Jump to content

Får ikke lufta dieselsystemet på bukh dv 36.

Tombua

Recommended Posts

Har en 1983 dv36. Den sitter i en Scand 25 Classic som vi kjøpte juni 2021. Mange fine turer i fjor, men nå venter jeg på at kranbiler skal komme tirsdag for å få satt den på sjøen. Har hatt tankene ute for rens og sveising, men nå sliter jeg med å få opp dieselen. Får ikke pumpa opp dieselen fra tanken og inn til forfilteret. Har sjekka det meste og jeg får pumpa med trakt direkte på slangen inn til pumpa, i tillegg får jeg sugd (og svelgt) diesel opp fra tanke. Men akkurat i det jeg måtte gi meg for dagen stansa motor for mangel på drivstoff. Har pumpa til tommelen er blå. Har ikke peiling på dette, og trenger noen input/triks. Hva gjør jeg galt? 

Slik jeg forstod deg, så har du nå fått diesel i forfilter og videre til motor, men den vil ikke starte. Da må du lufte på dysene på motor. Skru opp slik at du klarer å få dieselen frem ved kinning av motor. Når det slutter å komme luft og det bare kommer diesel pulsvis, skrur du til dysene og prøver å starte.

Litt usikker på hva problemet er her:

Du må fylle såpass på tanken den ikke suger ny luft.

Luftlekkasje på tilførselsledning kan være vrien å finne ut av, spesiel hvis nivå i tank er lavere enn fødepumpe.

Vil råde deg til å gå over alle tilkoblingene du har hatt åpne/løsnet på.

En feil som går igjen er "doble pakninger" på nytt forfilter.

Eller pakning/o-ring på lufteskrue er dårlig.

Sett noe trykk på luftingen til tanken så presser dieselen seg fremover selv. Du trenger ikke mye trykk. jeg blåser med kjeften men har ikke så stor tank. Da får jeg lufta helt frem til pumpen uten mye kødd. 

kommer det ingenting med overtrykk på tanken så er noe tett. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Forstår det som at du beskriver at det er åpent fra tank og frem til fødepumpa, og Tenker to ting:

-Har du fylt filtrene med diesel før du monterte dem? Kan ta evigheter å fylle dem med fødepumpa. 

-Hvis ikke motoren står i riktig posisjon, så tar ikke fødepumpa fatt ordentlig. 
Løft den lille spaken som er i fremkant på topplokket (dekompresjonshendelen) og drei svinghjulet ca 1/4 omgang. Se om fødepumpa tar bedre da. Hvis ikke, drei ca 1/4 til, osv.. intill du kjenner den suger diesel. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Kjørte forbi vannutskilleren med Biltema filtere. De enkle i plast. Det var slik jeg kjøpte den. Med rensa tank går det nok fint. Trengte kun å pumpe litt og kinne til den tok, så var den like blid som forrige sesong, fantastisk motor!!! Tror det kom inn falskluft ett sted på vannutskilleren.

Takk for hjelp!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...