
bergetun
Er det noen av dere Volvo Penta guruer (DieselDahl, Eureka, Bitteliten, SAP_2000 etc) som kan hjelp meg litt?
Oppsummert: Motor virker som en drøm, men får plutselig "hiccup" der styrbord motor går ned i turtall. Fikses enkelt med å ta spakene ned og så opp igjen.
Først litt bakgrunnshistorie:
Jeg solgte nettopp en båt med 2 stk Volvo Penta D6-370 (2008) til en hyggelig kar. Når kjøper prøvekjørte båten før overtagelse så virket alt, men etter noen timers kjøring på vei hjem til hjemhavn, slo Murphys lov inn.
Kjøper forklarte det på følgende måte:
Etter å ha kjørt i ca 2 timer i 2800 rpm falt den styrbord motor plutselig i turtall (ned til 1500), for så å gå opp og ned i turtall. Han forklarte det med at det virket som spaken ikke responderte skikkelig - at det kunne kjennes ut som spaken hadde mistet "synkronisering" og at motoren ikke visste hvilken posisjon spaken var i. Litt bevegelse i spakene nedover og så oppover igjen fikset problemet. Kjøper kjørte videre i en time uten at problemet oppsto igjen.
Dagen etterpå var kjøper ute med båten og alt virket fint i noen timer, før det samme oppsto igjen. Styrbord motor falt i turtall midt under en lang tur i ca 2800-3000 rpm Igjen var det bare å ta spakene ned og opp igjen og alt var i skjønneste orden resten av turen. Han nevnte også at han kunne legge spaken flat (full gass) uten å få mer enn 1500 rpm når problemet er tilstede.
Selv om båten er solgt "Som den er", motor og alt virket som det skulle under prøvekjøring og at båt er 15 år gammel, så jeg fan av den uskrevne regelen "Det skal iallefall virke til kjøper kommer hjem" . Nå var kjøpers hjemhavn uheldigvis for meg og heldigvis for kjøper over 80 nm unna. :)
Jeg tar derfor selvfølgelig ansvar/kostnaden for å reparere dette og vil strekke meg langt for at kjøper ikke skal få ødelagt sin båt sesong.
Først og fremst er dette bare veldig trist for kjøper.
Hadde det vært mulig, så hadd jeg sendt han rett til et Volvo Penta verksted for diagnose, men å finne en ledig mekaniker med diagnose verktøy som har tid nå i fellesferien, er like lite sannsynlig som å bli bitt av en hai i en telefonkiosk på hardangervidda :(
Siden kjøper forklarer dette med at det virker som det er "elektronisk" har jeg tenkt at det kanskje er noe med spaken.
Har derfor bestilt nytt potentiometer til styrbord hendel, som jeg skal bytte
I samme slengen bestilte jeg ny MAP sensor til motoren, som jeg skal bytte
Siden feilen virker å oppstå så sjeldent og sporadisk er det vel nesten umulig å diagnosere dette uten VOIDA?
Potmeter og MAP Sensor er noe tips jeg har fått fra andre forståsegpåere/mekanikere.
Er det andre som har opplevd dette på D4/D6 eller har en ide på hva dette kan være?
Her er det lov å synse å komme med tips;)
Alle filtre er helt fine og byttet for mindre enn 3 motortimer før overtagelse. Kjøper sier også at forfilter er helt rent ved sjekk.