Jump to content

Styrbord motor mister plutselig turtall (D6-370)


bergetun

Recommended Posts

Er det noen av dere Volvo Penta guruer (DieselDahl, Eureka, Bitteliten, SAP_2000 etc) som kan hjelp meg litt?

 

 

Oppsummert: Motor virker som en drøm, men får plutselig "hiccup" der styrbord motor går ned i turtall.  Fikses enkelt med å ta spakene ned og så opp igjen.

 

Først litt bakgrunnshistorie: 

Jeg solgte nettopp en båt med 2 stk Volvo Penta D6-370 (2008) til en hyggelig kar.  Når kjøper prøvekjørte båten før overtagelse så virket alt, men etter noen timers kjøring på vei hjem til hjemhavn, slo Murphys lov inn.   


Kjøper forklarte det på følgende måte: 

Etter å ha kjørt i ca 2 timer i 2800 rpm falt den styrbord motor plutselig i turtall (ned til 1500), for så å gå opp og ned i turtall. Han forklarte det med at det virket som spaken ikke responderte skikkelig - at det kunne kjennes ut som spaken hadde mistet "synkronisering" og at motoren ikke visste hvilken posisjon spaken var i. Litt bevegelse i spakene nedover og så oppover igjen fikset problemet.  Kjøper kjørte videre i en time uten at problemet oppsto igjen.  

 

Dagen etterpå var kjøper ute med båten og alt virket fint i noen timer, før det samme oppsto igjen. Styrbord motor falt i turtall midt under en lang tur i ca 2800-3000 rpm  Igjen var det bare å ta spakene ned og opp igjen og alt var i skjønneste orden resten av turen.  Han nevnte også at han kunne legge spaken flat (full gass) uten å få mer enn 1500 rpm når problemet er tilstede.

 

Selv om båten er solgt "Som den er", motor og alt virket som det skulle under prøvekjøring og at båt er 15 år gammel,  så jeg fan av den uskrevne regelen "Det skal iallefall virke til kjøper kommer hjem" . Nå var kjøpers hjemhavn uheldigvis for meg og heldigvis for kjøper over 80 nm unna.  :)   

Jeg tar derfor selvfølgelig ansvar/kostnaden for å reparere dette og vil strekke meg langt for at kjøper ikke skal få ødelagt sin båt sesong. 
Først og fremst er dette bare veldig trist for kjøper. 
Hadde det vært mulig, så hadd jeg sendt han rett til et Volvo Penta verksted for diagnose, men å finne en ledig mekaniker med diagnose verktøy som har tid nå i fellesferien, er like lite sannsynlig som å bli bitt av en hai i en telefonkiosk på hardangervidda :(  

 

 

Siden kjøper forklarer dette med at det virker som det er "elektronisk" har jeg tenkt at det kanskje er noe med spaken.
Har derfor bestilt nytt potentiometer til styrbord hendel, som jeg skal bytte

I samme slengen bestilte jeg ny MAP sensor til motoren, som jeg skal bytte
Siden feilen virker å oppstå så sjeldent og sporadisk er det vel nesten umulig å diagnosere dette uten VOIDA?
Potmeter og MAP Sensor er noe tips jeg har fått fra andre forståsegpåere/mekanikere. 

 

Er det andre som har opplevd dette på D4/D6 eller har en ide på hva dette kan være? 

Her er det lov å synse å komme med tips;)

 

Alle filtre er helt fine og byttet for mindre enn 3 motortimer før overtagelse. Kjøper sier også at forfilter er helt rent ved sjekk.

 

 

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)
Chiefengineer skrev 46 minutter siden:

Hendelproblem i potensiometer, ikke MAP sensor. De kan enkelt kryssbyttes selv om plassering på D6/370 er noe mer kronglete enn på D6/435. 

 

 

Takk for svar @Chiefengineer . 

 

Du mener potensiometeret i hendelen. sant ?   Har bestilt nytt potensiometer, men ble litt usikker når du skriver at det er mer kronglete på 370 enn på 435 . Er det ikke samme hendlene på begge ?  Potemeteret ligger inni/under selve spaken. ?

 

Altså: Nr 11 på bildet

 

 

49286.png

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
6 hours ago, bergetun said:

Siden kjøper forklarer dette med at det virker som det er "elektronisk" har jeg tenkt at det kanskje er noe med spaken.
Har derfor bestilt nytt potentiometer til styrbord hendel, som jeg skal bytte

I samme slengen bestilte jeg ny MAP sensor til motoren, som jeg skal bytte
Siden feilen virker å oppstå så sjeldent og sporadisk er det vel nesten umulig å diagnosere dette uten VOIDA?
Potmeter og MAP Sensor er noe tips jeg har fått fra andre forståsegpåere/mekanikere. 

 

Han Murphy flink til å slå til ut av det blå når det passer dårlig :yesnod: 

Er enig i tankegang og rekkefølge.

