Jump to content

Kjøpe VP D4 260 2007 med DPH drev, forvente problemer?

Kreps og ferie

Recommended Posts

Vurdere å kjøpe båt med VP D4 260 2007 modell DPH drev. Båten er en planende  26 foter.

Motor og drev har gått 1200 timer, og har service historikk.

Man vet selvsagt alldri, men kan jeg forvente meg mange problemer med dette oppsettet fremover?

Kommentar fra moderator: Tittel redigert.

Er kjølerne demontert og renset på D4 motorene siste 5-7 år? Hvis ikke ryker det på totalt ca 40000,- kroner elns hvis du setter det bort til verksted.

Ellers bør du sjekke om girvaier er skiftet til ny type, eksoskrøkene er skiftet etc. Ellers går det på endel der for det.

Drev, sjekk om de sier ordentlige "klonk" og båten rister når du setter i gir. Hvis de gjør det er konen i orden. Er den veldig myk og fin er det feil. Pris ikke så ille, kanskje 5000 per stk elns.

Sjekk vulking på propeller, er det like stor avstand mellom propellene på hver aksel? Er det mer enn 5-7 år siden hubene ble sjekket? Da kan det medføre at du må skifte disse og det koster noen tusen per stk.

Styresylindre? Sjekk om væskefargen er lyserosa, er den det er det ok. Er den brungrå er det vann i oljen. 

Fungerer tilt og det er nok olje i reservoaret? Da er nok de i orden. 

Men generelt-på drev-vær forberedt på at du må koste på litt hvis du er uheldig. Kan gå bra lenge, kan komme på noe, varierer veldig.

Intercooler bør ut for kontroll, dyser, eksosrør. Sjekk også at det på drevet ikke er plastshims ( ser ut som rød tetningsmasse nede ved propellen)

Ved den alderen så er det generelt et behov for litt større vedlikehold enn service!

Gabi skrev for 11 timer siden:

Er kjølerne demontert og renset på D4 motorene siste 5-7 år? Hvis ikke ryker det på totalt ca 40000,- kroner elns hvis du setter det bort til verksted.

Jeg betalte 12.000kr fot full kjølerens i 2019. Det var en VP mekaniker langt utenfor Oslo. Prisen jeg fikk hos de lokale (10mils radius fra Oslo) var på rundt 25.000kr 

Kreps og ferie skrev On 1.7.2022 at 19.21:

Vurdere å kjøpe båt med VP D4 260 2007 modell DPH drev. Båten er en planende  26 foter.

DPH drevet er jo også levert på feks D6-370 så på en 260 bør drevet ha hatt ett relativt lett liv.

DPH er ikke berømt for å tåle lange strekk spesielt godt, så det kan være gunstig å sjekke om båten har gått lange strekk.

Drevdusj kan være noe for deg å vurdere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...