Jump to content

Kjøpe båt i utlandet? Er det noen seriøse firmaer som hjelper meg med dette?

strawberry

Recommended Posts

Svaret på det er både ja og nei. Nei fordi det ikke er noen seriøse. Og ja fordi de som gjør det , gjør det til blodpris. 
Men gleden er at dette gjør fu enkelt selv!

Du kan glemme USA og alt utenfor Europa om du ikke handler en båt som er så ny at den er CE-merket. 
Er den CE-merket kan du handle hvor som helst. 
Båten du finner må fraktes hjem og tolles inn. Du betaler mva for båt og frakt. Frakter du selv betaler du mva på medgått diesel. 
Papirarbeidet er utrolig viktig. Hele eierekken må dokumenteres med kontrakter og gyldige papirer fra siste havn legges fram. 
Apostille heter det visst. Du får god hjelp av Sjøfartsfirektoratet også. 
Så mitt råd er: Gjør det selv! 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Solbris II skrev 29 minutter siden:

Båten du finner må fraktes hjem og tolles inn. Du betaler mva for båt og frakt. Frakter du selv betaler du mva på medgått diesel. 

Hvis man kjøper en utenlandsk båt i Karibien, tar langveien rundt, og så tilbake til Norge. Må man så betale moms for alle utgiftene på turen? 

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev for 2 timer siden:

Hvis man kjøper en utenlandsk båt i Karibien, tar langveien rundt, og så tilbake til Norge. Må man så betale moms for alle utgiftene på turen? 

Du må betale mva for korteste vei fra der du kjøpte båten til nærmeste norske inntollingshavn. 
Skal du på jordomseiling før du toller båten inn finner du en havn i Sverige og gjør det til hjemmehavn i et år. Da kan du tolle inn fra Sverige. 
Men båten må være CE-merket om du importerer utenfor Europa. 

Redigert av Solbris II
Rettet skrivefeil (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

ohio skrev for 2 timer siden:

USA kan du glemme Stavanger Marinesenter hjelper deg med dette til rimelig pris de har importert båter i 20 år og er brukt av mange

Og de er ikke rimelige og de tar ikke ansvar for noen ting! Gjør det selv!! 

Mvh

Chilli Solbris

ohio skrev 51 minutter siden:

Solbris Hva vet du om de er rimelige eller ikke og forvente at et firma som skal ordne med frakt skal ha noe ansvar er jo totalt  misforstått av deg Event kjøp denne kunden gjør må jo bli helt og holdent hans eget ansvar 

Når jeg undersøkte hva de skulle ha av honorar og hva de tok på seg av ansvar underveis i kjøpsprosessen fant jeg ut at pris ikke stod i forhold til hva de skulle levere. I tillegg har jeg hørt av andre hvilke erfaringer de har gjort innenfor dette. I tillegg har vi innført båt og vet hva det innebærer. 
De som averterer båter for salg i Norge som bruktimport har gjerne pris som sier «levert Norge».  Det er noe helt annet!

Mvh

Chilli Solbris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...