Jump to content

Forslag til ny båt, eks. 20 fot med 150hk?

Whitehat

Recommended Posts

Kort oppsummert:

Hvilken båt skal jeg ha?

Gammel? Ny?

Størrelse?

Motor/fart?

Behov, krav og tanker:

Jeg har vokst opp med båt, og var vel så å si på båttur daglig fra fødsel av til ca 16år (det skjer noe med gutter i 16års alder, som gjør at sommere tilbringes på bryggefest heller enn i båt med foreldre, men det er en historie for en annen dag :) )

Siden den gang har jeg blitt 50 (og med det er krisen et faktum?), og nå (neste sesong) SKAL jeg ha båt!
Har ikke satt mitt ben i båt på 30 år. Likevel vil jeg påstå jeg er greit båtvant. Er jo oppvokst med dreggkasting, hopping i land med tau, fortøying, kartlesing, navigering, LENSING!, roing, båtpuss osv osv. Er garantert rusten, men tipper ting kommer raskt tilbake når jeg befinner meg i egen båt. Har kjørt alt fra robåt, jolle med 8HK, jolle med 30HK, speedbåt, tresnekke, plastsnekke og cabincruiser, men det er som sagt; 30 år siden :)

Bor på det sentrale østlandsområdet, men har havnet på "gærne sia" - i grei bilkjøreavstand til Drøbak.
Tenker Drøbak kan være et ok sted å ha båtplass - som et kompromiss mellom bilkjøring og båtkjøring. Son kunne også fungert, Moss tror jeg blir litt i lengste laget, men kan kanskje gå. Gjetter jeg skal endel til skjærgården rundt Tønsberg/Nøtterøy/Tjøme, og da blir Drøbak-Son ren transport, så mulig Son er innertier, men utvalget jo ikke enormt, så det blir vel som det blir de første sesongene uansett.

Så da... båtplass Drøbak/Son/Moss, eller noe sånt.

Båt?

Noe "lettstelt", som går fort.

Ja, jeg vet: det evinnelige maset om fort, men når planen er å krysse Moss-Valle til stadighet, så er det vel greit å få det unnagjort? Noe av det hyggeligste jeg husker som barn var å kosekjøre i Røssesund/Ormelet, så jeg må ikke blåse rundt over alt. Bare så det er nevnt :)

Med lettstelt båt mener jeg noe jeg kan sette bort på høsten, for en "rimelig" penge, og hente klargjort og servet hver vår. Da må størrelsen ned, hvis ikke er det svindyrt.

Har pussa båt hele barndommen, og det frister svært lite å drive med nå.

Overnatting? Typisk en-natts, kanskje en fredag-søndag i ny og ne.

Personer? Tipper maks 2, kanskje 3 i ny og ne.

Hvordan ville en 20ish fot daycruiser fungere til et slikt bruk? Type Yamarin 20ish fot med 115/150hk? Eller noe som ligner, det er masse å ta av i det segmentet.

Blir den for liten? Blir det fort vrient å komme seg over "havet" Moss-Valle i dårlig vær?

Drivstofføkonomi?

Vil bensinprisen ta livet av meg??

Hvor mye bensin bruker man på en sånn båt på en helg med:

• Så kjapt som mulig fra Drøbakk til Bolærne/Valle

• lokal småputring

• Så kjapt som mulig fra Bolærne/Valle til Drøbak

??

Ny/brukt??

Bruktprisene er jo astronomiske, så vurderer å kjøpe kliss ny. Et verdifall på 50% over 20 år tåler jeg fint hvis jeg med sikkerhet kan vite at ting er enten dønn i orden fra start, eller at en seriøs forhandler ordner opp eventuelle feil.

Godt brukte, og strøkne, 20ish fotere, 2005ish modeller, fra forhandler, ligger på rundt 2-300.000,- (og nye 500.000)

Noen med tanker her?

(og ja, det kan fort skje at jeg ender opp som alle andre etter 2 sesonger; med diger cabincruiser og bor i båten mer eller mindre permanent fra snøen går til den kommer tilbake - hvert år, men den tid, den sorg, men det er jo et godt argument for å kjøpe brukt)

Mye på en gang, men det er det jo også, så da blir det vel sånn da (?) :)

Noen båtelskere som kan hjelpe en gammel sjøulk tilbake på sjøen?? :D

Eksempel på hva jeg har sett på:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=262223641

Personlig synes jeg Ibiza 24 er fin innenfor beskrivelsen din. 

En båt du kan overnatte i. Godt skrog og alle sitter beskyttet bak vindskjermen. 
I tillegg en populær båt og båttype som gjør at du får igjen det samme om du finner at det ikke var båten for deg. 

Ligger flere på finn nå, og jeg ville satset på en med en godt vedlikeholdt Suzuki. 

mvh

Tor Arild 

Whitehat skrev for 4 timer siden:

Tenker Drøbak kan være et ok sted å ha båtplass

Fra de jeg kjenner som har båtplass i Drøbak, så er det ikke helt lett å få båtplass der. Jeg har hørt at det er lange ventelister, men det er det kanskje noen drøbakinger her inne som kan bekrefte/avkrefte. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Gullfisk skrev for 6 timer siden:

20ish fot, så rask som mulig drøbak-vallø, dårlig vær, tenker jeg er umulig og ubehagelig først og fremst. I den størrelsen, og med det reisemålet, ville jeg tatt en lengere biltur til båtplasser, eller båten på henger. 

