Jump to content

En hentetur, en kantring og VHF

sap_2000

Recommended Posts

I dag befant jeg meg plutselig i nærheten av en uhyggelig hendelse.  

Tok fly til Trondheim i dag tidlig, så hurtigbåt ut til Hitra og videre til Knarrlaugsundet for å plukke opp en Sargo 28 som skal ned til Sogn og fjordane.  

Tuslet utover Trondheimsleia i nydelig vær og 25-30 knop.  Når jeg nærmer meg Smøla legger jeg merke til en skikkelig svart byge nordvest for meg.  Det buldrer og braker litt så kommer vinden og relativt brått går det fra andedam til krapp, rotete vindsjø.  Ikke noe mas i lukket båt, men farten måtte ned i 12-14 kn.  

10 min senere blir det voldsomt med trafikk på VHF kanal 16.

Mayday relay (fikk ikke med meg av hvem).  Den opprinnelige meldingen lød at en båt, mulig seilbåt var kantret og 4 eller 5 personer ikke var gjort rede for og var savnet. 
fikk ikke med meg posisjon, men skjønte ut fra koordinatene at det ikke var så alt for langt unna.  
båter i nærheten ble anmodet om å melde seg.  Først ut var Hurtigbåten Terningen på retur fra Kr Sund.  Samme båten som jeg tok ut til Hitra i formiddag og som jeg hadde møtt midt i bygen 5-10 min tidligere.  Terningen sa de snudde og satt fart mot stedet med beregnet eta ca 15 min. Det var vel en 4-5 min siden jeg møtte de, så regent med de ville ta meg igjen fort.  

jeg hadde på dette tidspunktet ikke oppfattet posisjonen, men hørte fra en av de andre som svarte at sørsiden av Smøla var nevnt.  
K16 var veldig trafikkert så følte ikke for å bryte inn å spørre om eksakt poss der og da, men ga på litt og satte kursen inn mellom øyene.  

ser etterhvert Terningen kommer bakfra i gode 35 kn og at han sikter inn ca samme området som meg.  
Dette området var relativt rotete for en som ikke er lokalkjent. Godt med holmer og skjær i kartet.  

etterhvert kommer navnet på holmen båten var observert med kjølen i været, fikk lokalisert den på plotteren med god hjelp fra en viss onkel nede i Arendal på telefonen.  4-5 min til.  gikk i 15-25 kn og fulgte godt med på plotter.  

på dette tidspunktet var det mange på vei dit men det var ikke meldinger fra noen som hadde kommet frem ennå.  

tenkte at jeg ikke hadde all verden å utrette der, men at det kunne være greit å være der om noen av det andre større båtene trengte assistanse for å komme inn i fjæra eller på grunt farvann.  

i det vi (terningen, ambulansebåt og jeg) rundet siste hjørnet ble vi tatt igjen av ambulansebåten.  Dette var i bassenget mellom Kalvøya og Edøy.  Det var noen småbåter der som søkte.  
melding kom om at 2 var bragt i sikkerhet men 1 ikke gjort rede for.  3 pers altså. 
seaking ankommer og en båt med noen brannfolk ombord.  ROK et sveip inn mot fjæra der båten lå, men så Targaen med redningsmennene var på vei inn dit, så bakket unna.  

etterhvert finner de en person i umiddelbar nærhet av den havarerte båten som forøvrig ikke var en seilbåt, men noe jeg gjetter på er rundt 18 fot med utenbords.
 Førstehjelp ble igangsatt.   Personen ble etter noen min heist opp i seaking og føyet avgårde.  

vet ikke hvordan det har gått, men krysser fingrene for at det var i tide ? 

i ettertid har jeg sittet og tenkt litt på dette (noe må man jo tenke på når man humper seg forbi Hustadvika )

Det ene er viktigheten av å lytte på K16 nå man er på sjøen. Jeg og sikkert mange andre hadde ikke fått med oss dette uten VHF.  
denne gangen gjorde det kanskje ikke noen forskjell, men det kan det fort gjøre om instansene er litt lenger unna. 
imponert over hvor bra dette ble koordinert av kystradio sør og HRS, samt de andre aktørene som meldte seg.  
det eneste jeg skulle ønske, var at det i tillegg til koordinater også i større grad blir nevnt navn på sted og område som vi vanlige dødelige har litt lettere for å finne frem til.  

ikke hadde jeg noe å skrive på der jeg satt alene og holdt meg fast og det hadde tatt meg litt tid å omsette disse koordinatene til ett punkt jeg kunne finne frem til i kartet.  

vel vel.  Nå ligger Bud bak meg og jeg håper å kunne sprede opp litt når jeg komler litt mer i le.  

blir nok pause rundt  Fosnavåg for meg i kveld tror jeg.  Så videre mot Førde i morgen.  

