Jump to content

Rakkebåene - erfaringer vind og sjø?

R.O

Recommended Posts

Jeg har gått rundt rakkebåene i mange år, og de siste 5-6 har jeg tatt indre led som er godt merket. Det har alltid vært en hyggelig tur, da jeg venter til det er  meldt under 4ms på S-SV, eller det blåser mer V-NV. Vi har gjerne Grimstad eller Kragerø som mål pga familie og venner. Denne timeingen for å komme rundt rakke begynner å bli litt slitsom. Jeg har stor respekt for området, og min erfaring er at det på sjøen kan være stor forskjell på en 6ms melding og en på 4ms - spesielt på S-SV hvor vind og sjø får bygge seg opp fritt. 

Hva er andres erfaring med rakke, skal det være så slitsomt å komme seg rundt? har forøvrig en 30fots motorbåt. 

Som eier av en 30 fot snekke med toppfart på 8 knop, deler jeg ditt syn på Rakke.

Det er en bøyg, og en er avhenging av ett større værvindu for å få en trivelig passering.

Et par dager med frisk sørlig bris, og det må like lang tid uten vind for at det roer seg.

Første gang vi krysset, havnet vi i 3+ meter bølger, propellen sugde luft og spant når vi vippet over de største bølgene, og ungene hang seg fast etter kalesjestengene og skrek "Nå døøør vi!" Ble noen erfaringer rikere den gangen.

Siden har vi vært påpasselige med å vente på rolig vær, eller så har jeg krysset alene, mens de andre har tatt landeveien.

Så lenge jeg bare har meg selv å tenke på, tåler jeg (nesten) like grov sjø som båten?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Skal gå fra Drøbak til Arendal på fredag morgen (om været er greit) med en 23 fot DC.  Har lagt opp autorute med både gule sider og Navionics, begge legger ruta ganske lagt inn mot land over Båene. Har kun gått der en gang da vi hentet båten i i Porsgrunn, da gikk vi på utsiden. 
Ser det er meldt 4-5 m/s fra vest og litt sjø fra sør, kan se ut som det er lurt å gå grytidlig..

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

R.O skrev for 2 timer siden:

Hva er andres erfaring med rakke,

Rakke er oppskrytt

er litt humpete noen ganger  og i 7 knop  tar det tid.

Blouberg skrev 56 minutter siden:

Skal gå fra Drøbak til Arendal på fredag morgen

Lurt å ha flere rute valg  utsiden eller innsden av Svenner.

denne er  ok  på bølger    https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/<br />/ 

image.png.c8dfa211edb38ba0023e830644e9d505.png

og  https://www.windy.com/nb/-Bølger-waves?waves,2022070809,60.630,13.654,6,m:fi1agrC

image.png.233fcb8f99faa2b5aa83524fd5040f34.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 7 minutter siden:

Lurt å ha flere rute valg  utsiden eller innsden av Svenner.

Takk for innspill til rute! Rutene som er planlagt er innenfor men skal legge opp et alternativ å ha i bakhånd

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Som finnmarking får en vel litt spesielt syn på dårlig vær,mye sjø og store bølger. Hvordan en opplever forholdene er veldig subjektivt. Vi har gått Rakke med Agder 840 (Yanmar 165hk).

Det går jo bra,men er ikke særlig bekvemt når sjø og vind herjer med båten. De beste båtopplevelser får en vel i godværet,så hvorfor ikke vente på det om man kan det?

Ps..flytta sydover i 1980.

Bedre vær!!

Redigert av Lykken1
Feil (see edit history)
Lykken1 skrev for 1 time siden:

De beste båtopplevelser får en vel i godværet,så hvorfor ikke vente på det om man kan det?

Turen til Arendal er ren transport, men hjemover har vi god tid så da er det været som styrer timeplanen. Hjemover er dessuten kona om bord, så da vektlegges komfort og gode opplevelser 

Blouberg skrev for 5 timer siden:

Har lagt opp autorute med både gule sider og Navionics, begge legger ruta ganske lagt inn mot land over Båene.

Autorute er et hjelpemiddel som kan gå over stokk og stein,

En må søm fare  de rutene, før en bruker de.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 4 minutter siden:

Autorute er et hjelpemiddel som kan gå over stokk og stein,

En må søm fare  de rutene, før en bruker de.

Selvsagt, men synes det det er et bra utgangspunkt. Så langt har det fungert bra. 

Rakke og området rundt er en spesiell plass det ikke er lett å bli klok på. 

Etter noen hundre passeringer blir jeg fremdeles ofte overrasket. Noen ganger kan man kjøre på tilnærmet flatt hav for ¨så plutselig oppleve at det blir skikkelig humpete. Jeg synes ofte området vest for rakke, tvisten og til utenfor jomfruland ofte er der det blir mest rotete.  

Kjører som regel planende båter og skal langt, så er mest opptatt av å kunne holde en grei fart uten at det slår for mye.

Kommer som oftest fra innenfor svenner og skjærer ut til "midtre lei", dvs ut til herregårdsbåene, så innsiden av tvisten og videre.

Erjeg lei av humping og motsjø, så går jeg oftere og oftere Langs mølen og inn rundt Stråholmene og innsiden av Jomfruland videre. Kommer jeg ut i langesundsfjorden med kurs for Lyngør/ Tromøysund og blir overrasket eller lei, så setter jeg kursen inn til N siden av jomfruland og smetter inn der.

Går også innerste lei endel ganger når det enten er litt kvapsete på midtre som jeg vil slippe unna eller i fint vær. 

Holder meg unna innerste lei i dårlig vær eller ved tung sjø inn fra SV. Kan bli mye svell og pumping der inne da og man har fint lite marginer om det skulle skje noe eller man gjør en liten feil.

