fredriksen
Ja, da har jeg gjort dette: Jeg har mest sannsynlig ødelagt en helt OK god og trofast motor jeg i mange år har vedlikeholdt etter alle kunstens regler. Jeg har terpet for våre sønner at de må følge med på instrumenter underveis, da særlig på oljetrykk og temperatur. Og så har jeg klart å drepe motoren selv, det er det som tynger mest. Det hadde vært mye enklere å unnskylde andre og bare tatt det som en unødvendig kost, men at jeg selv kunne ødelegge motoren, den sitter svært langt inne.
Grunn til overoppheting er veldig enkel: På min installasjon er det en kuleventil på innsiden av hekkaggregatplaten for ved behov å stenge av sjøvann inn, og denne var stengt. Jeg har skiftet sjøvannsrøret som går fra sjøvannfiltret til oljekjøler (et større U-rør som går under motorens framside) og i den forbindelse beveget jeg kuleventilen, slik at dersom installasjonen av kjølerøret viste seg ved sjøsetting ikke var helt OK, kunne jeg stenge av sjøvann inn. Vanligvis brukes ikke denne ventilen da den er svært vanskelig å nå og man kan kun føle den med hånda langt nede bak motoren (trangt og flere slanger, servo etc. over den). Det var ikke innlysende når ventilen er stengt eller åpen, og jeg satte den slik at håndtaket sto langs med slangen, slik som ventilene vanligvis er. Så tenkte jeg å sjekke om det kom vann til filteret med en gang den var satt ut.
Nå ble det litt travelt ved utsett da jeg skulle ha ut to båter. På den første utsatte hadde motoren vært ute, og jeg kontrollerte at alle slanger og tilkoblinger var OK, da dette arbeidet var utført av et servicefirma. Det viste seg at det var et par slangeklemmer som hang løst og måtte settes på plass før alt ble tett og vi kunne flytte båten fra utsettingsbrygga. Deretter ble min båt satt ut og jeg måtte starte motor og flytte båten ut / rundt en pir. Da var hele "sjekk om sjøvann inn" glemt og jeg gikk for sakte motor utover, ca 1.500 omdr/m. Det var en del vind i går og det var noe bølger imot slik at det sprutet godt på frontvinduene. Jeg sto da i båten og hadde hodet over kalesjen slik at jeg både kunne følge med min sønn som kom etter i den først utsatte båten og også holde utsikt forover. Den totale støyen fra vind, sjøsprøyt / slag og noe fra motoren, gjorde at jeg ikke hørte temperaturalarmen der jeg sto med hodet utenfor kalesjen. Det var først da jeg etter 12-15 minutter merket at motoren gikk litt roligere, at jeg trakk inn hodet og så over instrumentene. Da sto temperaturen i peak. Jeg stanset motoren og løftet opp motorluken. Der veltet det ut mye røyk som om det var full brann i motorrommet. Jeg luktet at dette var kokt frostvæske og forsto med en gang hva som var skjedd og hva som var feil. Og var også ganske klar over at jeg nå hadde drept en god fin motor. Utrolig kipt!!
Det kom raskt et par båter opp og en oppfordret meg til å komme meg ut av båten da de trodde at det var brann i den. Jeg visste at det ikke var brann og forlot ikke båten. Vår sønn kom opp med sin båt og vi satte tauing og fikk etter hvert tauet båten inn til båtplassen vår. Der gikk jeg i gang med å tømme motorrommet for kjølevann og fikk aust opp ca 14 liter. Det betyr at motoren var tom for kjølevæske. Etter et par timer var motoren kjøligere og jeg hadde da på ca 12 liter før jeg kunne se & høre at det dryppet kjølevann fra motoren. Det så ut til å komme fra vannpumpe eller i det området på styrbord side av motoren. Jeg prøvde da å tørne motoren på starteren, men den står fast. Eller mindre trolig: for lite strøm på batteriet, men det har jeg ikke tro på. Skal sjekke mer i dag.
Det betyr i praksis at båtturen min i 2022 ble på ca 12- 15 minutters skjebnesvanger motorbruk og at jeg selv har ødelagt en motor jeg har vært svært fornøyd med. Den har gått ca 1.400 timer og har etter som den har fått nye deler og normal service, vært en motor jeg er fornøyd med. Og så går jeg altså hen og dreper motoren ved å stenge av kjølingen. Jeg har heldigvis ikke skadet andre, men jeg selv kommer nok til å huske dette til jeg ikke husker noe annet.
Byttemotor - reparere motoren - noen som har erfaring med slik varmgang?
Jeg har sendt forespørsel til Motor og Gear som leverer byttemotorer, for det meste til biler, men visstnok også til båter. Hvilke andre bør man sjekke med? har noen noen tips?
Reparere motoren?
Jeg har en rimelig lang erfaring som hobbymekaniker på bilmotorer, helst da bensinmotorer. Jeg vil derfor tro at det kan la seg gjøre å skru noe på en VP 41 dersom man ikke trenger spesialverktøy (sylinderforinger?) og at man klarer å håndtere en såpass tung motor uten spesial-løsninger. Jeg har ikke motorbukk som er beregnet for denne tyngden selv om den har vært brukt på både V8 og rekke-6 bensinmotorer. Er det noen av dere som har orket å lese såpas langt, som har utført sentrale reparasjoner på tilsvarende motorer? Kanalkapteinen fra Telemark gjorde en god del på sin VP41 leste jeg i fjor, men for alt jeg vet kan han være en utdannet mekaniker med tilgang til korrekt verktøy. Jeg vil også tro at La-Sa (den lokale VP-salg/service her i Oslo) gjør denne type arbeid, men jeg regner med at de ikke trenger å være de rimeligste. I tillegg så vet jeg fra før at de har en service-ordrebok som er full i lang tid fremover.
Videre framdrift:
Som skrevet blåste det en del i går og jeg klarte kun å få båten (en Skarpnes Weekender 25) blåst & trukket inn i en ledig båtplass ytterst på den piren hvor jeg har båtplass. Jeg skal nå forhale båten fra denne ytterste plassen til min egen plass når det blir vindstille og jeg får et par mann til å hjelpe til, da jeg må rundt piren og 5 - 6 båter innover på yttersiden. Da bør det være vindstille slik at man ikke blåser inn på andre båter.
Når så båten er skikkelig fortøyd på plassen, rydder jeg båten og lar den ligge til etter ferien. En ferie som blir uten båt.
Håper at andre slipper å ødelegge sine motorer når de nå har lest hvor fort det er mulig å ødelegge en solid motor. Jeg håper at jeg ser noe lysere på båtlivet i august og da kan se fram til et båt-år i 2023 uten uhell, i hvert fall egenlagde feil.