Enzo Startet 1.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2022 (redigert) Jeg har en Sleipner Sidepower SE 100/185T. Denne går på startbatteri + 2 ekstra batterier montert 50cm fra thrusteren i baugen. Batteriene er Exide Maxxima altså 3 av disse https://www.batteri24.no/products/sx900-maxxima-exide-agm-startbatteri?gclid=Cj0KCQjwtvqVBhCVARIsAFUxcRt9zKOwFmDrSbj6iAJQ3O_J3zPBw7beZ0GFtLrmeVJXB9PuiutLnWEaAozPEALw_wcB Kablingen er på omlag 100kvadrat, jeg har sjekket alle koblinger og finner ikke noe tull. Motor i gang når jeg tester og vi er vel på rundt 14V spenning da og spenningen faller til 10V ved å bruke thruster, har ikke testet å kjøre propellen mer enn et par sekunder så mulig spenningen vil falle ytterligere. Ankervinsj gå på samme batteripakke og gir nesten ikke spenningsfall. Båten har nylig vært på land så det er ikke begrodd eller noe som sitter fast og hemmer propell til å løpe fritt. Jeg tenker med dette at jeg kan friskmelde batteri og kabling osv og peke på selve thrusteren som synderen her, er det noen som har vært borti hvor jeg skal lete. Kan irr på børstene eller noe gjøre at jeg ser dette problemet ? Redigert 1.Juli.2022 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2022 Hvor er det spenningen faller, altså hvor måles den? Interessant i denne sammenheng å vite om det er på motor, batteripakke fremme, eller startbatteri. Ville målt alle steder mens truster kjøres, samt over ledningsstrekkene. Det er den beste utsjekkingingen du kan gjøre av koplinger/kabler. Forøvrig så høres det jo egentlig ut som om du har et toppspekket system da. Har aldri gjort dette selv men renblåsing av motor for børstestøv nevnes av mange. Usikker på hvor mye dette kan bety. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2022 Spenningsfallet er testet på batteriene foran, rett på thrusteren og også lest av på victron shunten som står nærmest startbatteriet. Spenningen er så og si 100% identisk på alle disse stedene så virker ikke å være noe fall pågrunn av underdimensjonert kabling eller noe. Jeg bare tenker, irr eller børstestøv eller noe, kan det være grunn til at thrusteren spiser så voldsomt. De skal jo funke på er det 10,5V disse men den faller brått til 10 eller rett under det og det har ikke vært sånn tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2022 Anbefaler å testkjøre flere sekunder og avlese volt og ampere. Lite sannsynlig at feil skyldes støv, men følg opp vedlikeholdet. Mer tro på at motor går tungt. Begynn først med å dobbelsjekke hele kretsen, at alle kabler, koblinger, kabelsko, brytere, børster og rele er 100%. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2022 At batteriene ikke har spenningsfall på vinsjen, er ikke så rart. Denne drar vanligvis 1 eller 1,5 kW. Bauthrusteren din 8–10 kW. Som andre skriver begynn med å måle spenningen på batteri og thruster mens denne går. Er spenningsforskjellen mindre en 1-2 Volt trenger du ikke sjekke koblingene. Er den mer kan du jo måle spenningsfallet på plusskabelen fra batteri tll bryter, så sikring så thruster. og så det samme fra jord på batteriet til jord på thruster. Da finner du hvor spenningsfallet er. Om alle koblinger er i orden, Da er det batteriet som ikke klarer å holde spenningen eller kortslutningsfeil i thrusteren. Direkte kortslutning er det ikke, men det kan være børstestøv som ligger i kommutatoren. Om du ikke er så kyndig med multimeteret er det enkleste å prøve med nye batterier, eller få etverksted til å teste de gamle. Batteriene er normalt den delen som feiler oftest her Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2022 Hvis spenningen faller til omtrent samme nivå på batteriene og thruster under kjøring er det ikke signifikant tap i kabling (i så fall skulle en sett ulik spenning på thruster og batteri). Og TS sier at det ikke har vært slik før. Da gjenstår vel svekkede batterier eller økt strømtrekk fra thruster, eller en kombinasjon. Ville åpnet og blåst ren motor og testet, og dersom det ikke hjelper bør gjerne batteriene testes. Ett alternativ kan kanskje være å flytte startbatteriet frem til de to like batteriene og erstatte startbatteriet med et nytt? (Øke kapasitet/unngå å bytte ut alt før batteriene er ordentlig ‘oppbrukte’..) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2022 For noen år sden dro thrusteren min så mye strøm at isolasjonen rundt kabelskoene smeltet. Årsaken var kullstøv fra børstene. Blåste rent for kullstøv og har ikke hatt tilsvarende problem siden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.