Jump to content

Mimring fra gamledager


Faxen

Recommended Posts

 Her er litt mimring fra Baatplassentreff på Eiken i 2005 (det er i indre havn i Horten)-

Jeg møtte bla annet Astor, som var vert for treffet. Hadde en lang samtale med Lars H, som var en tidligere kollega.

  • Ved ankomst demostrerte jeg hvordan en Storebro kunne gå sidelengs uten baugpropell. Astor var imponert.
  • 622982717_Faxentshirt.jpg.0843a0df93ea512053296294fe77adde.jpg

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Idag er det grått, regn og en del vind her vi ligger på Vrångö. Men slike T-skjorter med Båtplassenemblem er noe å ta vare på. Her en selfie tatt nå nettopp.

 

t-skjorte_2003.jpg.bdf7272361df35e082c5da12eac5dba1.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 1 måned senere...

Var innom opphavet forleden og bladde i noen gamle bilder som jeg fikk lyst til å dele.  
 


Først et bilde fra 1992 da jeg var 17 år av Hurricane 370 med Yamaha 3-syl 30 hk med el start som jeg hadde endel år. Fartet fjorden rundt fra isen gikk til sent oktober hvert år.   Monterte lanterner, stereo, turteller og logg.  Gjorde 43 knop som var et par knop mer enn Dracoen Sheriffen i A og B hadde på den tiden ??


Artig er at bærta på bildet @Marimari fortsatt er en av mine næreste venner nå i dag 30 år senere  ?

 

660DE092-BBE5-421C-A3E2-DDAD6F7D7F28.jpeg.94709e9eb9153ba65517724f8370fd3e.jpeg

 

Så noen bilder av en enda yngre SAP og P35. Vistnok P35 nummer 2 som kom til landet September 1985.   Det første bildet er fra byggingen på verftet i Plymouth i sør-England Juli 1985 som 10-åring.  De neste bildene er fra ca 1987-1988 tror jeg.  Husker faderen klaget over at han knapt fikk kjørt den båten i de 10-11 årene de hadde den hehe ? 

 

ble ettermontert mye utstyr og duppeditter i den båten. Bl.a Autopilot, radar, Dekka AP navigator, ladac ladesystem og et sirkulasjonspumpesystem som gjorde at man kunne hente restvarme fra motorene til VVB til oppvasken/ dusjen den første kvelden.  

 

CE032884-F9DC-49EC-A022-E4D254394FCE.jpeg.9a652c46086306071683f641ca1982d3.jpeg
5ED5585E-4C89-411F-B1B6-E0EAB21412F6.jpeg.102c89c0fd50c8e46e3c2f8c43a8c26d.jpegF1C7CC30-FD8A-4255-8664-960C76FCC390.jpeg.569ba4027589280730b093e280170c2a.jpegBCDE14C0-72EB-4DBB-BF9D-0D19762DCC11.jpeg.069c1623d954596fbe77e26049f3a453.jpeg6A0FB592-BA10-41EC-B430-2001CD3CA282.jpeg.edbbdf1a0a8625749bc78c08e1e324b7.jpegCD118394-DDEF-48B7-8415-64F8639B5257.jpeg.297ee4822f5d1627d1c6926cac3f70d8.jpeg48DDEE67-7E14-4412-912F-688B968780B9.jpeg.d9013fb3fd5552b4c22ce5ca78256482.jpeg
 

fra henting hos daværende princessforhandler Hans Hamre i Tjømsvågen vest for Mandal Sept 85.  

 

274544A2-CCA4-443F-81AC-25CDE480125E.jpeg.d203d6aab7fdaafef25f5d3164ad1f0a.jpeg
på vei sørover mot Hankø med hurumlandet i bakgrunnen (tror jeg) 

 

FF415113-A464-49FD-8C59-9D36B4DE0BD3.jpeg.75e1ddea13ae20a3b628c028d5c8d2e3.jpeg
48194EED-BC67-4AF0-A0A9-FF24A5348599.jpeg.187f71d86b48005666cf764473d6e539.jpeg

242F8AA1-A97A-49A4-AC4D-60F64085BDDD.jpeg.eccf236f4fe194ec700c2e2b616b1e91.jpeg
878A12C9-F272-437F-9DE5-BE9D3449C7D1.jpeg.d06101bf40fff6b81877919e6950e991.jpeg

097DD5EA-DE0C-4897-A006-F4C8CCB70F56.jpeg.fa35ddc07205abaab4f48c0a8f29fda0.jpeg

Dette bildet mener opphavet er tatt utenfor Jomfruland på vei nordover ca 1990. 

