Jump to content

Ønsker tips til forfilter / vannutskiller

Sandebukta

Recommended Posts

Min motor TD70e kjører uten forfilter på 36. året!  Har to av disse som finfilter: https://www.eurodel.no/drivstoffilter-knecht-kc-6

Som forfilter har jeg kjøpt en kraftig Separ.

Etter å ha rotet litt i deler og verktøy, oppdaget jeg imidlertid en ny dobbel filterholder med vender ubrukt i esken: https://www.maritim.no/filterholder-m-vender-inkl-filter-

Jeg har to dieseltanker i båten så dette hadde egentlig vært veldig praktisk siden jeg ikke er like trygg på tilstanden til bb tank. Separen var dyr, denne holderen er dyr. Kan kvitte meg med 1 av 2.

Jeg skjønner at Separ og Racor sine 30my opplegg er i en annen liga. Ønsker likevel input på:

- Er disse filtrene (Hengst) reelle vannutskillere eller er det mest en tappekran som avslører vann når båten har ligget i ro en stund?

- Har noen funnet og brukt spin on på denne doble holderen  av en annen type, med 10-30 my og tappekran? Jeg ser Hengst sine er 5 my og synes det er litt fint som forfilter. Er også litt redd for å redusere flow før matepumpa. 

Motor er 6,7l ca 250 hk. Maks

forbruk i teorien 40-50 lt, men i realiteten bruker jeg 10-15 lt med mitt bruk. 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Jeg hadde beholdt Separ filteret, og fått kontroll på tilstanden i dieseltankene.

En vannutskiller er der for å fjerne små urenheter fra en i utganspunktet  ren tank, ikke for å rense opp i "gamle synder"

Hold kjeft,når du snakker til meg!

mawilu skrev 1 time siden:

Enig med Nomen er du ikke 100% trygg på dieseltanken gjør noe med det FØR du drar på sjøen!!!

Enig i det. Men om noen har navn/nr på en spinon 10-30 my og tappeskrue som går på holderen til Hengst, gi gjerne lyd. Muligheten til å veksle til ferdigluftet filter er interessant. Å sette på Separ i tillegg + 2 finfiltre til slutt blir vel for mye for motor/ pumpe å suge seg igjennom?

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Hengst filtret er ikke en vannutskiller separ har både rene vannutskiller og kombi og er i klasse med raccor og Dahl .Du kan fint montere separ i tillegg til det doble kun ett er i bruk av gangen.Det er enkelt å montere vannalarm på tappepluggen som en ekstra sikkerhet 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...