Vosso63
Onkel Aage til rors, søstra mi og jeg ved vindskjermen den sommeren jeg fylte sju. En av hundrevis av solrike dager i ytre Oslofjord.
Mitt mimrebilde er fra Brattestø på Asmaløy, sommeren 1965. Snekka "Bolla" var båten til onkel og tante og ble brukt for å frakte oss ut til hytta de hadde bygget ute på fjellet. Dette var veldig praktisk, særlig for å slippe de enorme køene til ferja fra Tangen til Skipstadsand. Bolla hadde hjemmehavn på Tangen, men lå om sommeren i Brattestø, på innsida av den eldste piren (moloen), innafor to skøyter, "Tor" og en jeg ikke husker navnet på. Sjøl om dette var den første ordentlige motorbåten jeg stifta bekjentskap med, var det de store Furuholmene og andre større fritidssnekker og -kryssere, som gikk sørover gjennom Asmalsundet som vakte mest åtgaum. Etterhvert fikk vi en lokal fisker, Marton, til å frakte oss med krysseren sin (Johnsenkrysser). Tross en kortvarig forelskelse i passbåter i plast på søttitallet, ble min kjærlighet værende hos trebåtene med innenbordsmotor. Snekke, krysser eller dorri; FM, Marna eller Sabb. Ett fett!