Fornomas Startet 5.Juli.2022 Del på Facebook Startet 5.Juli.2022 Jeg lurer på lading til litiumbatterier og leser og hører mye forskjellig. I båten min sitter det en gammel lader til landstrøm fra 2008, en Dolphin 12v 25ah som helt sikkert lader blybatterier godt. Vil det si at den type lading den gir, ikke vil klare å lade opp 2x100ah litium fordi den ikke er tilpasset litium? Den vil vel klare å lade batteriene noe? Videre lurer jeg på om en 60ah dynamo vil slite voldsomt med en sånn batteripakke og siden den ikke gir nok strøm så klarer heller ikke den å lade opp uansett hvor lenge den går? Har jeg forstått noe rett? Vil det da si at de to 100ah batteriene aldri vil kunne lades opp helt? Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 5.Juli.2022 Del på Facebook Svart 5.Juli.2022 (redigert) Litt uærbødig så tror jeg kanskje det bør leses enda litt mer. Litium batterier og lading er et omfattende emne. Det sies ikke noe mer om laderen mht ladekurve. En 25A lader vil fulllade batteriene, men avhengig av ladekurven så kan den også overlade dem over tid. Likeså med dynamoen, den vil lade batteriene. Det er andre måter den kan streve på. Dersom den vanligvis leverer opp mot sin maksimale effekt, også på lavere motorturtall, kan den risikere overoppheting fordi litiumbatteriene tar i mot nesten hele effekten helt opp mot topplading. Ellers er 60A rikelig til å lade batteriene, gitt litt tid. Med feil regulator risikere man også her overlading over tid, men lading via motordynamo varer som regel ikke så lenge som landstrømslading. Litiumbatterier krever strengt tatt helt andre regulatorer enn blybatterier. Vet man hva man holder på med, og følger med, så kan man på et vis klare seg med gamle regulatorer for blybatterier. Men det er ikke optimalt. (Jeg vet at leverandører av drop-in litium sier at det går fint). Min erfaring er uansett at litiumbatterier ikke er som bly, "set and forget". De krever litt barnevakt og oppfølging hvis de skal vare lenge. Youtube kan være et godt sted for å lære. Redigert 5.Juli.2022 av Lucky Strike (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2022 Del på Facebook Svart 6.Juli.2022 Fornomas skrev for 12 timer siden: Jeg lurer på lading til litiumbatterier og leser og hører mye forskjellig. I båten min sitter det en gammel lader til landstrøm fra 2008, en Dolphin 12v 25ah som helt sikkert lader blybatterier godt. Vil det si at den type lading den gir, ikke vil klare å lade opp 2x100ah litium fordi den ikke er tilpasset litium? Den vil vel klare å lade batteriene noe? Videre lurer jeg på om en 60ah dynamo vil slite voldsomt med en sånn batteripakke og siden den ikke gir nok strøm så klarer heller ikke den å lade opp uansett hvor lenge den går? Har jeg forstått noe rett? Vil det da si at de to 100ah batteriene aldri vil kunne lades opp helt? Lithiumbatterier er så sultne på strøm at laderen din helt sikkert lader de fint, så lenge den klarer belastningen. Utfordringen er hvilken spenning den holder dersom du lar den stå på hele tida. Den bør egentlig slås av når batteriene er fulladet, evt ha en akseptabel floatspenning på ikke mer enn 13.6-13.8V, og gjerne lavere. Som for elbil lever Lithiumbatteriene lengst når de ikke holdes på 100% hele tida. Dette kan løses på ulike måter og kommer an på opplegg du har i båten, forbruk når båten ikke er i bruk osv. For dynamoen sin del er utfordringen ofte at batteriene er så sultne at den må levere mye strøm og du risikerer at den går varm og blir ødelagt. Det kommer an på type dynamo, hvor god kjøling du har osv. Anbefaler å lese litt på makspower.no som har lagt ut en del erfaring ang dynamoer fra praktiske installasjoner. Det er mange mulige løsninger på dette, ny regulator til dynamo, forbedret kjøling men de fleste tar den enkleste og slenger inn en DC-DC lader av passende størrelse som i praksis begrenser ladestrømmen slik at dynamoen får et lettere liv. Nedesida er vel at en mister noe av fordelen med svært rask lading av Lithiumbatterier, men om det er et problem kommer jo an på bruksmønster. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.