 

Så et par bilder fra ca 1982-83.  Jupiter 31 1978 mod.  opprinnelig med en trøblete Ford-ett eller annet på ca 150 hk som var litt i underkant  Ble byttet motor i 1980-81 til VP TAMD 60b som ga marsjfart på 20 rundt kn og var veldig pålitelig.  Det siste bildet ser jeg er tatt innenfor Vassholmene i mere oslofjord. Marinaen med drivstoff og kiosk man ser i bakgrunnen ble nedlagt sent på 90-tallet.  
 

360CEFA0-3779-46EC-8EFE-E7BAB0BF257A.jpeg.7d8bb5718d6154d11dfa1cbf695eb207.jpegAD38A542-1161-4760-9124-B11917CDE9B7.jpeg.bb666792a4d927ce142bb94e6faf5b76.jpeg
21F62122-D486-41BA-A22D-1A1001F8FBEE.jpeg.781c8a95f942db8f5d21dfe72c26b781.jpeg
lurer på om dette er utenfor Rakke nordøstover.  Jupiteren var meget skarp i baugen.  En drøm i motsjø, dog våt som fy, men i medsjø giret den mye. 
A4C30A24-FF08-4756-A631-3926971FE6DC.jpeg.156dd09b74f203986238af54b63048e0.jpeg

Litt mer gass…. 
 


så et par bildet fra ca 1976 av onkel sin Cleopatra 38.  Sjelden og flott båt med 2 store Forder på V-gir og akslinger.  Så den sist på 90-tallet.  Gøy om noen vet hvor den er om den fortsatt lever da…
 

1A7D9C3A-5AD1-48FC-B121-C84FF3587EA1.jpeg.19400dc4b3fbe95bf201785ecd8b4129.jpeg8ECDB2DB-206A-4F15-A54B-E6D16F3E03BB.jpeg.07ba71b0cf26edf2703c0734b8680adf.jpeg

 

til sist et par bilder av Jupiter og P35 ved siden av hverandre.  Det var bekjente av opphavet som kjøpte Jupiteren, så de hang i følge i mange år etterpå. 
Bildene er fra Langøykilen utenfor Kragerø.  
 

1738F45D-560C-4F9C-B377-6F435A5C3935.jpeg.7809f8af5f9cd3ff686637a89dfb122e.jpeg1F3DF31F-B44F-4EF0-9436-F98EB9DD0C27.jpeg.3ee61e340e2414830b80bdef0837782b.jpeg


i dag går Jupiteren i Stavangerområdet.  Traff den på kvitsøy for noen år siden. Fremdeles med 60b motoren som fortsatt går som en klokke.  
 

P35 så jeg sist til salgs vest på Karmøy for ca 10-12 år siden.  Lurer på hvor den er i dag? Kjennetegn er utvendige støttebraketter til Daviter, skylight i sidekabinen og at det var laget flere luker i teak for å utnytte hulrommene rundt i aktercockpiten.  

 

andre som sitter på litt eldre bilder av båter eller båtliv? 

 

 

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 26 minutter siden:


så et par bildet fra ca 1976 av onkel sin Cleopatra 38.  Sjelden og flott båt med 2 store Forder på V-gir og akslinger.  Så den sist på 90-tallet.  Gøy om noen vet hvor den er om den fortsatt lever da…
 

1A7D9C3A-5AD1-48FC-B121-C84FF3587EA1.jpeg.19400dc4b3fbe95bf201785ecd8b4129.jpeg8ECDB2DB-206A-4F15-A54B-E6D16F3E03BB.jpeg.07ba71b0cf26edf2703c0734b8680adf.jpeg

 

 

 

 

 

 

Det har gått en slik på Hvaler med hejmmehavn på Isebakke i Ringdalsfjorden inn mot Halden. Var til salgs i våres, Willy eide den da, men den var det to Scania V8 i.

Link to post

945450373_Brattest1965.JPG.d0e6629ca8571cda555fefd471bf2b38.JPGOnkel Aage til rors, søstra mi og jeg  ved vindskjermen den sommeren jeg fylte sju. En av hundrevis av solrike dager i ytre Oslofjord.