Ha en trygg sommer og lytt på VHF’en folkens ?

54CE52E4-994C-4D37-9A90-116A1C80160F.jpeg

7BBD70A5-9C14-4962-9668-EA382EA905A6.jpeg

A4FA114B-E004-4723-A60A-5A9248E8B3C3.jpeg

bygen som antagelig utløste ulykken

737291A6-A329-4532-A2A5-038FAD67F33A.jpeg

bygen kan ses på radaren.  Dette er rett før nødmeldingen kom. 

6711CDE3-0119-4037-BAB1-265D3BE17F4F.jpeg

7484B104-D4D8-43D1-B12B-C5DC7C6C215B.jpeg

FC30101F-7E92-4607-80D6-42BFA55FC99F.jpeg

A2731EB7-5BA9-446C-94C2-5155C49CFE2E.jpeg

4C995ED2-C9BC-4355-99D8-F902216938A4.png

DF85C317-E1B7-411B-845A-FE844FB131B2.png

A7BA7F9E-3046-400C-9A68-E8D1ABCF6DB0.jpeg

9BC61E00-7A9B-4F18-8057-BC4F70BE838B.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Bra innsats @sap_2000. Støtter oppfordringen om å lytte på VHF. Og enig i betraktningene knyttet til muligheter til å bidra når man er alene ombord. Men uansett viktig at alle bidrar med de de har mulighet til i slike situasjoner. 

I følge Tidens Krav antyder et vitne at det kan være en utleie båt med såkalte fisketurister. I så tilfelle er det ikke første gangen det er tilsvarende situasjoner med slike involvert. Får bare håpe det går bra med alle involverte. 

https://www.tk.no/omfattende-redningsaksjon-bat-kantret-na-er-alle-som-var-om-bord-funnet/s/5-51-1173717

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Dette med å angi stedsnavn er noe som går igjen på tilbakemeldinger fra folk. Jeg er operatør på Kystradioen, men er selv også mye ute i båten og vet at bare å angi en posisjon er tungvindt for oss i båt. Det er gitt beskjed flere ganger at vi skal angi stredsnavn også, men det er bare å mase på oss.

Om man er alene i båt og spesielt om været er dårlig så er det ikke alltid mye man kan bidra med, men bare det at man er en observasjonspost kan i mange tilfeller være til god hjelp; enten man ser hvor havaristen er (ofte vet ikke havaristen det selv), eller kan komme med forslag for å løse problemet, være standby om en hos havaristen faller i vannet (og eventuelt observere hvor vedkommende er), osv.

En gjentakende «utfordring» som vi opplever på Kystradioen er at folk hører det som blir sagt på 16, men istedenfor å melde seg på 16 så ringer man inn eller kaller oss på arbeidskanal. Det er en utfordring fordi det som er jobb for en operatør blir fort til at alle blir opptatt med å svare på telefon osv - slik at en «liten» hendelse blir veldig mye arbeid for oss så vi ikke har store kapasiteten om det oppstår en eller tre andre hendelser andre steder i landsdelen. Det gjelder både lystbåter og profesjonelle redningsaktører... 

God innsats med at du reagerte! Enda bedre at du tar opp og refererer her! Det viser det jeg predikerer på vært eneste kurs jeg holder. VHF er et utrolig viktig hjelpemiddel til sjøs!

Og jeg slutter meg til at operatørene må bli flinkere med stedsnavn! De som er ute i fritidsbåtene sine (og det er mange av dem) finner mye lettere fram til steder ved hjelp av navn. Men koordinatene må fortsatt med!

