Jump to content

Ønsker tips til forfilter / vannutskiller

Sandebukta

Recommended Posts

Min motor TD70e kjører uten forfilter på 36. året!  Har to av disse som finfilter: https://www.eurodel.no/drivstoffilter-knecht-kc-6

Som forfilter har jeg kjøpt en kraftig Separ.

Etter å ha rotet litt i deler og verktøy, oppdaget jeg imidlertid en ny dobbel filterholder med vender ubrukt i esken: https://www.maritim.no/filterholder-m-vender-inkl-filter-

Jeg har to dieseltanker i båten så dette hadde egentlig vært veldig praktisk siden jeg ikke er like trygg på tilstanden til bb tank. Separen var dyr, denne holderen er dyr. Kan kvitte meg med 1 av 2.

Jeg skjønner at Separ og Racor sine 30my opplegg er i en annen liga. Ønsker likevel input på:

- Er disse filtrene (Hengst) reelle vannutskillere eller er det mest en tappekran som avslører vann når båten har ligget i ro en stund?

- Har noen funnet og brukt spin on på denne doble holderen  av en annen type, med 10-30 my og tappekran? Jeg ser Hengst sine er 5 my og synes det er litt fint som forfilter. Er også litt redd for å redusere flow før matepumpa. 

Motor er 6,7l ca 250 hk. Maks

forbruk i teorien 40-50 lt, men i realiteten bruker jeg 10-15 lt med mitt bruk. 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

mawilu skrev 1 time siden:

Enig med Nomen er du ikke 100% trygg på dieseltanken gjør noe med det FØR du drar på sjøen!!!

Enig i det. Men om noen har navn/nr på en spinon 10-30 my og tappeskrue som går på holderen til Hengst, gi gjerne lyd. Muligheten til å veksle til ferdigluftet filter er interessant. Å sette på Separ i tillegg + 2 finfiltre til slutt blir vel for mye for motor/ pumpe å suge seg igjennom?

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...