fredriksen
Sommeren er snart over og nå har jeg brukt flere kvelder på motoren. Jeg har skiftet ødelagte slanger på eksosdelen på drevsiden av motoren. Videre så har jeg demontert termostathus og byttet alt av gummi og plastikk (adapter mellom termostathus og eksosmanifold). Jeg har også byttet termostater og giver til tempalarm og til temperaturmåler.
Jeg har sett på BP at flere har syntes det er mye knot med å montere O-ringer og pakning på termostathuset, og jeg er helt enig: dette er en svært lite servicevennlig konstruksjon. Det er mulig at det går lettere når man monterer eksosmanifold etterpå, men det skjer vel kun ved produksjon av motoren.
Jeg håper det er tett nå, men jeg har ikke prøvet ennå; vil la pakningsmidlet herde litt for jeg setter den under press. Nå blir det noen få dagers stans i dette arbeidet da jeg er opptatt på andre steder (feiing og kontroll av et par piper på hytta...).
Noen av byttede og nye deler rundt termostathuset:
Plast/nylon/etc -dapteret med to O-ringer mellom termostathus og eksosmanifolden (på bildet: den svarte ved O-ringene) hadde smeltet av temperaturen i eksosmanifolden. O-ringene var sprøe. Dette er nå skiftet.
Bilde som viser konstruksjonen med tetningsringer to veier hvor montering av termostathuset også blir hindret av festeboltene på feste for motorløft / termostathusfeste.
Men, her tidlig på morgenen begynte jeg å tenke på at kjølevann inn i motoren går fra kjølevannspumpa og inn i motorblokka og returnerer inn i termostathuset fra eksosmanifolden. Det betyr at kjølevannet kommer fra blokka og inn i eksosmanifolden en plass.... og her kan det vel være en O-ring som også er nystekt? Dersom jeg er heldig så er det manifoldpakningen som tetter her, og den tåler vel høy temperatur... Er det noen som vet?
Jeg ser på deleskissen at det kan muligens være er en pakning (nr 25), men det er i alle fall ikke en O-ring.
Det går fremover!
:-) steinar