Jump to content

Solcellepanel rett i sigarettuttak

frankive

Recommended Posts

Ja, det burde gå all dem tid sikringen er stor nok. MEN det er nok tynne kabler som går mellom batteriet og 12V uttaket, og det betyr at du vil miste effekt av solcellepanel-ladingen.

Jeg brukte 6mm2 ledninger til mine panel (100W til sammen) for å få minst mulig spenningstap.

Spenningstapet påvirkes av kabelsnittet, antall og type koblinger, og selvfølgelig lengde på kabler.

En sigarettenner-plugg "ut" fra solcellepanelet er for så vidt også litt lett å kortslutte mot noe annet i metall, så du bør i alle fall ha en "sokk" til å trekke over den når den ikke skal brukes.

Jeg hadde nok selv lagt det opp annerledes.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

snekkerbod skrev 1 time siden:

Tja… 100 watt på 18.7 volt hørtes da litt voldsomt ut uten laderegulator spør du meg. 

Sitat produktbeskrivelsen:

"Monokrystallinsk solcelle med innebygd PWM-regulator."

Så den har regulator 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg ville i alle fall sjekket spenningen utfra panelet, når det ikke er tilkoblet batteri, i og med at maks spenning er oppgitt til 18,7 Volt. Maks spenning skal ikke være mer en 14,4 volt. Om du av en eller annen grunn kobler fra batteriet så vil spenningen fra solcellene gå rett inn på båtens kabling. En bil/båtradio, samt endel annen elektronik er designat for å tåle 16 volt. Med 18,7 volt kan noe av Dette ryke.

Jeg har et 80W sammenleggbart panel som jeg kobler i sigarett-tenneruttak. Dette gir meg mulighet til å koble opp panelet der det er mest sol som kan variere med hvordan båten ligger. 

Høyeste ladestrøm jeg har registrert fra dette panelet er omlag 4A. Med et 100W panel kan det kanskje bli 5A. Da er det ikke all verden til ledningstversnitt som skal til for å få strømmen inn på batteriet. 12V uttakene ombord hos meg er sikret med 10A sikringer. 

Det mest upraktiske med bruk av 12V uttak på denne måten er at pluggen sitter litt dårlig i uttaket slik at det hender at pluggen glir ut, og da hjelper det lite om solen skinner aller så mye. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

@frankive Det er nok max 18,7 V fra solcellene til PWN regulator. Alle bilder i manualen tilsier max 14,4 V til batteriet. Jeg har aldri vært borti eller hørt om solcelleregulator som leverer mer enn 14,4V ut til batteri.

frankive skrev 56 minutter siden:

@Brigg Har du en link til panelet du har?

Var ikke så enkelt å finne, men det er tilsvarende dette bare 80W. Ble levert med en enkel regulator, jeg har byttet til en pwm-regulator i håp om å få mere Ah ut av panelet. 

https://solarpowersupply.eu/solar-panels/wattstunde-ws90sf-sunfolder-90w-solar-panel

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

@JRK, jeg tror det som er oppgitt er max A fra solcellepanelene til regulator. Det stemmer godt med matematikken. 18,7V * 5,35A = 100W

Men fordi det er PWM regulator mister man vel en del. Blir vel da i beste tilfelle 5,35A * 14,4V = 77W hvis jeg ikke husker feil.

I praksis har jeg aldri sett min PWM over 13,9V. Byttet til MPPT nå, men ikke fått testet med "tomme" batterier.

Mulig panelet her er oppgitt med 18,7V for det går kanskje an å oppgradere med ekstern regulator siden hvis man vil?

Brigg skrev for 2 timer siden:

byttet til en pwm-regulator

Byttet fra pmw til mppt skulle det være. Beklager. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...