Hovedmistenkt: Potmeter på EVC spakene med "kulehode" er velkjent og kan arte seg på flere måter. Virker å være hyppigere feil spaker på FB og åpne DC båter. 

MAP sensor på 2. plass, selvom symptomene ikke er helt typiske. Ser ikke helt sammenheng mellom bevegelse av spaker og at problemet løser seg, men man vet jo aldri. Her kunne du kryssbytte SB og BB for å utelukke/ bekrefte, men delen er jo billig og greit å ha på lager for nye eier også

 

I begynnelsen tenkte jeg litt på mulig vakuum i tanken pga tett lufting, men Khamsin har etter det jeg husker felles tank, så der røyk den teorien. 

 

Nei, hadde prøvd å bytte potmeter først.

Eller virker du å være en veldig ålreit kar å kjøpe båt fra @bergetun :thumbsup: Ikke alle som som har samme innstilling når de har solgt "as is"

Mvh. SAP

Link to post
bergetun skrev for 2 timer siden:

 

 

Takk for svar @Chiefengineer . 

 

Du mener potensiometeret i hendelen. sant ?   Har bestilt nytt potensiometer, men ble litt usikker når du skriver at det er mer kronglete på 370 enn på 435 . Er det ikke samme hendlene på begge ?  Potemeteret ligger inni/under selve spaken. ?

 

Ja mener potensiometeret i hendlene. Det er MAP sensoren som sitter litt mer kronglete til på D6/370, man må ta av ene oljefilteret for å komme ordentlig til den. På 435 ligger den rett under dekselet over toppen.

Link to post
Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

Det er MAP sensoren som sitter litt mer kronglete til på D6/370, man må ta av ene oljefilteret for å komme ordentlig til den.


Dette er ikke tilfelle på min D6-370 fra 2005. Map-sensoren er enkelt tilgjengelig når man har tatt av dekselet over motoren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 4 timer siden:


Dette er ikke tilfelle på min D6-370 fra 2005. Map-sensoren er enkelt tilgjengelig når man har tatt av dekselet over motoren. 

På min 2013 modell sitter den litt kronglete til i området innenfor akterste oljefilter. Var overrasket over å finne den her da den skulle byttes, dekselet over motor ble først tatt av ettersom jeg har byttet denne to ganger før på forrige tomotorsanlegg med D6/435 men der satt det ingen sensor.

 

Kalles vel air pressure boost sensor hos VP.

 

Redigert: NB. Har drev og kompressormatet motor.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Takk for alle svar og hjelp så langt. Dere er fantastiske  :) 

 

Siden jeg må kjøre bil i 7 timer tilsammen når jeg skal opp og bytte potentiometer og map sensor, vil jeg være mest mulig forberedt når jeg først tar turen.

Nå har jeg jo bare annenhånds informasjon om hvordan problemet oppleves.  Visst vi ser bort ifra det som kjøper sier om at det føles ut som at det er spaken som ikke responderer. Hva annet tror du det i såfall kunne være.?

 

La oss leke djevelens advokat ;) 
 

Husk, det er ingen alarm.

 

Kompressor er vel ikke en aktuell problemstilling på i turtallet (2800 + rpm) hvor feilen oppstår.?

Turboen jobber jo i det aktuelle rpm området, men en turbo er jo "dum" og stopper jo ikke bare plutselig i så høyt turtall for så å virke igjen?

Kjøper har heller ikke nevnt noe om mer røyk når det oppstår.


Vakuum/dårlig lufting i dieseltanken ? Da burde vel begge motorer ha stoppet hatt problemet.

Kan den få for lite diesel. Da ville det vel kommet en alarm ? 

 

Suger den "falsk luft" som det så fint heter ? Altså at det er luft i dieselen?  Det rimer vel ikke med at det ordner seg med å ta opp og ned spakene. 

 

Er det noe spjeld av noe slag som kan være problemet ? 

 

 

 

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post

Turbo eller kompressor er nok ikke aktuelle problemstillinger. Problemer med drivstofftilførsel (struping) på samme måte som at filter går tett utløser alarm på railtrykksensor. 
 

Ting tyder på at motor får endret gasskommando på «normal måte», dvs fra feil i gassordre-potmeter. De fleste problemene med  MAP sensor relateres til at kompressor ikke slår inn eller slår inn men kutter raskt igjen i området 1500 rpm+. Slik at motor blir fri for kraft i området der den skal dra båten over planterskelen.

Link to post
  • 4 uker senere...

LØST !

For de som måtte være interessert :   Feilen var som mange tippet på i hendelen. Men av en eller annen merkelig grunn så hjalp det ikke bare å bytte potmeterene i hendelen + kalibrere.  Hele spaken måtte byttes. 

Problemet er iallefall løst og kjøper av båten er happy. :)  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...