En venn av meg mistet båten sin utenfor Bovallstrand i Sverige. Der ble også koordinatene brukt. Først etter at navn på stedet ble nevnt meldte flere båter seg. 
Det var også en mayday. Ingen liv gikk tapt men 60 fot båt gikk ned. 
VHF ble brukt og utgjorde en stor trygghet for de som var ombord. 
Bruk VHF folkens! 
God tur videre @sap_2000

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

2 hours ago, LI4000 said:

Dette med å angi stedsnavn er noe som går igjen på tilbakemeldinger fra folk. Jeg er operatør på Kystradioen, men er selv også mye ute i båten og vet at bare å angi en posisjon er tungvindt for oss i båt. Det er gitt beskjed flere ganger at vi skal angi stredsnavn også, men det er bare å mase på oss.

ja dette er noe jeg har registrert tidligere også.  Jeg tenker både koordinater og en stedsbeskrivelse som både lokale og forbipasserende legfolk kan finne frem til er tingen.  
i de digitale kartene står ofte stedsnavn som en datamaskin har plukket ut, (f.eks et meget lokalt sted på en liten øy) i stor fet skrift, mens selve navnet på øya kun dukker opp i ett (1) zoomnivå.
samme med fjordnavn som man lett finner i norske papirkart virker ofte å være godt skjult eller fraværende i de digitale.  Navionics er verstingen her.  

2 hours ago, LI4000 said:

En gjentakende «utfordring» som vi opplever på Kystradioen er at folk hører det som blir sagt på 16, men istedenfor å melde seg på 16 så ringer man inn eller kaller oss på arbeidskanal. Det er en utfordring fordi det som er jobb for en operatør blir fort til at alle blir opptatt med å svare på telefon osv

Tror ofte det handler om en slags prestasjonsangst, som jeg definitivt kjenner meg igjen i.  
radiospråket er ganske skremmende, fullt av prosedyrer og formuleringer som er fjernt for mange. 
frykten for å si eller informere noe feil, ikke greie å svare på enkejte spørsmål osv 

kjenner selv jeg har en relativt høy terskel og puster lettet ut når nok andre har meldt seg.  Terskelen er dog ikke så høy at jeg hadde avstått fra å melde meg om det var et reelt behov eller jeg har noe matnyttig å komme med .

i dag var det enorm respons og mye trafikk på K16, mest fra og mellom proffe aktører så innblanding fra en amatør hadde antagelig bare forstyrret.  

2 hours ago, Brigg said:

følge Tidens Krav antyder et vitne at det kan være en utleie båt med såkalte fisketurister. I så tilfelle er det ikke første gangen det er tilsvarende situasjoner med slike involvert. Får bare håpe det går bra med alle involverte. 

https://www.tk.no/omfattende-redningsaksjon-bat-kantret-na-er-alle-som-var-om-bord-funnet/s/5-51-1173717

Hørte også det var en utleiebåt og tenkte mitt… Er ikke til å komme fra at fisketurister i leid båt er veldig overrepresentert i slike ulykker.  

ja vi får håpe det gikk bra, spes med sistemann som var lenge under vann.  Krysser fingrene og sender noen tanker oppover for det ??

Da er det natta her fra Fosnavåg.  Ble ca 145 mil i dag etter kl 16 ca.  Har egentlig vært greie forhold, men litt humpete så farten ble endel lavere enn det jeg hadde håpet.  I morgen er det bare å runde Stadt så er resten andedam ☺️ 

0B3A3A25-CFDB-42BE-9595-855400FE40DA.jpeg

EF6595ED-682D-4A2C-85D4-EA1ADB702AAF.jpeg

EB0479AD-0010-4EFD-83E1-4E133A9B1ACF.jpeg

F26E105B-D329-4154-80B5-652B0F29CFF1.jpeg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Glimrende beskrevet. Og helt riktig at mange av oss amatører har prestasjonsangst ang prosedyrer på VHF. Og hvor ofte kaller vi opp kystradioen for å sjekke samband? Nesten aldri. Er oppvokst i dette området og etter coviden blir hitra og Frøya oversvømmet av utenlandske fisketurister. Som sagt, veldig bra tråd dette. Lykke til videre på turen. 

