærer det?

Ser også at flere anbefaler M77. Den har ord på seg for å stampe en del på kryss. Noen som har opplevd det som problematisk eller ubehagelig?

Jeg er ellers klar over fordelene med innenbords. båtene i min prisklasse (og litt over) har som regel 25-30 år gamle saltvannskjølte Volvoer eller Yanmar. Det frister ikke veldig, for å si det sånn. Det knytter seg mye usikkerhet rundt en sånn installasjon, og jeg stoler mye mer på en nyere påhenger, gjerne av japansk fabrikat.

Uansett blir det spennende tider fremover! :yesnod:

Dårlige ror høres ikke bra ut. Vet at roret også er en svakhet på Columbie 66.

Ser også at flere anbefaler M77. Den har ord på seg for å stampe en del på kryss. Noen som har opplevd det som problematisk eller ubehagelig?

Har hørt om problemer med ror på M68, men var ikke klar over at dette var et kjent problem på alle (mange) maxier. Har hørt et eller annet sted at om man hadde mistanke om vann i roret skulle det borres hull nederst i det og slik skulle det stå gjennom hle vinteren, men har heldigvis aldri prøvd det.

M77 stamper litt på kryss ja, jeg kan ikke si at jeg opplevde det som et stort problem. Mener det er svrt mange fler positive enn negative sider med M77. Den ble jo produsert i 4-5 tusen eksemplarer gjennom ca 10 år, så folk må jo ha likt den.. Ikke mange andre seilbåter som kan vise til en slik prouksjon..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

M68 stamper ivertfall på kryss, den er helt flat under. Han har også problemer med kjølen, så han skal støpe nytt fundament tror jeg, vet ikke om dette er noe stort problem jeg men, vist jeg skulle kjøpt en så gammel båt fille jeg tatt befaring under. Ser jo her at du liksom har tatt i vekt de båtene som er produsert flest av. Det er jo også mange andre fine, selv abbonerte jeg på båter i den klassen jeg skulle ha, og så fikk jeg mail fra finn om denne sonataen og så spurte jeg folk jeg kjente om det var ett lurt kjøp, ja sa de og da var kjøpet i box nesten uten å vite noe om båten. kjøpte den uprøvd på land faktisk. 38lapper ga jeg for den, med alt av utstyr. Riktignokk originalseil fra 1978 men vant jo en regatta og kom på 7 sammenlagt av 21 og så var vi i strømstad, er veldig fornøy og det er synd at det ikke er så mange av den i norden

Hva er forskjellen på Alo Mikkel Mk I ig MkII? Ror som er skummet under trykk? Hva innebærer det?

MK I, før 1980, hadde litt lavere overbygg og 750 kg kjøl. Så vidt jeg vet ble alle disse kjølene skiftet til den 1200 kg. støpejernskjølen som sitter på MK II. Kjølprosent på 50 ga en rimelig sluttstiv båt.

Roret på denne båten, som den deler med Alo 96, er bygget i syrefast. For at det skulle holde fasongen, ble det skummet. Dersom det ble brukt for lite skum, ble ikke trykket inne i roret høyt nok, skummet festet seg ikke skikkelig, og det kunne trekke vann. Jeg vet om noen tilfelle av at roret har bøyd seg på grunn av dette.

Store Norske Kullseilingskompani.

Sør for deg, på Stord, var Granada 27 svært populær i sin tid. Den går utenpå alle som er nevt her ang. seilegenskaper. Det er også en en fin båt med hensyn til plastkvalitet og den har god plass innvendig. Dersom du med tiden for lyst til å delta i regatta trenger du ikke å bytte båt, den seiler bra opp til sitt høye lystall på 1.o6.

Lykke til

Redigert av pettersand (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...