Jump to content

Ankervinsj akter - greier ikke å bestemme meg

frankive

Recommended Posts

Jeg har et stort i-landsproblem og det er at jeg ikke greier å bestemme meg for hvilke av disse vinsjene jeg skal montere på min Beneteau Antares 7.80 2017.

- Engbo Midi 203 600w 12v

- Ilas inside/Captaion 500w 12v

- Lewmar S900

- Quick Balder 600w 12v

Ut fra hva jeg leser på forum kan det virke som de alle fleste er fornøyde med sitt valg uavhengig av hvilke av disse man har montert.

Tror derfor det er viktigere at jeg bare tar et valg og lever godt med det :)

Men om noen i siste liten skulle ha noen betraktninger rundt valget tar jeg gjerne imot.

Det blir 30/50m blyau og brucekopi 7,5kkg anker, så den er død. 

Har Antares 7.80 blitt levert med en spesiell type vinsj fra fabrikk når den var ny?

F.eks når vi etterinstallerte vinsj på vår Viksund fra 2005 (da den var levert uten) valgte vi den vinsjen som Viksund leverte som «standard» til båten når de ble kjøpt nye med vinsj installert. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Det er vel få europeiske båter som har tenkt på ankervinsj bak på båten, i så måte er det nok mer opp til forhandleren basert på sin egen erfaring, samarbeidsavtaler etc.  Men Ferd Båt i Møre og Romsdal benytter stort sett Sleipner/Engbo i tilbudene jeg har fått.

Jeg heller mest mot Quick Balder da gjennomgangsmelodien hos de fleste er at den i seg selv er ganske ukomplisert og lite elektronikk, noe som skulle tilsi mindre problemer/vedlikehold over tid.

Litt usikker på hvor bra den autostopen fungerer, men det får jeg se litt nærmere på.

Jeg hadde en eldre Engbo som havarerte pga vann i elektronikken, slapp ut anker og 50 m tau i fart......

Så jeg anbefaler alle å ha festet ankeret i båten med eget tau eller kjetting.

Kjøpte så en Balder 1000W som har fungert helt fint i 4 år.

Pass på å ha batteri i reserve til fjernkontrollen, det får du ikke alle steder.

3 hours ago, Traale said:

Jeg hadde en eldre Engbo som havarerte pga vann i elektronikken, slapp ut anker og 50 m tau i fart......

Så jeg anbefaler alle å ha festet ankeret i båten med eget tau eller kjetting.

Kjøpte så en Balder 1000W som har fungert helt fint i 4 år.

Pass på å ha batteri i reserve til fjernkontrollen, det får du ikke alle steder.

Er vel når sånnt utstyr blir 15-20år at problemene oppstår! at den funker etter 4 år bør jo egentlig være ganske selfølgelig!

Kvalitet og tilgjengelig service deler bør telle litt på sånnt utstyr.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...