Jump to content

Wema lanterne kontroll innstrument

roneli

Recommended Posts

Hei

Er det noen her som har erfaring med Wema sitt lanterne kontroll innstrument?Har nå prøvd å koble det opp som

manualen sier men er ingen reaksjon på innstrumentet.Har ikke led lanterner men gamle med glødepærer som fungerer helt

ok.Fulgte med en koblingsboks/rele som det kommer strøm inn på koblingspunktene men er en lilla ledning som går fra boksen

og inn på innstrumentet som skal gi 12volt som er helt død?Takknemlig for svar da jeg er tom for ideer,

Den lilla ledningen som skal gå fra koblingsboksen til instrumentet er jo "ferdig koblet".

Dvs. (lilla) ledningen fra koblingsboksen har en flatstift-hunn i enden, og (lilla) ledningen fra instrumentet har en flatstift-hann i enden.

Alt du har å gjøre er å sette hannen i hunnen., og gjennom denne ledningen skal det iflg. manualen gå 12 V.

Om du har koblet alt det andre riktig, og det ikke går strøm ut fra koblingsboksen, må det være noe feil med koblingsboksen.

Redigert av Jannmar (see edit history)
roneli skrev 1 time siden:

Takk for svar.Riktig som du beskriver men når jeg måler lilla ledning ut fra boksen

gir den bare 6volt?Har da strøm inn på alle lanternene så dette var litt rart?

Hvor mange volt måler du ut fra boksen-til lanternene?

Har du lys i instrumentet?

roneli skrev for 2 timer siden:

13,7 volt på alle 5,er ingen kabel til lys i innstrumentet siden det er plug in

kontakter.Hvor mener du det skal gjøres?

Alle kablene innenfor den firkanta røde ramma er til lys i instrumentet.

Du kobler instrumentet til koblingsboksen med de 3 kontaktene som er merket med rød sirkel.

Håper det kommer fram på vedlagte tegning.

Lanterneindikator.jpg

Det er fem ledninger til lampene i innstrumentet og en lilla til strøm,ikke noen av dem er bakgrunnslys i innstrumentet.Vet at i utgangspunktet har et innstrument fem ledninger,rød(+)blå-sort(sensor)gul og orange til bakgrunnslys men det er ikke tilfelle her.

Så det er "bakgrunnslys" du mangler?

Til nå har du framstilt dette som at det er lys i indikatorlampene i instrumentet du mangler, altså de lampene som viser at de enkelte lanternene er av eller på.

Du skriver endog at det er "ingen reaksjon på instrumentet".

Jeg har selv dette instrumentet, og har aldri sett at det har noe "bakgrunnslys".

Instrumentet har ikke bakgrunnslys. Det er jo (som i andre instrumenter) lys i instrumentet straks du slår det på. Dvs. straks det får strøm.

Hva skal du med bakgrunnslys på indikatorlamper/varsellamper?  

Helt riktig,skjer ikke noe i innstrumentet,ingen lys i lampene.Har 13,7 volt inn

på terminalen på alle lanternene men ingen strøm ut i lilla ledning.Prøvde også

å koble 12 fra annen kilde å fikk da strøm i lilla kabel uten at det ble lys i lampene

i innstrumentet.Koblet i utgangspunktet strømmen fra bryter til lanternene så når

jeg slo på bryteren får terminalen strøm og lanterene lyser men innstrumentet er helt dødt.

Hvordan har du koblet rød og hvit fra terminal?

roneli skrev 16 minutter siden:

Hvordan har du koblet rød og hvit fra terminal?

Det må jeg sjekke når jeg er i båten.

Husker ikke om jeg koblet kun den røde til bryteren, eller om jeg koblet den røde og den hvite sammen i bryteren.

(Jeg har ikke ankerlanterne).

roneli skrev 1 time siden:

Har ikke det jeg heller så kun koblet rød,vet du om det lar seg gjøre å teste innstrumentet på noe vis?

Sjekket i båten.

Rød og hvit fra koblingsboksen (det du nå kaller terminal), har jeg koblet sammen i bryteren. (Har kun 1 bryter).

Ellers har jeg koblet alt som vist i manualen og tegningen og alt har virket, og virker, 100%.

Sikkert dumt spørsmål:  Du sier du har vanlige pærer i lanternene. Du har vel koblet lanternene dine til riktige uttak i koblingsboksen, og ikke til uttakene for LED-pærer?

Det er omtrent umulig å koble dette opplegget feil, da alle koblinger har ferdig terminerte kontakter, utenom pluss og minus inn til koblingsboksen.

Om du har satt alt sammen etter oppskriften, og det ikke virker, må det være noe feil inne i kobligsboksen, inne i instrumentet eller i kontaktene, eller brudd i ledning/er.

Jeg vet ikke hvordan du må teste for å finne feilen.

Hos meg har det som sagt virket 100%, så når en lanternepære har røket, har tilhørende indikatorlampe i instrumentet slukket.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...