Er alltid greit å ha en liten oppfrisking i VHF bruk ved sjøsetting. Min kone har alltid vært opptatt av distress knappen på vår(e) VHF og bruken av denne. Dette reddet faktisk livet mitt i 2021 at hun kunne bruke utstyret og raskt kom i kontakt med RS osv da hun sendte nødsignal. 

Bra at folk ennå har VHF og tar lytteplikten på alvor!   jeg har hytte i området og har opplevd mange ganger dette værskiftet, fra havblikk til en sort vegg som kommer vestfra!  Det klasiske er jo fisketuristene som ligger å fisker ved sjømerker og brott. De er ikke så flinke på å lese værtegn.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

Tror ofte det handler om en slags prestasjonsangst, som jeg definitivt kjenner meg igjen i.  
radiospråket er ganske skremmende, fullt av prosedyrer og formuleringer som er fjernt for mange. 
frykten for å si eller informere noe feil, ikke greie å svare på enkejte spørsmål osv 

Dette er en av grunnene til jeg "bruker" kystradio for mindre saker også. eks VHF sjekk, kommuniserer med andre - heldt større fartøy - om hvor de skal før jeg skifter kurs, og kan komme i veien. Når VHF'en brukes litt mer aktivt er terskelen mindre. Vi bidro i fjor i søket etter en savnet båt (riktig nok ikke med mer enn en 2 timer gammel observasjon). Kanskje vi ikke hadde gjort det hvis vi ikke var vandt til  bruke vhf?

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

i dag var det enorm respons og mye trafikk på K16, mest fra og mellom proffe aktører så innblanding fra en amatør hadde antagelig bare forstyrret. 

Selv om det var mye radiotrafikk og proffe aktører, kan det jo tenkes at amatøren er nærmeste fartøy til havaristen.

Jeg tenker det må være bedre om Kystradioen får flere henvendelser fra fritidsfartøy som tilbyr hjelp i en nødsituasjon, enn akkurat en for lite. Så får det være opptil "de proffe som har oversikten" å vurdere om vår hjelp er ønskelig/ nødvendig.

Uansett, så synes jeg du gjorde en god vurdering og bidro!

Hendelsen viser bare nok en gang hvor viktig det er å ha og bruke VHF.

mons skrev 30 minutter siden:

Er det slik at plottere flest kan settes opp til å vise posisjon på nødmeldinger som er sendt ved hjelp av distress-knappen, eller er det ønsketenking?

Du må ha en VHF-radio med DSC nødknapp, med GPS-posisisjon fra kartplotter - eller  egen GPS-sensor i VHF-en. Det siste blir mer og mer vanlig og da angår du problem med forbindelsen mellom plotter og VHF. Alternativt en EPIRB eller PLB med innebygget GPS som varsler via satellitt. Fordelen med VHF er at alle skip i nærheten får meldingen, EPIRB/PLB må gå via redningssentralen. 

mons skrev 52 minutter siden:

Er det slik at plottere flest kan settes opp til å vise posisjon på nødmeldinger som er sendt ved hjelp av distress-knappen, eller er det ønsketenking?

De fleste VHF med DSC har nmea0183 både inn og ut. Det samme gjelder de fleste kartplottere. Så det er ikke ønsketenkning, men det er ofte dårlig forklart i brukermanualer hvordan det skal kobles.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

1 hour ago, bjorngb said:

Når VHF'en brukes litt mer aktivt er terskelen mindre.

helt klart ? 

dessverrw virker det som trafikken fra fritidsflåten bare minker og minker.  
det var noe annet på 80 og 90 tallet før mobilens fremtog.  

1 hour ago, Trond123 said:

Selv om det var mye radiotrafikk og proffe aktører, kan det jo tenkes at amatøren er nærmeste fartøy til havaristen.

det var jeg helt sikker på at jeg ikke var.  Ellers hadde jeg revet terskelen. 

hadde ca samme eta som terningen, ambulansebåt og den taragen med redningsfolk ombord. når vi kom var det noen mindre lokale  båter på plass.  Garantert uten VHF.  
tok også endel tid før jeg faktisk skjønte hvor dette var pga at bare koordinater ble nevnt i starten.  