 

Mitt mimrebilde er fra Brattestø på Asmaløy, sommeren 1965. Snekka "Bolla" var båten til onkel og tante og ble brukt for å frakte oss ut til hytta de hadde bygget ute på fjellet. Dette var veldig praktisk, særlig for å slippe de enorme køene til ferja fra Tangen til Skipstadsand. Bolla hadde hjemmehavn på Tangen, men lå om sommeren i Brattestø, på innsida av den eldste piren (moloen), innafor to skøyter, "Tor" og en jeg ikke husker navnet på. Sjøl om dette var den første ordentlige motorbåten jeg stifta bekjentskap med, var det de store Furuholmene og andre større fritidssnekker og -kryssere, som gikk sørover gjennom Asmalsundet som vakte mest åtgaum. Etterhvert fikk vi en lokal fisker, Marton, til å frakte oss med krysseren sin (Johnsenkrysser). Tross en kortvarig forelskelse i passbåter i plast på søttitallet, ble min kjærlighet værende hos trebåtene med innenbordsmotor. Snekke, krysser eller dorri; FM, Marna eller Sabb. Ett fett! 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Erik AN skrev for 3 timer siden:

945450373_Brattest1965.JPG.d0e6629ca8571cda555fefd471bf2b38.JPGOnkel Aage til rors, søstra mi og jeg  ved vindskjermen den sommeren jeg fylte sju. En av hundrevis av solrike dager i ytre Oslofjord.

 

 

Det var litt "style" på båtfolket den tida. Onkel Aage er, så vidt jeg ser,  iført hvit skjorte og slips!!

Link to post

Selv om jeg ikke fikk egen båt før i 2013, så var jeg ganske tidlig ute jeg også...

 

Tror kanskje dette var min første egne båt, men det regnes vel strengt tatt ikke med... :giggle:

1914569_147667457031_4074250_n.jpg.29d94cd76882ad8d5dfc8b2dccf267fc.jpg

 

Men å stå til rors lærte jeg tidlig... Her broren min og jeg på MS Vitafårs i 1968. Det tilhørte det svenske Gränges-rederiet. 

1914569_147667497031_7931370_n.jpg.41d0ea3769caec87a5cd7b1157ddcd10.jpg

 

MS Vitafårs var på noe over 21.000 tonn og var et kombinert malm- og tanskip som ble levert i 1958. Det ble faktisk hugget opp så sent som i 1989!

1010693568_vitafrs.jpg.4693b0dc6ae28e30c3369674068689e7.jpg

 

Om bord på det skipet lærte jeg å bli glad i bananer... Har fortsatt ikke gått lei! :lol:

1914569_147667537031_7244497_n.jpg.e2aec379ba73bb5c8f44b0277135c89b.jpg

 

Faren min var jo sjømann, så det ble en del turer på meg i tidlig alder. På 70-tallet avanserte han til kaptein og jobbet i et lite norsk bulkrederi som het Minibulk til han ble pensjonist.

 

Skrev et lite blogginnlegg om disse erfaringene mine for noen år siden: 

https://pequod.nesodd1.no/?p=13613

 

Så over til det som jeg vel nesten kan regne som min første båt, en With kjøpt inn på 60-tallet. Opprinnelig hadde båten en 10-hesters Johnson, men når faren min kjøpte en Mørebas, ble Withen degradert til en robåt, og i flere år tilbragte jeg mesteparten av sommerferiene (hvis jeg og moren min ikke var med faren min om bord på et av skipene han jobbet på) i Withen utenfor hytta vår. 

 

IMG_0005.jpg.6b19248215694614a0ed8864a646b2ca.jpg

 

Jeg har nok trukket opp ganske så mange kilo med fisk i den båten der... Siste gang jeg brukte den må vel ha vært i 1979 eller 1980. I 1980 fikk jeg lov til å kjøre Mørebasen (selv om jeg ikke var gammel nok), mener den var på 15 eller 17 fot og den hadde en 20 hesters Mercury bakpå. Dere ser den i bakgrunnen på bildet under, der mora mi svømmer ved siden av Withen.

IMG_00061.jpg.2d8936665462d3671caf3ec4fc87f217.jpg

 

Jeg dro hjemmefra i 1981, og har ikke sett disse båtene siden da. Faren min solgte begge midt på 80-tallet da han og mora mi ble for skrøpelige til å holde på med drafortøyninger og klatre på svabergene ved hytta. Da ble det bil til hytta istedenfor.

 

Jeg har nok noen flere bilder fra denne tiden, men de ligger utilgjengelig i en pappeske i en lagringscontainer, og disse bildene her var de jeg hadde fått skannet inn for noen år siden...

 

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Jeg vokste opp i trebåt iallefall, første bilde fra sommeren 1965 :giggle:

Båtens videre skjebne etter at den ble solgt tidlig på 90-tallet er ikke kjent.

