Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

I dag befant jeg meg plutselig i nærheten av en uhyggelig hendelse.  
 

Tok fly til Trondheim i dag tidlig, så hurtigbåt ut til Hitra og videre til Knarrlaugsundet for å plukke opp en Sargo 28 som skal ned til Sogn og fjordane.  
 

Tuslet utover Trondheimsleia i nydelig vær og 25-30 knop.  Når jeg nærmer meg Smøla legger jeg merke til en skikkelig svart byge nordvest for meg.  Det buldrer og braker litt så kommer vinden og relativt brått går det fra andedam til krapp, rotete vindsjø.  Ikke noe mas i lukket båt, men farten måtte ned i 12-14 kn.  
 

10 min senere blir det voldsomt med trafikk på VHF kanal 16.

Mayday relay (fikk ikke med meg av hvem).  Den opprinnelige meldingen lød at en båt, mulig seilbåt var kantret og 4 eller 5 personer ikke var gjort rede for og var savnet. 
fikk ikke med meg posisjon, men skjønte ut fra koordinatene at det ikke var så alt for langt unna.  
båter i nærheten ble anmodet om å melde seg.  Først ut var Hurtigbåten Terningen på retur fra Kr Sund.  Samme båten som jeg tok ut til Hitra i formiddag og som jeg hadde møtt midt i bygen 5-10 min tidligere.  Terningen sa de snudde og satt fart mot stedet med beregnet eta ca 15 min. Det var vel en 4-5 min siden jeg møtte de, så regent med de ville ta meg igjen fort.  
 

jeg hadde på dette tidspunktet ikke oppfattet posisjonen, men hørte fra en av de andre som svarte at sørsiden av Smøla var nevnt.  
K16 var veldig trafikkert så følte ikke for å bryte inn å spørre om eksakt poss der og da, men ga på litt og satte kursen inn mellom øyene.  
 

ser etterhvert Terningen kommer bakfra i gode 35 kn og at han sikter inn ca samme området som meg.  
Dette området var relativt rotete for en som ikke er lokalkjent. Godt med holmer og skjær i kartet.  

etterhvert kommer navnet på holmen båten var observert med kjølen i været, fikk lokalisert den på plotteren med god hjelp fra en viss onkel nede i Arendal på telefonen.  4-5 min til.  gikk i 15-25 kn og fulgte godt med på plotter.  
 

på dette tidspunktet var det mange på vei dit men det var ikke meldinger fra noen som hadde kommet frem ennå.  
 

tenkte at jeg ikke hadde all verden å utrette der, men at det kunne være greit å være der om noen av det andre større båtene trengte assistanse for å komme inn i fjæra eller på grunt farvann.  
 

i det vi (terningen, ambulansebåt og jeg) rundet siste hjørnet ble vi tatt igjen av ambulansebåten.  Dette var i bassenget mellom Kalvøya og Edøy.  Det var noen småbåter der som søkte.  
melding kom om at 2 var bragt i sikkerhet men 1 ikke gjort rede for.  3 pers altså. 
seaking ankommer og en båt med noen brannfolk ombord.  ROK et sveip inn mot fjæra der båten lå, men så Targaen med redningsmennene var på vei inn dit, så bakket unna.  
 

etterhvert finner de en person i umiddelbar nærhet av den havarerte båten som forøvrig ikke var en seilbåt, men noe jeg gjetter på er rundt 18 fot med utenbords.
 Førstehjelp ble igangsatt.   Personen ble etter noen min heist opp i seaking og føyet avgårde.  
 

vet ikke hvordan det har gått, men krysser fingrene for at det var i tide ? 

 

i ettertid har jeg sittet og tenkt litt på dette (noe må man jo tenke på når man humper seg forbi Hustadvika )

 

Det ene er viktigheten av å lytte på K16 nå man er på sjøen. Jeg og sikkert mange andre hadde ikke fått med oss dette uten VHF.  
denne gangen gjorde det kanskje ikke noen forskjell, men det kan det fort gjøre om instansene er litt lenger unna. 
imponert over hvor bra dette ble koordinert av kystradio sør og HRS, samt de andre aktørene som meldte seg.  
det eneste jeg skulle ønske, var at det i tillegg til koordinater også i større grad blir nevnt navn på sted og område som vi vanlige dødelige har litt lettere for å finne frem til.  
 

ikke hadde jeg noe å skrive på der jeg satt alene og holdt meg fast og det hadde tatt meg litt tid å omsette disse koordinatene til ett punkt jeg kunne finne frem til i kartet.  
 

vel vel.  Nå ligger Bud bak meg og jeg håper å kunne sprede opp litt når jeg komler litt mer i le.  
 

blir nok pause rundt  Fosnavåg for meg i kveld tror jeg.  Så videre mot Førde i morgen.  
 

