Jump to content

En hentetur, en kantring og VHF

sap_2000

Recommended Posts

sap_2000 skrev 4 minutter siden:

En av tersklene for at mange kvier seg tror jeg har noe med lisens og registrering å gjøre.  
Har overhørt endel tilfeller der noen har foretatt radiosjekk, hvor kystradio har vært veldig på å spørre om kallesignal og gi moralpreken.  

Her i Sverige er Stocholm Radio lite samarbeidsvillige. Igår var det en svenske som kalte dem opp for en radiosjekk, - på K16. Der fikk han en brysk beskjed om å holde seg unna K16 og finne seg en arbeidskanal! Om han gjorde det sjekket jeg ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

LI4000 skrev for 18 timer siden:

Dette med å angi stedsnavn er noe som går igjen på tilbakemeldinger fra folk. Jeg er operatør på Kystradioen, men er selv også mye ute i båten og vet at bare å angi en posisjon er tungvindt for oss i båt. Det er gitt beskjed flere ganger at vi skal angi stredsnavn også, men det er bare å mase på oss.

Hei, det finnes en alternativ måte å oppgi posisjon på, noen har delt inn kloden i ruter på 3x3 meter som navngis med tre ord. 
hjelpere.trekkfullt.rekrutt så er det på Færder fyr. Mye lettere å oppfatte på radio. Må ha app eller internett for å finne hvor det er. 

903C78BB-7B4F-4736-ADE5-0CD633911292.jpeg

Ms Fortuna skrev 1 time siden:

Dessverre blir ikke terskelen noe lavere når man som jeg opplever gjentatte ganger at Kystradio Sør og RS ikke vil kommunisere med oss i fritidsbåt, bare med profesjonelle aktører. Jeg har vært tilstede ved 3 søk etter mann over bord de siste årene i Oslofjorden. Foretar oppkall for å få være med å søke, evt få søkeområde men blir oftest bare ignorert. RS er den verste ignoranten her, som gjerne kommer og tar rollen som leder. 

Her har de virkelig noe å lære, HVIS de da ønsker vår hjelp i det hele tatt. I motsatt fall kan man jo bare opplyse om det på nødmeldingen som går ut, at fritidsbåter behøver ikke å komme.

Det er dessverre min erfaring de siste 3 gangene.

Min erfaring er annerledes. Men ikke vært i kontakt med RS. Hadde jeg vært en ressurs i et søk og meldt meg, men ikke fått svar engang, ville jeg sendt en henvendelse til DSB i etterkant og informert. Det er ikke en god utnyttelse av ressurser i en krisesituasjon. Evt avis hvis det er det som må til for å få oppmerksomhet rundt dette. Halvparten av RS er basert på frivillige. Det er nok mange fritidsbåter som har mer kompetanse ombord enn disse frivillig bemannede skøytene. 

sap_2000 skrev for 6 timer siden:

hva med AIS systemet? Kan det teoretisk brukes ? 
mener å ha observert AIS mål som ikke har vært fysiske noen ganger.  

Om det er kystradioene eller hrs - en av dem kan sette virtuelle AIS mål. Det burde kanskje brukes i større grad? Kanskje det allerede blir utredet og det var noen negative sider med det?

Code0 skrev 8 minutter siden:

Hvis man går på grunn, er det ofte 4G dekning

Det kommer nok an på hvor i landet (og verden for den saks skyld) man befinner seg. Men sant nok, mobildekningen blir jo bedre og bedre.

Tror mye hadde blitt bedre dersom folk ble flinkere til å (vedlikeholde kunnskapen) og bruke VHF-radioen.

Det er jo en bra ting at vi har ulike erfaringer når ting skjer. Det skal sies at det som sagt har skjedd det samme 3 ganger, og det er med samme rs skøyte med ansatt mannskap stasjonert ved en Borg i Oslofjorden.

Så skal jeg ikke engang legge noen skjul på hvor mye jeg savner Tjøme radio og lokalkunnskapen deres. Jeg er og generelt veldig glad i Rogalendinger, men dialekten deres er omtrent like egnet på radio som dansk. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...