1 hour ago, mons said:

har tenkt på det samme.  Distress meldinger har jeg sett i plottere før men tror det er når  en båt trykker på knappen.  
usikker på om kystradio eller HRS kan sette et punkt eller ikke?

hva med AIS systemet? Kan det teoretisk brukes ? 
mener å ha observert AIS mål som ikke har vært fysiske noen ganger.  

Mvh. SAP

1 hour ago, nie said:

Både på land og på sjøen kan man dessverre få inntrykk av at det av og til utvises endel passivitet i forhold til å hjelpe, gripe inn eller bistå i kritiske situasjoner.
Noen ganger er dette fullt forståelig ut fra at man kan utsette seg selv for stor fare (f.eks  i pågående voldssituasjoner) men andre ganger kan kanskje passivitet skyldes ubehag/frykt for sterke synsinntrykk eller usikkerhet/frykt for å gjøre feil.

Opplevde selv ifjor å finne en livløs gutt flytende i sjøen I Vågen i Bergen (flatt hav) når jeg var ute alene med båten. Ble nokså overrasket når politiets operasjonsleder under debriefen kunne fortelle at folks reaksjon i en slik situasjon svært ofte var å la den livløse ligge i sjøen og vente på nødetatene.

Ja har også lagt merke til mer og mer passitivitet generelt i samfunnet.   Oftest når noen trenger assistanse.  Men på sjøen kan jo ting fort utarte seg og gå over til å bli en nødssituasjon.  

huff det hørtes ikke noe hyggelig ut å oppleve det.  Jeg kjøper den med at mange bare hadde latt vedkomne ligge og har forståelse for det om man føler seg sikker på at det er for sent.  
men er det tvil om det, så blir det en annen sak.  Det er slikt som kan bety forskjellen mellom liv og død og om en familie og mange nøre mister noen eller ikke.  
Alvorlig tema…

1 hour ago, nie said:

Tenker oss rundt Stad iløpet av noen dager men værutsiktene er ikke de beste. Fint om du kunne lagt ut en "føremelding" fra dagens overfart,  SAP. Tror det kan ha vært en humpete affære?

Det var ikke så galt i dag. Gikk veldig greit med avpasset fart.   Var meldt S dreiende mot vest i dag tidlig, så var forberedt på å gå inn rundt kvamsøya om det kom rett i nesa ut fra Fosnavåg.  

men i begynnelsen virket det som det blåste mer innenfra, nesten sørøst, så fortsatte over mot Stadt.  Når jeg nærmet meg var det plutselig ganske vestlig og med litt tungsjø fra S.   
var ikke noe problem eller ubehagelig, men farten måtte ned i 12-15 kn.  Er planende båter med drev dette og de er ikke så glade i krapp motsjø.  Blir mer behagelig med redusert fart og trykke baugen godt ned, så får det heller ta litt ekstra med tid.  

er meldt mer vind i morgen.  Først fra sør, så

fra NV senere på dagen.  Det merkelige er at man ikke ser noen spesiell overgang på Windy hvertfall.  Jeg ville fulgt med litt på observasjonene i morgen om dere er rundt Måløy eller Silda (koselig gjestehavn der).  Ofte kan det bli ganske stille mellom en slik endring i vindretning og da forsvinner endel av krappsjøen ganske fort.  

Viknes 1030 er jo en god og tung båt, så dere kommer nok forbi uten for mye ubehag ?

Nå tar flyet snart av her fra Førde.  God rur videre ?

1 hour ago, chrisrik said:

Rent teknisk lar det seg gjøre.

Det hadde vært ganske smart.

ville vært genialt og enkelt for de med AIS ?

6D133FF7-DE40-4CC3-8198-94E34B837A2A.jpeg

72CECE8F-56D1-42A5-A596-A26D75983BF9.jpeg

036F8E31-4515-4EC1-A944-CD85AC4E25B8.jpeg

4A7474B8-4E70-43F5-A3FD-70FDC69B4D34.jpeg

DCF1B32D-7EA1-4FEA-BB16-74DA20FFC0A2.jpeg

A662FEDC-72A0-43FC-97FA-DFF8388F8E20.jpeg

2F3EF04E-F304-4838-8B1A-1D9754174784.jpeg

B846C448-A8FE-4A7B-A523-F2D8732FFBB4.jpeg

91A70ABA-FE31-489D-91DF-123E201266C3.jpeg

2DEEF654-5191-4407-B11A-AE930D790276.jpeg

Mvh. SAP

OK, takker for føremelding.

