Jump to content

En ekte nybegynner!


brusil

Recommended Posts

Hei, dere.

Håper på litt bistand fra fine veteraner her inne. Min far døde i fjor, og i forbindelse med dette har jeg og min søster plutselig arvet en båt som vi ikke kan noen ting om. Jeg sitter derfor inne med en haug av idiotiske spørsmål. Vi har begge nettopp tatt båtførerprøven og tenkte vi skulle begi oss ut på sjøen om ikke lenge (PS: har kjørt båt i praksis tidligere, men det var en hjemmelaget snekke fra slutten av 70-tallet. Den er jeg vokst opp med, men ble solgt og erstattet med en Askeladden 525 Exel Mariner Optimax 115hk). 

Vanligvis bruker jeg bare YouTube for å finne ut av ting, men spørsmålene mine er så enkle at selv ikke YT har filmer som svarer på de. Haha. Uff.
Først om fremst: Hvor finner man bensintanken på denne båten? Noen som vet? Har aldri hatt noe å gjøre med utenbordsmotor før, da snekka hadde innenbords. 

 

Er det noen ting dere flinke båtfolk mener jeg er NØDT til å vite om/tenke på som nybegynner? Eller sitter dere kanskje på noen gode lenker til artikler for nybegynnere?
Setter pris på alt :) Litt tilleggsinfo om båten per nå: Impeller byttet for to år siden (har forstått at man burde bytte ca. annenhvert år?) og båten er kjørt på original quicksilver olje. Båt og motor er 2006-modell. Fått nytt bunnstoff i år, samt ny zinkanoder og gearolje. Står på vannet nå. Annet enn dette er jeg blank som er A4-ark🤓🥲

Takk for svar!

IMG_5051.jpg

IMG_5050.jpg

IMG_5049.jpg

IMG_5048.jpg

Link to post

Trist med deres far. Men ut i fra bildene ser det ut som han har tatt godt vare på båten.

Et velholdt ytre pleier svært ofte å gjenspeile et velholdt indre, og da tenker jeg her på motor osv.

 

Jeg kjenner ikke til denne båttypen, men vil ønske dere lykke til og velkommen om bord på forumet.

Mange vettuge folk her, og forhåpentligvis en eller flere som kjenner akkurat denne båttypen og kan hjelpe dere med det dere måtte lure på.

 

Jeg sier som vi sa på jobben: Her finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. (Alt etter som man ser det).

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

.. og om du bruker søkefunksjonen her inne og søker på feks "nybegynner" , så burde det dukke opp endel nyttige tråder, med alt fra manøvrering til vedlikehold og fortøyning osv.

 

Og om dere har en båtkyndig kompis, be han om å bli med på en prøvetur. Greit å kunne få tips og slik i "real life" , samt at han vil ha erfaring til å se at ting er slik de skal, mtp styring / motor osv

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Velkommen til forumet. 

Vet ikke om jeg fikk helt tak i hva du lurer på. Bensintank ligger mest sannsynlig under dørken, med en påfylling et sted bak på siden. Slik er det gjerne på slike båter, uten at jeg kjenner denne spesifikt. Vil anbefale bytte av bensinfilter hvert år, ellers følge vedlikehold etter manual. Sjekk og fyll 2takts olje når du ligger i havn, så du slipper utpå. 

Gjør dere kjent på kart for området du skal ferdes i på forhånd. 

Sånn kjøremessig er slike båter forholdsvis vinglete å manøvrere og flytter seg endel sidelengs på lav fart. Trenger plass for å vende baug opp mot vind om du ligger sideveis. I havn synes jeg selv det er enklere å bakke mot vind, gi full sving, og "slenge" baug mot vind, om jeg skal snu båten slik. Man har også bedre tid på seg om man ligger med hekken mot vind og bakker litt, om man venter på plass eller gjør klart fortøyning er ol. 

Med påhenger trekker du baken på båten dit du peker propellen når du bakker. 

Prøv ut og lær hvordan båten responderer på trim/tilt av motor i plan. Slag og sprut varierer mye med bruk av trim på de fleste båter. Trim ut, løfter baug og er fint i medsjø, og gir gjerne best fart og går penest på rolig vann. Ved litt slag og hopp i motsjø, blir min båt roligere og mykere i sjøen ved å trimme motor inn/ned. 

Ut på sjøen å øve på fine dager, tenker jeg. Gjerne med en båt kyndig bekjent først. 

Link to post

Hei og velkommen til Forumet 🙂

Du har alle forutsetninger for å få dette til. Når en erkjenner at en ikke er født ekspert, og tar steg for steg kommer det til å gå veldig bra. 

 

Båt og motor ser veldig bra ut. Fornuftig kombinasjon som kan gi båtglede i mange år. 

Noen råd:

-Sett deg inn i hva som kreves av vedlikehold

-Viktig at denne motoren ikke går tom for 2 takts olje, ha kontroll på hvor mye som er på 2T olje tanken og ha alltid med en liter i reserve. 

-Lurt å ha en 5-10 liter reservekanne med bensin på tur. 

-lag en mappe på mobilen hvor du lagrer info om båt og motor. Ta bilde av merkeskilt på motoren. Du behøver ikke skjønne hva alle tall og bokstaver står for, MEN de som en dag skal hjelpe deg trenger all info for å finne riktige deler++

-husk at vann i bensinen er den vanligste grunn til at en påhenger ender på verksted.

- Ikke bli lurt til å ha tilsetninger i bensinen. 

-en 2 takt motor har ikke motorolje som en vanlig bil, så ikke let etter peilepinnen. 

 

Det er mange her inne som gjerne vil hjelpe, noen driver med båt hele dagen og det kan være fort gjort å bruke for mye faguttrykk.. Men husk det er gjort i beste mening og ikke for å ekskludere. 

 

Om du starter en ny tråd så husk at noe av hensikten med Forumet er å bygge opp en god database som alle kan søke i.. 

Derfor er det viktig å lage en beskrivende trådtittel. Er det motoren du trenger hjelp til så skriv hele merket, modell og type i trådtittelen. 

 

Nå har du gått dønn flatt en gang og det er mer enn nødvendig 🙂 Alle får hjelp her inne. 

Lykke til med flott båt👍

Link to post

Dette er en god båt å starte som båtfører.

Enkel oppbygging og ikke så mange avanserte ting som kan gå i stykker.

Motor og styring fungerer stort sett mellom hver service, og krever egentlig ikke så mye oppmerksomhet.

 

Bruk tid til å bli kjent med hvordan sikkerhetsutstyr virker:

-Sjekk at ankeret ligger der du forventer at det skal være, og at delene er sammensatt. Gjør deg kjent med bruken.

-Badeleider: Denne må du kunne ut og inn. Også hvordan den kan settes ut når du ligger i sjøen.

-Dødmannbryter er ikke til pynt.

-Ha fast plass til fortøyningstau og fendere. Lurt å klargjøre i god tid før man går til kai.

-Øv på manøvrering. Man blir aldri utlært, men hvordan båten grunnleggende oppfører seg, lærer man fort. Den oppfører seg ikke som en snekke under havnemanøver. Spesielt ikke under bakking.

-Husk å sku av hovedstrømsbryter når båten ikke er i bruk.

-Den selvlensende dørken har stengeventiler som normalt står åpne.

Gjør deg kjent med hvor de befinner seg, og sjekk at de virker.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...