Jump to content

Start strøm Yanmar 6LYA-STP - Victron smart shunt

kosl

Recommended Posts

Vurderer anskaffelse og installasjon ev Victron smartshunt - står mellom 1000A og 2000A da jeg skal ha start strøm gjennom den.
Finner ikke noe informasjon og har heller ikke noe forhold til hvor mye en 6 syl. diesel trekker av strøm ved oppstart - i dette tilfelle en Yanmar 6LYA-STP.
Er det noen som kan noe om dette og vil dele takker jeg for det.

Mvh.
Kjell

Det står gjerne oppgitt minimum cca på startbatteri. Mulig det kan være retningsgivende. Men startøyeblikket er vel tilnærmet en kortslutning av batteriet, før strømmen avtar med økning i rotasjon. Beste er vel å forsøke å måle, også spørs det hva shunt tåler av peak i styrke og varighet.

Hvorfor vil du ha shunt på start?

Ser for meg at monitorering vil ha noen utfordringer med å vise særlig nøyaktig kapasitet/forbruk med slike strømbelastninger. 

Gullfisk skrev On 5.7.2022 at 10.43:

Da ville jeg heller skilt batteribankene, med feks automatisk laderele (vsr), så du ikke får brukt av strtbatteri når motor er av.

Ja, vet ikke hvorfor de er koblet sammen - mulig pga. forbruket med hekk og bauthruster?
Men er relativt enkelt å skille forbruk og start da med et feks. en cyrix-ct på X (bildet).
Forøvrig tenkt å sette shuntet på Y (bildet).

bank.jpg

Om du setter shunt på Y, har du to minuser i andre enden du ikke måler. Om du velger å skille bankene med rele, er begge koblet sammen likevel, når motor går. Da får trustere like mye mat, så lenge releet er kraftig nok. Er det en Scand Baltic? Ligner på batterikasse og plassering.

Det er meningsløst å la startstrøm gå gjennom shunt. Målingen gir deg ingenting annet enn at den sannsynligvis forvirrer batterimonitoren (skal du da ha med kapasitet av startbatteriet ved beregning av SOC eller ikke feks?…), og jo grovere shunt jo dårligere blir oppløsning på strømmålingen, som er viktig for nøyaktig forbruksmålinger når motor ikke går. Ville skilt batteripakkene og koplet shunt på minussida av forbrukspakken og fortrinnsvis skilt med FET ladeskille da start og bruk av baugpropell kan dra bra med strøm fra forbrukspakken også så lenge et evt skillerele er aktivt.

>>Er det en Scand Baltic? Ligner på batterikasse og plassering.
Det er en Scand Atlantic 3500

Antar  evt. shuntet settes på Y (bildet) da?
Start & forbruk må nok være koblet sammen når motor går antar jeg, pga. stort strømforbruk ved bruk av 2 trustere, som sikkert overgår start strøm også, uten at jeg har beregnet dette. 

bank3.jpg.a44b28fdb21fe78279e935d21d7dec0d.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...