Meldingene er veldig skiftende fremover men ser nå ut for å ha stabilisert seg på  den dårlige siden?.

Vi har god tid og putrer nordover i ferietempo har endel planlagte stopp før Stad. Samtidig er det sånn at hvis værvinduet er der så må vi bare gi gass og komme oss rundt.

Ja, opplevelsen med gutten i sjøen var trist. Men han var hel og  uskadet og det var uaktuelt å la han ligge selv om det ikke var tegn til liv. Umulig å vite om han hadde ligget 10 min eller 6 timer. Oppfattet at politiets uttalelse var ment på denne type tvilstilfeller og ikke funn som har ligget lenge. Det syns jeg isåfall er skremmende.

Gjør man et funn som åpenbart har ligget dager og uker i sjøen så får redningen være en jobb for proffene.

Dessverre blir ikke terskelen noe lavere når man som jeg opplever gjentatte ganger at Kystradio Sør og RS ikke vil kommunisere med oss i fritidsbåt, bare med profesjonelle aktører. Jeg har vært tilstede ved 3 søk etter mann over bord de siste årene i Oslofjorden. Foretar oppkall for å få være med å søke, evt få søkeområde men blir oftest bare ignorert. RS er den verste ignoranten her, som gjerne kommer og tar rollen som leder. 

Her har de virkelig noe å lære, HVIS de da ønsker vår hjelp i det hele tatt. I motsatt fall kan man jo bare opplyse om det på nødmeldingen som går ut, at fritidsbåter behøver ikke å komme.

Det er dessverre min erfaring de siste 3 gangene.

44 minutes ago, Ms Fortuna said:

Dessverre blir ikke terskelen noe lavere når man som jeg opplever gjentatte ganger at Kystradio Sør og RS ikke vil kommunisere med oss i fritidsbåt, bare med profesjonelle aktører. Jeg har vært tilstede ved 3 søk etter mann over bord de siste årene i Oslofjorden. Foretar oppkall for å få være med å søke, evt få søkeområde men blir oftest bare ignorert. RS er den verste ignoranten her,

Det høres helt vilt ut.  Med mindre bordet er helt dekket virker det ulogisk å avfeie eller ignorere fritidsbåter.  -og det skal vel mye til ved søk… 

En av tersklene for at mange kvier seg tror jeg har noe med lisens og registrering å gjøre.  
Har overhørt endel tilfeller der noen har foretatt radiosjekk, hvor kystradio har vært veldig på å spørre om kallesignal og gi moralpreken.  

Er nok et betent tema dette her, men det går jo fryktelig mye båter rundt med alt fra ikke betalt lisens, utgåtte data (tidligere eiere), uregistrerte stasjoner (egenmontert/ eller importbåt) samt nye stasjoner som ikke ennå er blitt registrert.  

Kanskje burde hele greia med lisens droppes og finansieres av AS Norge (sertifikatet består)? Men det er politikk.  

jeg har sett ganske mange båter som er endel år gamle hvor velkomstmeldingen om å taste inn mmsi første gang fremdeles lyser mot deg.

Kjører også litt nye båter hvor det er montert VHF.  Disse er følgelig ikke registrerte ennå.  Jeg bruker aldri VHF til «service»  da, men jeg lytter alltid K16 likevel.  
Og skjer det noe slik som i går, da får regler, lisens og prosedyrer være nettop det.  Regner med at det ikke blir noe mas eller konsekvenser om alt «ikke er i henhold til» i slike situasjoner.  

1 hour ago, nie said:

Meldingene er veldig skiftende fremover men ser nå ut for å ha stabilisert seg på  den dårlige siden?.

Vi har god tid og putrer nordover i ferietempo har endel planlagte stopp før Stad. Samtidig er det sånn at hvis værvinduet er der så må vi bare gi gass og komme oss rundt.

Det skifter ofte på Stadt, så vi får krysse fingrene for en endring til det bedre :) 

meldingene jeg kikket på søndag kveld og for Hustadvika og Stadt ble ikke helt slik som meldt.   Noen ganger på vindstyrke, andre ganger på retning.  Av og til begge deler ?

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...