Jump to content

Erfaringer med Joda 7900 + Volvo penta kad42

Jo7900

Recommended Posts

Hei,

Nettopp kjøpt en joda 7900 med en 1995 mod kad42 P-A.

Alt virker bra sålangt,bortsett fra noen mindre skavanker etter en dårlig vinterkonservering(sprengt varmtvanns tank og pantrypumpe,lekk armatur,dau dieselvarmer...)

Maskin virker grei,tok oljeservice+bytte av kjølevæske etter overtakelse.

Farta er noe jeg lurer litt på,den holder greit 20 knop ved 2700 rpm noe som for meg virker litt høyt med lite rpm.Topp ligger på rundt 30 knop og da ikke mer en 3400 rpm...

Drar rett i plan med fulle tanker,kjærring,hund+++Den lokale volvo penta sjappa holdt en knapp på feilkalibrert turteller,noe som i grunn kan stemme da dynamo har blitt byttet.

Ellers lurer jeg litt på folks erfaringer med denne maskin???hører og leser mye rart,er dette skrekk eksempler eller er maskinen rett og slett skrapjern???(har søkt og lest alt som finnes her,vil gjerne høre gode erfaringer også)

mvh christian 

Jeg har samme motor i min båt.  Hva er lengde x bredde x dybde og vekt? Min båt marsjer økonomisk i 18 Knop v/2700 omdreininger med B6? propellere på DPE drev. Og ved ca. 3000 Omdr. med C4? propellere. Toppfart var med de gamle propellene 30 Knop v/ca. 3900 omdr. Nå med nye propellene Ca. 33 Knop. Gi motoren ny olje og bytt filter og impellere årlig, så holder den lenge. Starter med en gang uten røyk om sommeren, litt mørk grå røyk et par sekunder om vinteren om det er et par uker mellom oppstart. Noe som er sjelden, da jeg bruker båten ofte.

Heisann,

Har ikke sett hvilke propeller som står på enda,kjøpte den på vannet og kun innspisert kjapt etter skader under vannlinjen.

båten er 27 fot lang,ca 3 meter bredde og vekt er oppgitt til 3,5T.Har ikke forsket for mye på toppfarten,da jeg igrunn hater å presse for mye,den ligger på rundt 20-21 knop på 2700 rpm etter turteller vel og merke,2900 rpm holder den 23-24 omtrent.18 knop holder jeg greit på rundt 2500,2550 rpm...Men da begynner båten å slite med å holde seg i plan,må tilte i bunn og flappse.

Ja,olje og filter+kjølevæske byttet jeg med en gang jeg overtok :) starter tvert,litt røyk med en gang på tomgang,ingen typisk diesel klakking eller ulyder av noe slag...

holder 82-83 grader uansett kjøring(bortsett fra på tomgang,da detter den ned i rundt 70),ligger på rett under 4 kilo oljetrykk ved kjøring og rundt 2 kilo ved tomgang på varm motor.Sender nok inn ladeluft kjøler for overhaling til høsten,ikke sett noe vann i sladdrehull,kun litt olje rundt hullet,og i bakkant av kjøler,regner dette er etter damp fra turbo,tar en inspeksjon av denne å samtidig til høsten :thumbsup: takk for svar :)

Jo7900 skrev 22 minutter siden:

Heisann,

Har ikke sett hvilke propeller som står på enda,kjøpte den på vannet og kun innspisert kjapt etter skader under vannlinjen.

båten er 27 fot lang,ca 3 meter bredde og vekt er oppgitt til 3,5T.Har ikke forsket for mye på toppfarten,da jeg igrunn hater å presse for mye,den ligger på rundt 20-21 knop på 2700 rpm etter turteller vel og merke,2900 rpm holder den 23-24 omtrent.18 knop holder jeg greit på rundt 2500,2550 rpm...Men da begynner båten å slite med å holde seg i plan,må tilte i bunn og flappse.

Ja,olje og filter+kjølevæske byttet jeg med en gang jeg overtok :) starter tvert,litt røyk med en gang på tomgang,ingen typisk diesel klakking eller ulyder av noe slag...

holder 82-83 grader uansett kjøring(bortsett fra på tomgang,da detter den ned i rundt 70),ligger på rett under 4 kilo oljetrykk ved kjøring og rundt 2 kilo ved tomgang på varm motor.Sender nok inn ladeluft kjøler for overhaling til høsten,ikke sett noe vann i sladdrehull,kun litt olje rundt hullet,og i bakkant av kjøler,regner dette er etter damp fra turbo,tar en inspeksjon av denne å samtidig til høsten :thumbsup: takk for svar :)

Høres ut som om motoren er i orden. Jeg har akkurat samme kjølevannstemperaturer og oljetrykk etc. som din motor har. Orginal termostat åpner ved 82 Grader. Men turtallet virker litt lavt i forhold til fart, spesielt med tanke på at max turtall oppgitt av Volvo er 3900 omdreininger. Jeg byttet dynamo for et par uker siden, og merket ingen forskjell på turteller. Så en sjekk av koblingene og ledningene fra dynamo til turteller kunne vært en ide før du betaler for en kalibrering av turtelleren. For den får tross alt signalene fra dynamoen.

• 2 uker senere...
Jo7900 skrev On 8.7.2022 at 9.10:

Men da begynner båten å slite med å holde seg i plan,må tilte i bunn og flappse.

Det er da du presser motoren

Jo7900 skrev On 3.7.2022 at 19.43:

Den lokale volvo penta sjappa holdt en knapp på feilkalibrert turteller,noe som i grunn kan stemme da dynamo har blitt byttet.

Var reimhjuldiameteren lik ?

Jo7900 skrev On 3.7.2022 at 19.43:

Ellers lurer jeg litt på folks erfaringer med denne maskin???hører og leser mye rart,er dette skrekk eksempler eller er maskinen rett og slett skrapjern???

Dette er en meget god motor.

Mange KAD42 er oppgradert med underspylte stempel +++ slik at den blir en KAD43.

Har din fått disse oppgraderingene, har du en motor på øverste hylle.

Vi lever i 2022 og du vil alltids møte på facebook barn som ikke fan fatte at en motor som er eldre enn dem selv kan være god, men spør den hvordan en 4 takts diesel fungerer, så får du en viss peil på hvor smarte de er.. 

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Vi lever i 2022 og du vil alltids møte på facebook barn som ikke fan fatte at en motor som er eldre enn dem selv kan være god, men spør den hvordan en 4 takts diesel fungerer, så får du en viss peil på hvor smarte de er.. 

Morsomt innspill. 

Egentlig ikke mange som vet hvordan en motor arbeider,

Laget et foredrag for noen år siden som egentlig gikk på presentasjonsteknikk rundt en firetakter. Morsomt og litt utfordrende for meg og litt spennende for de som var med.

Men veldig få unge mennesker som vet noe som helst om en motors indre liv og funksjon.

Hilsen

Lurvetass

Jo7900 skrev On 8.7.2022 at 9.10:

Heisann,

Ifølge brosjyren er skroglengden 7,88 meter, altså knapt 26 fot. Uten badeplattformen naturligvis.

Vekten oppgis til 2600 kg, men det må vel være med letteste motoralternativ og tomme tanker.

Evt. uten motor. Hvem vet :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...