Kreps og ferie Startet 1.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2022 Vurdere å kjøpe båt med VP D4 260 2007 modell DPH drev. Båten er en planende 26 foter. Motor og drev har gått 1200 timer, og har service historikk. Man vet selvsagt alldri, men kan jeg forvente meg mange problemer med dette oppsettet fremover? Kommentar fra moderator: Tittel redigert. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2022 (redigert) https://baatplassen.no/i/terms#baatforumet Redigert 1.Juli.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2022 (redigert) Du har allerede svart på spørsmålet, man vet aldri. Det spørs egentlig på hvor lenge du skal ha båten, en eller annen gang vil det uansett ryke. Redigert 1.Juli.2022 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 1.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2022 En vellholdt D4 kan holde lenge. 26 fot belaster ikke et dph drev all verden, men 15år og 1200t så må man være forberedt på en større service i løp av noen år Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2022 Er kjølerne demontert og renset på D4 motorene siste 5-7 år? Hvis ikke ryker det på totalt ca 40000,- kroner elns hvis du setter det bort til verksted. Ellers bør du sjekke om girvaier er skiftet til ny type, eksoskrøkene er skiftet etc. Ellers går det på endel der for det. Drev, sjekk om de sier ordentlige "klonk" og båten rister når du setter i gir. Hvis de gjør det er konen i orden. Er den veldig myk og fin er det feil. Pris ikke så ille, kanskje 5000 per stk elns. Sjekk vulking på propeller, er det like stor avstand mellom propellene på hver aksel? Er det mer enn 5-7 år siden hubene ble sjekket? Da kan det medføre at du må skifte disse og det koster noen tusen per stk. Styresylindre? Sjekk om væskefargen er lyserosa, er den det er det ok. Er den brungrå er det vann i oljen. Fungerer tilt og det er nok olje i reservoaret? Da er nok de i orden. Men generelt-på drev-vær forberedt på at du må koste på litt hvis du er uheldig. Kan gå bra lenge, kan komme på noe, varierer veldig. Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2022 Intercooler bør ut for kontroll, dyser, eksosrør. Sjekk også at det på drevet ikke er plastshims ( ser ut som rød tetningsmasse nede ved propellen) Ved den alderen så er det generelt et behov for litt større vedlikehold enn service! Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2022 Gabi skrev for 11 timer siden: Er kjølerne demontert og renset på D4 motorene siste 5-7 år? Hvis ikke ryker det på totalt ca 40000,- kroner elns hvis du setter det bort til verksted. Jeg betalte 12.000kr fot full kjølerens i 2019. Det var en VP mekaniker langt utenfor Oslo. Prisen jeg fikk hos de lokale (10mils radius fra Oslo) var på rundt 25.000kr Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2022 Ja, rimer det. Jeg tenkte 2 stk motorer, men trådstarter tenkte vel 1 stk motor, så da blir det rundt 20-25.000,- Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2022 Kreps og ferie skrev On 1.7.2022 at 19.21: Vurdere å kjøpe båt med VP D4 260 2007 modell DPH drev. Båten er en planende 26 foter. DPH drevet er jo også levert på feks D6-370 så på en 260 bør drevet ha hatt ett relativt lett liv. DPH er ikke berømt for å tåle lange strekk spesielt godt, så det kan være gunstig å sjekke om båten har gått lange strekk. Drevdusj kan være noe for deg å vurdere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.