Jump to content

Raymarine E120 Classic - oppgradere kart

Alf-Gunnar

Recommended Posts

Hei.

Jeg var i 2 timer lykkelig ny eier av en 2008 modell Minor 27 Range. Denne var godt utstyrt med Radar, ekkolodd, AIS, VHF, AP, og plotter fra Raymarine. Da jeg var kommet nesten hjem med båten, oppdaget jeg plutselig at jeg kom ut av kartet på plotteren. Etter å ha lest litt på Navionics sine sider, kjøpt meg kortleser for CF, osv Sliter jeg fremdeles med å få oppgradert kartet. Når jeg setter CF kortet i minnekortleseren på PC og starter Navionics-programmet, så står det at jeg har kart for hele norge, men at det er utløpt. Virker som om det bare er en liten del av kartet som er lastet inn på kortet, siden jeg ikke har kart i området jeg bor i (Tromsø) Ser også ut for at de ikke støtter oppgradering av disse kartene lengre heller?? Snakket med en hyggelig kar hos Raymarine, og han anbefalte meg å ikke engang prøve å oppgradere kartet, da plotteren trolig kom til å bli alt for treg med nye kart. Han anbefalte meg i utgangspunktet å forsøke å få tak i en brukt brikke med kartet for området jeg bor i, men jeg har ikke lykkes med dette så langt. Alternativt bytte ut både plotter og radar. 

Er det noen av dere fantastisk kunnskapsrike her inne som har erfaring med dette og kan hjelpe meg? Synes det var for galt å måtte bytte så mye bare for å få inn nytt kart.. Var kjempefornøyd med plotteren helt til jeg kom ut av kartområdet...

Det er vel begrenset størrelse minnekort den takler også. Jeg har en C120, og der er det problemet. Jeg hadde kart over stort område, og om hele ble oppdatert, ville plotter bli treg pga for mye data. Løsningen ble å begrense kartområdet, da det dekket mye mere enn jeg kom til å bruke likevel. Jeg fikk veldig god hjelp og service av Seatronic, til å få ordnet dette. Ta en telefon til de, og spør om hjelp.

Svart (redigert)

Har snakket med Seatronic, og de hadde liten annen trøst en å kjøpe ny pakke med Plotter, radar, osv.. :(

For galt å måtte gjøre dette bare for at båten er flyttet noen km.. Det må vell finnes en måte å få inn et kart?? :headbang:

Plotter har nettopp fått byttet skjerm og oppgradert til siste firmware...

Redigert av Alf-Gunnar (see edit history)
Alf-Gunnar skrev for 1 time siden:

Har snakket med Seatronic, og de hadde liten annen trøst en å kjøpe ny pakke med Plotter, radar, osv.. :(

Har handlet mye på Seatronic. Min erfaring er at det er stoooor forskjell på de som jobber der. Noen er veldig serviceinnstilt og prøver å finne beste løsninger for deg. Noen (og spesielt en person) er kun opptatt å selge og gir blanke i om det hjelper deg så lenge du bruker penger.

Fant ut dette ganske fort etter at vi kjøpte båten. På to forskjellige ting fikk vi beskjed fra samme person at noe var umulig og at vi måtte ut med mangfoldige tusen i oppgraderinger - snakket senere med noen andre der og det løste seg raskt og billig.

Resultatet er at vi har lagt igjen mye mer enn mangfoldige tusen hos Seatronic fordi vi var fornøyd med servicen, men om han ene står i butikken eller tar telefonen kommer eller ringer tilbake senere i håp om å treffe noen andre.

Lang historie, men kort oppsummert:
Noen av de som jobber der er gode folk som ser at hvis de bruker en halvtime og selger kart for 1.000kr så kommer du tilbake neste gang, noen vil bruke to minutter på å selge en plotter til 10.000 - selv om det betyr at du aldri kommer tilbake igjen og advarer mot butikken hvorhen du går.

Redigert av Havelle (see edit history)
abbor skrev 12 minutter siden:

Hvis en ser under dokumenter på linken til Brommeland så ligger det et dokument de har skrevet selv som beskriver hva en kan gjøre med et moderne kart for å få det til å gå raskere på C-Classic, derfor antar jeg de vet om noe må gjøres med kartene for E-Classic også.

Det er et godt tips. Jeg har selv en C120 og en C70. På C120’en har jeg relativt nye kart. Skal sjekke inneholder på brikken og se hva som ligger på den ved neste anledning. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...