Jump to content

Ulyd når motoren går på tomgang og full hastighet etter propellskift

topperampen

Recommended Posts

Har en Yamaha med F100 hk, four stroke. Skiftet nylig propell med ny stålpropell. Ifølge leverandøren så skal propellen passe på 13x21 tommer og stigning. Har skiftet alt, bortsett fra lageret på innsiden. Ved montering så passet ikke mutteren 100 % på akselen, kan det være at det lager ulyden? Mutteren måtte tvinges på plass, men sitter bra med splint. Har bilder hvis det trengs.

fulgte det med egen thrustskive med den nye propellen?  ikke alltid den gamle passer overens med ny propell om det er annen type

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Den gamle propellen var kun merket med 21" K. Det var Eurofritid som fant ut hvilken propell vi trengte. Har fortsatt mine tvil om det er riktig propell mtp 13 x 21". Men som sagt, det ble ikke skiftet lager/thrustskive, ble greaset før montering. 

21K indikerer at det mest sannsynlig er en Yamaha propell ja.  Hvaslags prop har du fått fra Eurofritid? 

Hvaslags båt, og hva får du af fart og turtall?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

topperampen skrev 25 minutter siden:

Kan stillingen på anoden rett ved propellen ha noe å si for farten?

Har nok mest å si i forhold til styring og drag i rattet, da den gjerne vinkles litt for å kompensere for propellens vridningskrefter. 

Du får uansett ikke mer en rundt 38knop med en F100 på båten din. Samme som min er oppgitt med strøken bunn og 12,5/8 X 21K.

Redigert av LuckyFalls (see edit history)
topperampen skrev 1 time siden:

Stål propell, 13x21, båten er Yamarin 56CC, toppfart rundt 38-39 knop, mot 28-29 knop i fjor. Samme fart ved ny propell. Fart og turtall 5500-6000 isj

En skal huske at dette med stål propell først og fremst gjelder større motorer, der aluminium kan gi etter. I følge Yamaha er ikke dette merkbart opp til ca. 100hk. Så grunnen til forskjell på hastighet ligger nok et annet sted. 

Men oppnår du mellom 5800-6100rpm, så er turtallet OK.

Da må du se på bunnen, om noe bør skrapes. 10knop er jo en del.

Hva med tilt/trim av motor i fart? 
Dette med ulyd kan fort være «Yamaha squick» der det mangler smøring av en pakning i stammen på motoren. Flere variabler her… 

2-3grader høres umiddelbart litt lite ut på trim. Du ønsker å få baugen ut av vannet, jeg trimmer ut til enten at man hører lyden endre seg til en «hulere» lyd, eller prop slipper, får så å trimme litt inn igjen.

Utover dette har jeg ingen andre forslag.

topperampen skrev for 7 timer siden:

2-3 grader i displayet, ikke real life.

Jeg var ute med båten i dag, og forstod at du tenkte på skalaen 1 - 5 i displayet, og ikke grader. Jeg legger meg gjerne på 2,5 - 3 basert på instrumentet for best trimming av båten.

topperampen skrev for 23 timer siden:

Stål propell, 13x21, Fart og turtall 5500-6000 isj

Jeg får ikke regnestykket her helt til å gå opp, med en stigning på 21 og turtall på nærmere 6000 rpm bør båten gjøre rundt 38 knop med en F100, og ikke 29 dersom båten er som den skal.

LuckyFalls skrev for 3 timer siden:

Ulyden kan være at prop slurer i gummigodset mot navet?
Bare en tanke her …

Ikke har jeg opplevd at noen har fått 29 knop med en propell som slurer i bosset. Men det er jo kjapt å lage en solid "overettstrek bak på propellen gjennom propell og boss med vannfast tusj, så får du sjekket ut det.

LuckyFalls skrev for 3 timer siden:

får ikke regnestykket her helt til å gå opp, med en stigning på 21 og turtall på nærmere 6000 rpm bør båten gjøre rundt 38 knop med en F100, og ikke 29 dersom båten er som den skal.

Men om den går 5400 med 11% slipp så er du i nærheten.

@topperampen - 5500 til 6000 ish ,er for unøyaktig for regnearkene våre, vi vil gjerne hjelpe, men viktig at vi får nøyaktige data, kan du hjelpe med nøyaktig turtall ? :thumbsup:

topperampen skrev On 4.7.2022 at 21.54:

Problemet med hastigheten var tilstede i fjor også, før propellbytte til info. Har ikke funnet ut av dette tidligere. Båten og motoren var gulle ren før sjøsetting...

Oppfatter dette som at problemene med lav hastighet var de samme også før bytte av propell, er det riktig?

Når og hvordan oppstod eventuelt tap av fart med den gamle propellen? Skjedde det plutselig, og har du oppnådd høyere fart tidligere med båten i ditt eie?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...