Ha en trygg sommer og lytt på VHF’en folkens ?

 

 

54CE52E4-994C-4D37-9A90-116A1C80160F.jpeg

7BBD70A5-9C14-4962-9668-EA382EA905A6.jpeg

A4FA114B-E004-4723-A60A-5A9248E8B3C3.jpeg
 

bygen som antagelig utløste ulykken

 

737291A6-A329-4532-A2A5-038FAD67F33A.jpeg
 

bygen kan ses på radaren.  Dette er rett før nødmeldingen kom. 
 

6711CDE3-0119-4037-BAB1-265D3BE17F4F.jpeg

7484B104-D4D8-43D1-B12B-C5DC7C6C215B.jpeg

FC30101F-7E92-4607-80D6-42BFA55FC99F.jpeg

A2731EB7-5BA9-446C-94C2-5155C49CFE2E.jpeg

4C995ED2-C9BC-4355-99D8-F902216938A4.png

DF85C317-E1B7-411B-845A-FE844FB131B2.png

A7BA7F9E-3046-400C-9A68-E8D1ABCF6DB0.jpeg

9BC61E00-7A9B-4F18-8057-BC4F70BE838B.jpeg

sap_2000

sap_2000

I dag befant jeg meg plutselig i nærheten av en uhyggelig hendelse.  
 

Tok fly til Trondheim i dag tidlig, så hurtigbåt ut til Hitra og videre til Knarrlaugsundet for å plukke opp en Sargo 28 som skal ned til Sogn og fjordane.  
 

Tuslet utover Trondheimsleia i nydelig vær og 25-30 knop.  Når jeg nærmer meg Smøla legger jeg merke til en skikkelig svart byge nordvest for meg.  Det buldrer og braker litt så kommer vinden og relativt brått går det fra andedam til krapp, rotete vindsjø.  Ikke noe mas i lukket båt, men farten måtte ned i 12-14 kn.  
 

10 min senere blir det voldsomt med trafikk på VHF kanal 16.

Mayday relay (fikk ikke med meg av hvem).  Den opprinnelige meldingen lød at en båt, mulig seilbåt var kantret og 4 eller 5 personer ikke var gjort rede for og var savnet. 
fikk ikke med meg posisjon, men skjønte ut fra koordinatene at det ikke var så alt for langt unna.  
båter i nærheten ble anmodet om å melde seg.  Først ut var Hurtigbåten Terningen på retur fra Kr Sund.  Samme båten som jeg tok ut til Hitra i formiddag og som jeg hadde møtt midt i bygen 5-10 min tidligere.  Terningen sa de snudde og satt fart mot stedet med beregnet eta ca 15 min. 
 

jeg hadde på dette tidspunktet ikke oppfattet posisjonen, men hørte fra en av de andre som svarte at sørsiden av Smøla var nevnt.  
K16 var veldig trafikkert så følte ikke for å bryte inn å spørre om eksakt poss der og da, men ga på litt og satte kursen inn mellom øyene.  
 

ser etterhvert Terningen kommer bakfra i gode 35 kn og at han sikter inn ca samme området som meg.  
Dette området var relativt rotete for en som ikke er lokalkjent , så la meg litt bak og på siden av hurtigbåten.  
etterhvert kommer navnet på holmen båten var observert med kjølen i været, fikk lokalisert den på plotteren med god hjelp fra en viss onkel nede i Arendal på telefonen.  4-5 min til.  
 

på dette tidspunktet var det mange på vei dit men det var ikke meldinger fra noen som hadde kommet frem ennå.  
 

tenkte at jeg ikke hadde all verden å utrette der, men at det kunne være greit å være der om noen av det andre større båtene trengte assistanse for å komme inn i fjæra eller på grunt farvann.  
 

