Jump to content

Ergaringer mef Båttralle med hjul til 16 fot


TomF

Recommended Posts

Jeg tenker å ha en lite (16 fot. ) skjærgaardsjeep i garasjen i vinter.

 

 

lurte på om det kan gå ann å sette den på en slik https://www.marineshop.no/båtkrybbe/110927/tralle-justerbar-maks-vekt-1500-kg

 

tanken er at den kan hvile på den når den evt flyttes rundt,  og så bruker jeg ekstra side støtter og kjølstøtte foran når den står permanent og noen evt skal opp i den.

 

Noen erfaringer med slike?

Link to post
TomF skrev On 4.7.2022 at 21.29:

Noen erfaringer med slike?

Jeg har en lignende problemstilling, men istedenfor å bruke mange tusen kr på å kjøpe en båttralle så laget jeg en med ting jeg hadde i garasjen og med innkjøp for noen få hundrelapper.

 

Jeg har 2 båter og en båthenger. Når høsten kommer kjører jeg til vinterlagringslokalet med den minste på båthengeren og flytter en over på hjemmemekk-tralla og triller den inn på plass (inn til siden som en slags lukeparkering) før den nå ledige båthengeren brukes til å ta opp den største båten og sette den inn i samme lagerlokalet (stående på hengeren).

 

Tralla mi er ganske enkel og laget med treramme. For bedre styrbarhet når jeg skal 20 meter innover i lokalet så har jeg valgt å ikke ha sving på noen hjul, men ha en aksel med bredde ca 1 meter som plasseres ca under båtens tyngdepunkt (båten er 15 fot, ca 400 kg, du har ikke angitt vekt). Så har jeg et hjul i front og et bak som balanserer tralla, som er litt over meteren lang. Balansehjula er løftet litt opp så det på flatmark bare er et som er nedi. Dermed styrer og svinger tralla greit som en tilhenger, mens den ikke velter fremover eller bakover.

 

Tralla er bygget opp ved at jeg tok en solid tverrbjelke og fstet et 25mm rør under denne, dette danner akselen. Satte på et hjul på hver side med kulelager. Disse skal jo bære hele vekta av båten. Oppå der satte jeg en langsgående bjelke. Fremste og bakre hjul (balansehjulene) plasseres under langsgående bjelke med passene mellomlegg.

 

På toppen er det to langsgående bjelker med ca 10 cm mellomrom tilpasset kjølen min. Så har jeg bygget opp under disse så høyda på tralla blir så båten ligger noen få cm lavere på tralla enn på båthengeren (enklest mulig av og pålasting).

 

Laget to sidestøtter rett over akselen så disse støtter opp båten og får god støtte mot akselen. Stroppefester på enden så jeg kan dra en stropp over båten og feste den godt. Dette er nyttig når jeg skal over et hull i gulvet og dytter og drar i båten og båttralla helst skal følge med.

 

På båthengeren har jeg en ekstra vinsj som via fremste kjølrulle gir meg mulighet til å vinsje båten bakover og dra ned baugen så bakenden holder seg oppe når båten går bakover. Det er en en fordel ved sjøsetting enkelte steder (slipper å drukne hengeren) og nyttig når båten skal over til ei lett lita båttralle og helst skal bakover før den legges ned så jeg ikke bare dytter unna den lille tralla.

 

Tralla er forholdsvis liten og det er fordi den skal gå greit oppi båten når jeg kjører til vinterlagring. Dessuten tar den mindre plass  hjemme når den ikke er i bruk (kjekt å ta den hjem så jeg kan bruke den her hvis båthengeren plutselig skal brukes til annen båt).

 

Bilde kan sikkert være nyttig, men gidder ikke lete det frem hvis trådstarter uansett ikke vil mekke istand noe selv.