Ytterste led utenfor klokkebøya går jeg bare når det er så fint og flatt at man kan peise ned hee sørlandet i en smell. Relativt sjelden altså, men gud så deilig det er på de dagene man kan sitte med beina på dashen og telle kystfyr og byer passerer nedover i 30 kn. Da er ikke sørlandet langt :cool:

Har man en båt hvor man er usikker på det tekniske, og spesielt dieseltank og annet som kan skape plutselig stans i maskineriet, så gå godt ut, f.eks til klokkebøya selvom det ofte er mer sjø der. Grunnen er at da rekker man å få assistanse i fred og ro om man skulle trenge det og uten fare for å drive inn på skjærene.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

Kjører som regel planende båter og skal langt, så er mest opptatt av å kunne holde en grei fart uten at det slår for mye.

Kommer som oftest fra innenfor svenner og skjærer ut til "midtre lei", dvs ut til herregårdsbåene, så innsiden av tvisten og videre.

Erjeg lei av humping og motsjø, så går jeg oftere og oftere Langs mølen og inn rundt Stråholmene og innsiden av Jomfruland videre. Kommer jeg ut i langesundsfjorden med kurs for Lyngør/ Tromøysund og blir overrasket eller lei, så setter jeg kursen inn til N siden av jomfruland og smetter inn der.

Takk for bra informasjon. Har du et kart track på lur som viser foretrukket rute over/Forbi Båene?

Jeg går stort sett rett fra utsiden av Svenner til Jomfruland. Også med mindre båt. Fra Stavern har vi gått rett sørover til vi er klare av alt rusk, så kurset mot Jomfruland. 

skjønner ikke helt de som føler seg trygge nærme land. Men vi er jo ulike med hva vi trives med ?

44 minutes ago, Blouberg said:

Takk for bra informasjon. Har du et kart track på lur som viser foretrukket rute over/Forbi Båene?

her er midtre rute fra innsiden av svenner til innsiden av Jomfruland ?

man kan med fordel holde endel mer avstand til land ved pkt 32.  Spes ved sjø og vind fra SV

8CABC518-0941-47C7-B7C0-42B1FEE3F3BB.png

CC72E093-7D08-4364-87E8-FAB7218E2E23.png

D4E6E759-8F18-48A1-BBB1-F0B1EBD55808.png

F134A835-112E-465F-BC8D-6B3551451D8F.png

11E98029-C6A2-449E-BEE3-9313F9ECF082.png

E3C3860B-C2C7-46D1-B25B-C41E36840102.png

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Er enig i marginer og sikkerhet, men man blir bra lei av p stampe 150 nm ned Sørlandet godt uttaskjærs der strømmen er sterkest og sjøene krappest.  

denne midtre leia på rakke er der jeg ser flest båter gå.   i gamledager før gps og plotterens tid gikk «alle» helt ut rundt klokkebøya
9 av 10 ganger når jeg går ned Sørlandet så blir det å stikke innenfor der det kan stikkes innenfor (og holde en høy marsjfart).  

På ferietur er ikke tiden så prekær, men ofte vil ikke folk være ute i sjø mer eller lenger enn de må. 

Og ja man bør være trygg på båtens tekniske tilstand og ha grei styring på navigeringen.   

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 11 minutter siden:

9 av 10 ganger når jeg går ned Sørlandet så blir det å stikke innenfor der det kan stikkes innenfor (og holde en høy marsjfart).

Går du på innsiden av Tjøme? Den ene gangen jeg har gått forbi gikk vi på utsiden. 

Redigert av Blouberg (see edit history)

4 hours ago, Blouberg said:

Går du på innsiden av Tjøme? Den ene gangen jeg har gått forbi gikk vi på utsiden. 

går enten Vrengen mellom Tjøme og Nøtterøy eller inn ved verdens ende syd på Tjøme, bort til Krukehavn på Hvasser og så leia nordover mot Valle/ Bolærne.  

Disclaimer: punktene på ruten er veiledende.  Noen punkter kan være litt nærme skjær og land men det er gjort for å redusere antall punkt feks i en snirklete lei.  

FEB52BDA-97BC-4CFA-8745-7E1F723F2CCA.png

C721FFBE-4C2C-43E8-8377-593D8480C25D.png

0F44197B-A6B4-4225-AA57-6A430114E9FF.png

39C76840-841F-4A28-8D8B-8D1BF1F55EE9.png

73D96BCC-6C79-4D28-9472-9E927676E3B2.png

25E46097-CA88-48E3-A34A-EA9210FBF787.png

Mvh. SAP

Hvis noen skulle være i tvil så var det ikke spesielt trivelig å gå indre led over Rakke i dag ?:sweat:

En grei tommelfingerregel er i hvert fall at man dropper å gå indre hvis man ikke ser båtene mellom bølgetoppene..

Glad jeg sendte resten av mannskapet i bil nedover!

Landcrab skrev for 3 timer siden:

Hvis noen skulle være i tvil så var det ikke spesielt trivelig å gå indre led over Rakke i dag ?:sweat:

Ser ut som du hadde opp mot et par meter bølgehøyde, stemmer det så skjønner jeg det var lite trivelig.

Holder et øye på værmeldingene for fredag, har heldigvis fleksibel avgangstid (:

Gikk Drøbak til Arendal fredag morgen, startet ca 0700. La opp rute mellom Hvasser og Sandøy, utsiden av Svenner, utsiden av Tvisten og over til Stråholmen. Lite vind men motsjø. Gikk greit i 18-20 kts. Sønnen kommenterte at "det er ingen fritidsbåter på utsiden av oss.." Ser ut til at de fleste går tett på land. Hele turen var 103 nautiske med tid   i bevegelse på 5:47

Takk for bra innspill i denne tråden!

Redigert av Blouberg (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...