i det vi rundet siste hjørnet ble vi tatt igjen av ambulansebåten.  Dette var i bassenget mellom Kalvøya og Edøy.  Det var noen småbåter der som søkte.  
melding kom om at 2 var bragt i sikkerhet men 1 ikke gjort rede for.  3 pers altså. 
seaking ankommer og en båt med noen brannfolk ombord.  
 

etterhvert finner de en person i umiddelbar nærhet av den havarerte båten som forøvrig ikke var en seilbåt, men noe jeg gjetter på er rundt 18 fot med utenbords.  
Personen ble etterhvert heist opp i seaking og føyet avgårde.  
 

vet ikke hvordan det har gått, men krysser fingrene ? 

 

i ettertid har jeg sittet og tenkt litt på dette (noe må man jo tenke på når man humper seg forbi Hustadvika )

 

Det ene er viktigheten av å lytte på K16 nå man er på sjøen. Jeg og sikkert mange andre hadde ikke fått med oss dette uten VHF.  
denne gangen gjorde det kanskje ikke noen forskjell, men det kan det fort gjøre om instansene er litt lenger unna. 
imponert over hvor bra dette ble koordinert av kystradio sør og HRS, samt de andre aktørene som meldte seg.  
det eneste jeg skulle ønske, var at det i tillegg til koordinater også i større grad blir nevnt navn på sted og område som vi vanlige dødelige har litt lettere for å finne frem til.  
 

ikke hadde jeg noe å skrive på der jeg satt alene og holdt meg fast og det hadde tatt meg litt tid å omsette disse koordinatene til ett punkt jeg kunne finne frem til i kartet.  
 

vel vel.  Nå ligger Bud bak meg og jeg håper å kunne sprede opp litt når jeg komler litt mer i le.  
 

blir nok pause rundt  Fosnavåg for meg i kveld tror jeg.  Så videre mot Førde i morgen.  
 

Ha en trygg sommer og lytt på VHF’en folkens ?

 

 

54CE52E4-994C-4D37-9A90-116A1C80160F.jpeg

7BBD70A5-9C14-4962-9668-EA382EA905A6.jpeg

A4FA114B-E004-4723-A60A-5A9248E8B3C3.jpeg
 

bygen som antagelig utløste ulykken

 

737291A6-A329-4532-A2A5-038FAD67F33A.jpeg

6711CDE3-0119-4037-BAB1-265D3BE17F4F.jpeg

7484B104-D4D8-43D1-B12B-C5DC7C6C215B.jpeg

FC30101F-7E92-4607-80D6-42BFA55FC99F.jpeg

A2731EB7-5BA9-446C-94C2-5155C49CFE2E.jpeg

4C995ED2-C9BC-4355-99D8-F902216938A4.png

DF85C317-E1B7-411B-845A-FE844FB131B2.png

A7BA7F9E-3046-400C-9A68-E8D1ABCF6DB0.jpeg

9BC61E00-7A9B-4F18-8057-BC4F70BE838B.jpeg

sap_2000

sap_2000

I dag befant jeg meg plutselig i nærheten av en uhyggelig hendelse.  
 

Tok fly til Trondheim i dag tidlig, så hurtigbåt ut til Hitra og videre til Knarrlaugsundet for å plukke opp en Sargo 28 som skal ned til Sogn og fjordane.  
 

Tuslet utover Trondheimsleia i nydelig vær og 25-30 knop.  Når jeg nærmer meg Smøla legger jeg merke til en skikkelig svart byge nordvest for meg.  Det buldrer og braker litt så kommer vinden og relativt brått går det fra andedam til krapp, rotete vindsjø.  Ikke noe mas i lukket bår men farten måtte ned i 12-14 kn.  
 

10 min senere blir det voldsomt med trafikk på VHF kanal 16.