Er det båten som er for liten for den "overfarten"? eller mener du at man ikke kan holde høy fart?
Jeg har ikke kjørt der på 30 år, og husker jo det kan være ruskete, men ikke *hvor* ruskete

Legger ikke ut på sånn tur i dårlig vær, men man kan jo bli overasket, og da særlig på hjemoverturen (Vallø-Drøbak)

Tor Arild skrev for 5 timer siden:

Personlig synes jeg Ibiza 24 er fin innenfor beskrivelsen din. 

En båt du kan overnatte i. Godt skrog og alle sitter beskyttet bak vindskjermen. 
I tillegg en populær båt og båttype som gjør at du får igjen det samme om du finner at det ikke var båten for deg. 

Ligger flere på finn nå, og jeg ville satset på en med en godt vedlikeholdt Suzuki. 

mvh

Tor Arild 

Takk for tips, skal ta en titt på den

Whitehat skrev 44 minutter siden:

Er det båten som er for liten for den "overfarten"? eller mener du at man ikke kan holde høy fart?
Jeg har ikke kjørt der på 30 år, og husker jo det kan være ruskete, men ikke *hvor* ruskete

Legger ikke ut på sånn tur i dårlig vær, men man kan jo bli overasket, og da særlig på hjemoverturen (Vallø-Drøbak)

Hjemtur i litt vær, går nok fint, da det stort sett blir medsjø. Men vil tro det fort kan bli ubehagelig med motsjø fra ca 6 m/s og oppover å holde god fart med en 20ish avhengig av båt, og hva man synes er komfortabelt selvfølgelig. Man kan gjemme seg litt her og der, men det er jo forholdsvis åpent. 

Hei, hyggelig at du ønsker deg tilbake til båtlivet. Med tanke på bruk i litt «vær», samt ønske om overnattingsmulighet vil jeg nok anbefale å gå opp et hakk i størrelse, til rundt 24 fot. Alt går, men en 20 foter blir av erfaring liten på overnattingstur, både i forhold til soveplass og oppbevaring. Noe størrre båt er bedre hvis/når det blåser opp også.

Yamarin og Ibiza som er nevnt er vel begge kjent for gode sjøegenskaper, uten at jeg har egen erfaring. Finnes jo mange i dette segmentet.

En ting til - ikke gå for minste motoralternativ ved kjøp, det er alltid greit med nok motorkraft. Mange av disse båtpakkene er levert med liten motor for å redusere prisen.

Når det gjelder valg av båt:

- Husk å velge en der det er komfortabelt å gå på do når du er 50 år gammel. De fleste 20" jeg har vært om bord i er veeeeeldig trange i toalettrommet, hvis de har eget toalettrom...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Båtplass: når du tenker Son så ville jeg gått 3minutter sydover med din hurtigbåt. Da kommer du til Kambo Marina. Stor parkeringsplass for biler. Ikke strøm på båtplassen. Alt annet er positivt og de som jobber der er hel ved, flinke og hjelpsomme og imøtekommende. 

BÅTEN: anbefaling til båt har jeg ikke da liten båt/høy fart aldri har interessert meg.

Grand Banks jr skrev On 5.7.2022 at 0.12:

Når det gjelder valg av båt:

- Husk å velge en der det er komfortabelt å gå på do når du er 50 år gammel. De fleste 20" jeg har vært om bord i er veeeeeldig trange i toalettrommet, hvis de har eget toalettrom...

Takk for den! :)

Er greit sprek, foreløpig - "50 is the new 30" ?
Men det er jo noe å tenke på, hvem vet hvilken tilstand man er i ved 60....

Ser folk anbefaler større of større båter,  i Targa 27 med stor dieselmotor blir service og opplagskost betydelig da dette skal settes bort. Typisk 40K i året for full pakke. Ryker drevet så er det 100K, osv.

Kort oppsumert, hver fot koster masse penger.

Bla Ibiza og Skibsplast har flere båter med relativt god plass i størrelse 21-24 fot. Finner man en velholdt eldre båt med ny(ere) påhengsmotor så får man mye for pengene.

L

Whitehat skrev for 7 timer siden:

Men det er jo noe å tenke på, hvem vet hvilken tilstand man er i ved 60....

Jeg henviste ikke til helsetilstand eller å være sprek. Jeg henviser til komfort og det å være voksen. Toalettrom på 20" er små. Mitt på min 26" synes jeg er på grensen, og jeg er lavere enn gjennomsnittet tror jeg og greit trent. 

På veldig mange 20" så er det enten et knøttlite toalettrom, eller toalettet er under et sete i kabinen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vi hadde Aquador 23 dc med 200 hk vp d3. Utrolig billig i drift og marsjet fint rundt 25 knop. Og eget toalettrom. Kokeapparat, vann og du kan også få med vvb. Ikke større enn at det ikke blir veldig dyrt med båtpuss, men service på drev og motor er jo litt dyrere enn utenbordsmotor.

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...