Bygd tidlig på 60-tallet hos Nils Nilsen Båtbyggeri i Arendal, bedre kjent som Nidelv etterhvert. Opprinnelig sightseeingbåt i Oslo, men noe ombygd hos Grovfjord Båtbyggeri i 1968.

 

2119999310_bt4.jpg.9b8d31c91ea5e1fa57fa3f16322b7e5c.jpg

 

vikingfisk.jpg.d48c2b13e396f589be69b2c66779c0e7.jpg

 

798044394_bt5.jpg.ec8ccc1a2dcb05df59a3effaa9c46127.jpg

 

18485991_bt7.jpg.b440ca3a5a61e7986ed4cd57e867b911.jpg

 

1532608114_bt6.jpg.c67e5879aab5920731f388769926a4c6.jpg

 

1287552648_bt8.jpg.c4ce5995ce41b8b2c9834a92a1914699.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

@Mare Nostrum: Historia er nok vesentlig lengre enn bare dette bildet viser. Tante Sigrun (født i Idd for snart 100 år sida), som står på moloen og avbilder oss i Bolla, og Onkel Aage (født i Danmark) - med hvit skjorte og slips - tjuvlånte oss unga om somrene, til foreldra mine, til vår og til deres store glede. Mutual benefit, altså! Denne sommeren slapp vi også unna veslesøstra mi, og var inviterte til Danmark med sjølveste Petter Wessel! Den gikk fra Fredrikstad til Fredrikshavn og var et fantastisk skip. Vi så den fra hytta hver gang den passerte uttafor Torbjørnskjær, der det var et søkk i Akerøya, akkurat slik at vi både så de røde blinka fra fyret, og Peter Wessel i det den passerte forbi. Når en dro på ordentlig utenlandsferie, den gangen, pynta en seg. Derfor har søstra mi kjole og veske, og jeg har muligens finbukse i terylene eller noe slikt. Da vi ankom kaia skal jeg ha utbrutt: "Detta tør je ikke!", til tante og onkels store glede. Utsagnet reflekterte både at jeg ikke akkurat er født i sjøsprøyten, og en ærefrykt og en viss age i forhold til skipets størrelse, kanskje i forhold til Hvalerferga, Skibladner og Bolla! 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Kan bidra litte grann:

Caroline, bygget som fiskebåt (vadbåt) på Spjærøy ca. 1920. Ombygget til motorbåt av forrige eier og fikk Volvo B16 (traktorbensin). Her på Kruke 1972. Da hadde vi hatt båten ett år, og to år etter at vi giftet oss:

 

 

2102364515_CarolineKrukeloshavn19721.jpg.e7db751668208753b232efa42cc13ed2.jpg

Så etter best Hulda-nevrose, nytt undervannsskrog (bordganger, kjølplanke, jernkjøl, Mercedes 190D med nytt vinkelgir etc), slik så den ut rett før vi solgte båten i 1985:

501358770_CarolinesydHavstensund1984.jpg.1c40681fac983b2019bb87a9a12ed966.jpg

Den seilte slett ikke dårlig. Her med slepelogg fra Tyskland 1944 som telte metrisk. Fikk det ikke til å stemme med kartet ;-) Kjøpte båten for kr. 25 000 og solgte den for 75 000. Siden sakk den på Padda. Ble kontaktet av en fra Sørlandet som hadde kjøpt 'vraket', tok båten til Sørlandet og skulle seile til Karibien. Hvilket han på det sterkeste ble frarådet.

Link to post
On 8/19/2022 at 1:53 PM, Marida said:

 

Det har gått en slik på Hvaler med hejmmehavn på Isebakke i Ringdalsfjorden inn mot Halden. Var til salgs i våres, Willy eide den da, men den var det to Scania V8 i.

 

Artig @Marida :smiley: Du har ikke en link til annonse eller noen bilder vel? Tror ikke det var mer enn 1 eller 2 av disse som fant veien til norge. meget få ble produsert av av Cleo 38 . linjene var ganske lekre for å være 1976 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev On 20.8.2022 at 21.35:

 

Artig @Marida :smiley: Du har ikke en link til annonse eller noen bilder vel? Tror ikke det var mer enn 1 eller 2 av disse som fant veien til norge. meget få ble produsert av av Cleo 38 . linjene var ganske lekre for å være 1976 

Har dessverre ikke det. Lagret ikke annonsen når den lå ute. Lå til litt under 300.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...