Mayday relay (fikk ikke med meg av hvem).  Den opprinnelige meldingen lød at en båt, mulig seilbåt var kantret og 4 eller 5 personer ikke var gjort rede for og var savnet. 
fikk ikke med meg posisjon, men skjønte ut fra koordinatene at det ikke var så alt for langt unna.  
båter i nærheten ble anmodet om å melde seg.  Først ut var Hurtigbåten Terningen på retur fra Kr Sund.  Samme båten som jeg tok ut til Hitra og som jeg hadde møtt midt i bygen 5-10 min tidligere.  Terningen sa de snudde og satt fart mot stedet med beregnet eta ca 15 min. 
 

jeg hadd på dette tidspunktet ikke oppfattet posisjonen, men hørte fra en av de andre som svarte at sørsiden av Smøla var nevnt.  
K16 var veldig trafikkert så følte ikle for å bryte inn å spørre om eksakt poss, men ga på litt og satte kursen inn mellom øyene.  
 

ser etterhvert Terningen kommer bakfra i gode 35 kn og at han sikter inn ca samme området som meg.  
Dette området var relativt rotete for en ikke lokalkjent, så la meg litt bak og på siden av hurtigbåten.  
etterhvert kommer navnet på holmen båten var observert med kjølen i været, fikk lokalisert den på plotteren med god hjelp fra en viss onkel nede i Arendal på telefonen.  
 

på dette tidspunktet var det mange på vei dit men det var ille meldinger fra noen som hadde kommet frem ennå.  
 

tenkte at jeg ikke hadde all verden å utrette der, men at det kunne være greit å være der om noen av det andre større båtene trengte assistanse for å komme inn i fjæra eller på grunt farvann.  
 

i det vi rundet siste hjørnet ble vi tatt igjen av ambulansebåten.  Dette var i bassenget mellom Kalvøya og Edøy.  Det var noen småbåter der som søkte.  
melding om at 2 var bragt i sikkerhet men 1 ikke gjort rede for.  
seaking ankommer og en båt med noen brannfolk ombord.  
 

etterhvert finner de en person i umiddelbar nærhet av den havarerte båten som forøvrig ikke var en seilbåt, men noe jeg gjetter på er rundt 18 fot med utenbords.  
Personen ble etterhvert heist opp i seaking og føyet avgårde.  
 

vet ikke hvordan det har gått, men krysser fingrene ? 

 

i ettertid har jeg sittet og tenkt litt på dette (noe må man jo tenke på når man humper seg forbi Hustadvika )

 

Det ene er viktigheten av å lytte på K16 nå man er på sjøen. Jeg og sikkert mange andre hadde ikke fått med oss dette uten VHF.  
denne gangen gjorde det kanskje ikke noen forskjell, men det kan det fort gjøre om instansene er litt lenger unna. 
imponert over hvor bra dette ble koordinert av kystradio sør og HRS, samt de andre aktørene som meldte seg.  
det eneste jeg skulle ønske, var at det i tillegg til koordinater også i større grad blir nevnt navn på sted og område som vi vanlige dødelige har litt lettet for å finne frem til.  
 

ikke hadde jeg noe å skrive på der jeg satt alene og holdt meg fast og det hadde tatt meg litt tid å omsette disse koordinatene til ett punkt jeg kunne finne frem til i kartet.  
 

vel vel.  Nå ligger Bud bak meg og jeg håper å kunne sprede opp litt når jeg komler litt mer i le.  
 

blir nok pause rundt  Fosnavåg for meg i kveld tror jeg.  Så videre mot Førde i morgen.  
 

Ha en trygg sommer og lytt på VHF’en folkens ?

 

 

54CE52E4-994C-4D37-9A90-116A1C80160F.jpeg

7BBD70A5-9C14-4962-9668-EA382EA905A6.jpeg

A4FA114B-E004-4723-A60A-5A9248E8B3C3.jpeg

737291A6-A329-4532-A2A5-038FAD67F33A.jpeg

6711CDE3-0119-4037-BAB1-265D3BE17F4F.jpeg

7484B104-D4D8-43D1-B12B-C5DC7C6C215B.jpeg

FC30101F-7E92-4607-80D6-42BFA55FC99F.jpeg

A2731EB7-5BA9-446C-94C2-5155C49CFE2E.jpeg

4C995ED2-C9BC-4355-99D8-F902216938A4.png

DF85C317-E1B7-411B-845A-FE844FB131B2.png

A7BA7F9E-3046-400C-9A68-E8D1ABCF6DB0.jpeg

9BC61E00-7A9B-4F18-8057-BC4F70BE838B.jpeg



×
×
  • Create New...