 

Angående tralla til 3000 kr i linken din så er det antakelig uten hjul da forpakningsvekt er litt mindre enn vekt av tralle med hjul (og litt mer enn tralle uten hjul). Legg også merke til at kjølen går rett mot stål, eller at du alternativt lar vekta ligge på sidene, som ikke er helt gunstig. Kjølen er mest solid og bør ta opp vekta av båten. Særlig Pioneer (og sikkert andre båter av tilsvarende plast) har vel lett for å deformeres hvis den belastes ugunstig, særlig om det er varmt, noe det kanskje ikke er ved vinterlagring.

 

Hvis du har båthenger og problemet er at båt på henger er litt for lang for garasjen din kan du evt flytte frem baugstøtta så båten kommer lenger frem og båt+henger blir litt kortere (men ikke like godt å kjøre med, så juster tilbake når vinteren er over). Husk isåfall å støtte opp fronten da nesehjul på ene sida sammen med stor belastning over tid kan gi skjevt drag hvis båten er tung.

Link to post
Svart (redigert)

Takk for utfyllende svar.  Jeg har også vurdert å lage noe, men det "behageligste" er jo om det er noe som bare passer rett inn.

 

Båten veier ca det samme som din.   Hovedårsak til at jeg vil ha den over på en tralle er at jeg da at jeg kan låne en henger til opptak og utseting, og slipper å lagre denne noe sted på sommertid.

 

Jeg er imidlertid litt usikker på,om den jeg har linket til er lang nok til å «balansere» båten rundt på. Jeg må legge den over på tralla fra hengeren og få den til å ligge stabilt på den til jeg får rullet den på plass og sikret den, og tilsvarende når den skal opp igjen på henger.

 

Utfordringen jeg ser for meg da er at en tralle som er kort er lettere å få den over på - lettere å få bakenden på båten helt over på tralla, mens en lenger tralle er kanskje mer stabil og lettere å håndtere senere, men vanskeligere å få båten helt over på når du står flatt og skal ha båten fra henger til tralle.

 

Hvis  du orker å finne frem bilder så ser jeg gjerne dem :)

 

 

 

Redigert av TomF (see edit history)
Link to post

Jeg har håpet på det.  Det er jo en skjærgårdsjeep med påhenger så det vipppepunkter er nok neppe særlig langt inn på båten. 

36 minutes ago, Ruffen54 said:

Det går fint med den tralla. For god balanse bør du finne "vippepunktet" i lengderetningen på båten, og sette tralla midt på dette. Da står det støtt. 

 

Link to post
TomF skrev for 6 timer siden:

Du får den enkelt av hengern og langt nok bak på denne selv om den er bare noen cm lavere hvis jeg forstår deg rett ?

Båter vil som regel vippe bakover endel når tyngdepunktet kommer utenfor bakre rulle, og da skal jo båten en halv trallelengde videre bakover før den legges på tralla.

 

Selv bruker jeg ekstra-vinsjen min som går under fremste kjølrulle og opp og frem til baugløkka. Da drar jeg båten bakover og drar baugen ned og bakenden opp. På den måten får jeg båtens tyngdepunkt et stykke bak bakre rulle før jeg senker den ned på tralla mi.

 

Men ikke noe stort problem å få den over uten slik vinsj heller når det er bare ca 400 kg. Husk at når båten bikker litt over så er det ikke 400 kg du skal håndtere og løfte på, det er bare litt av dette og det kan gjøres på lang arm ved å feks løfte på motoren hvis du skal flytte litt på tralla under båten som ligger delvis på båthengeren. Det kan kanskje være lurt å stroppe fast tralla bak hengeren så tralla ikke blir dyttet unna når de vinsjer ut båten eller dytter båten bakover og inn på tralla.

 

Men problemstillinga blir jo egentlig helt lik enten du bruker noen hundrelapper på en hjemmemekket tralle eller 3000++ kr på en kjøpetralle.

 

Pass på å ikke dunke bakenden av båten i bakken hvis du vil unngå merker. Ikke la vinsjen være frikoblet mens du dytter av båten, for da kan ting skje litt brått. Sveiv heller ut litt og lås og så kan du sveive ut litt til og låse i flere omganger så det blir flere korte bevegelser istedenfor en som blir for lang og stopper med et smell.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...