Jump to content

Volvo Penta D6 - Oljetrykk varierer mer på ene motoren enn den andre


tomcat

Recommended Posts

Ny D6 (x2) eier, med lite erfaring fra slike større motorer...

 

Etter oljeskift (motor, gir), filterskift (luft, veivhus, olje, olje-bypass, gir) så virker alt til å fungere som normalt, men jeg legger merke til at babord maskin virker til å variere litt mer på oljetrykket enn styrbord. I marsj (ca 3200 rpm) så varierer EVC displayet (EVC-C) mellom 470 kpa og 510 kpa, mens styrbord stort sett er på 510 kpa (av og til 500 kpa). På 900 rpm så varierer den også bittelitt, hopper 10 kpa opp og ned, mens styrbord er helt stabil.

 

Peilet oljen flere ganger, og ser fint ut, kanskje babord maskin har ørlite høyere nivå enn styrbord (antar ca 50% på pinnens felt - vanskelig å se - oljen er så blank og fin enda).

 

Noe å bekymre seg for, noe å sjekke opp i - evt hvordan?

Link to post

Kjenner ikke denne motoren spesielt, men generelt kan det være unøyaktigheter med måleinstrumentene som gjør dette.

 

Man bør derfor måle begge motorene med samme manometer for å måle om det faktisk ER en forskjell.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Har selv to motorer, KAD32, og har ved flere anledninger med tvil om instrument viser riktig kablet om slik at instrument viser info til motsatt (feil) motor. Enkelt på KAD32, men det går kanskje på DU også?

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...