Jump to content

Cabincruiser(27 +fot) til familie på 4 til under 200.000?

Bluebell

Recommended Posts

Vi solgte vår båt tidligere i år og er på utkikk etter ny båt med litt mer fart og sengeplasser. 

Vi hadde en joda 8100 ,veldig fornøyd som vår aller første båt og vi  lærte masse. Men det ble litt trangt med to tenåringer og oss to voksene med hensyn til sove løsninger. En aktercabin hadde kansje vært å foretrukket?

Mannen vil raskere frem, og syntes båten vår med alt for lite hester ble en langsom afære,  og vi er visst litt  dårlig på planlegging, så finne en grei  plass og ankre opp midt i juli på sørlandet når man ikke kommer seg ut før ettermiddag på fredag og prøver og rekke frem i en fart på  7 knop, skuta kunne gitt mer men er noe med det og kjøre behagelig også. 

Kapteinen har sagt seg en ønsket fart på minst 10 i marsj fart er nødvendig ved ny båt. Og mulighet og komme seg enda raskere frem hvis nødvendig. 

En godt vedlikeholdt dieselmotor er selvsagt også en must for kapteinen, han er veldig opptatt av at hjerte i båten er godt tatt vare på.  

Tenker minimum 27 fot og max 30.

I tillegg til manglende utstyr som ankervinsj, som har vært meg de 3 årene vi har eid skuta, er armene mine garantet blitt 20 cm lengre hver høst, nå blir dem ikke lengre.  Så  en El ankervinsj er et must, og gjerne en sånn baugpropell også for og gjøre det enda enklere. 

Men nå kommer det til hvilken type båt vi burde gå for da? Og finnes /er det realistisk og kunne finne det en  brukbar og god båt slik vi ønsker oss i vår prisklasse?  Max 180.000 ? 

Sett, lest og studert oss til masteroppgave på finn  ? og  de fleste eldre halvplanene cabincruiser ligger fra 250+ eller så ligger de alt for langt unna, kapteinen er ikke helt lysten på det og kjøre en ukjent båt fra bergen til Arendal. Vi er ikke så erfarne båtfolk enda syntes han. 

Vi har falt litt for Fjord 880  og scand Nordic blandt annet.  Master 820 ser også ut som en romslig og grei båt.  Noen tips til andre båter vi burde kikke etter? Og er " høst tilbudene"  verdt og vente på, eller holder prisene seg på disse eldre båtene. Trenger vel ikke si at vi lengter og komme oss ut på sjøen ??

Redigert av Bluebell (see edit history)

Jeg tror du må opp i pris eller ned i krav her. En velholdt motor, 15 knop+, ankervinsj og baugpropell. Jeg kan ikke se at du kan få alt det der, i tillegg til båt, for den prisen.

Det viktigste er velholdt motor, mye av det andre kan du legge til etterhvert dersom båten dere velger er den rette.

Ja, vi begynner vel å innse det samme selv, at man må være heldige her for og finne noe . 15 knop var vel å ta litt mye i ser jeg, så redigerte det. Holder med 10 i Marsj ,ikke at det hjelper så mye Kansje ?

Windy 27 CC er romslig, men da må du akseptere drev :-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nordan Family 27 med de største motorene. Kongebåt innenfor prisintervallet. Men det tar litt tid å finne et pent eksemplar med godt utstyr og stor motor. 

Forøvrig er vel Elwaro 30 også innenfor når marsjfartkravet ble såpass redusert,  om man finner et eksemplar med stor motor

Tresfjord 29AC?

+: Diger akterkabin, gode sjøegenskaper, hardtop, "soldekk" bak, marsjfart 10-15 knop avhengig av motor. God kvalitet, kun verftsbygde båter. Smart innredning.

-: "Klatrebåt", ikke dollbord på akterdel, smal båt (positivt for billigere båtplass...). Men typisk vestlandsbåt, ikke layout for sol, varme og bading primært.

hifo skrev On 7.7.2022 at 6.43:

Nimbus 3000 er et bra valg.    Om du får den for den prisen.  

Vi har sett på en 2600, likte de godt! selv om den var litt liten ☺️  men motor litt liten og gammel i forhold til pris på den vi så på da.

Gew77 skrev On 7.7.2022 at 6.59:

Den Master 820, med D4, burde være interessant?

Nyere motor og fart godt over kravet deres.

Ja absolutt, men mannen min har ikke så lyst å kjøpe båt usett såpass langt borte , litt redd for bomtur.. 

Men sett flere båter oppi der som virker bra. 

nordan family 27 skrev On 8.7.2022 at 9.56:

Nordan Family 27 med de største motorene. Kongebåt innenfor prisintervallet. Men det tar litt tid å finne et pent eksemplar med godt utstyr og stor motor. 

Forøvrig er vel Elwaro 30 også innenfor når marsjfartkravet ble såpass redusert,  om man finner et eksemplar med stor motor

Venner av oss har Nor-Dan, kjempe grei båt.

Men syntes mange eldre båter er priset veldig høyt nå i forhold til motor str og alder på motor. Litt skummelt når ingenting er gjort med motoren siden den var ny ?

Førstefender skrev On 7.7.2022 at 5.30:

Ser det står solgt på 4 av de 5 båtene mindre enn en uke etter du la ut linkene. Virker ikke som om det er vanskelig å selge riktig prisede båter, ref en annen tråd hvor dette diskuteres.

Bergen skrev for 6 timer siden:

Ser det står solgt på 4 av de 5 båtene mindre enn en uke etter du la ut linkene. Virker ikke som om det er vanskelig å selge riktig prisede båter, ref en annen tråd hvor dette diskuteres.

Nei, gikk unna disse båtene, har samme erfaring med noen kjente som la ut båt til overkant av millionen, solgt på et par dager. 

Den Master 820`en med D4 var virkelig et bra kjøp også,  Trådstarter burde kastet seg rundt ;) 

Førstefender skrev 24 minutter siden:

Nei, gikk unna disse båtene, har samme erfaring med noen kjente som la ut båt til overkant av millionen, solgt på et par dager. 

Den Master 820`en med D4 var virkelig et bra kjøp også,  Trådstarter burde kastet seg rundt ;) 

Trådstarter har ikke alt hun skulle sagt, må nesten ha med kapteinen også om man skal hente båt ??

enslagsgjest skrev On 6.7.2022 at 19.53:

Du får kjøpe @Grand Banks jr sin Neptim 8000, slik at han endelig kan skaffe seg en Grand Banks (Sr.) :giggle:

Ha ha. Så ikke denne før nå. Tja, jeg vurderer faktisk å selge, men har ikke tatt valget ennå. :giggle:

Til å være 26 fot så er Neptimen ganske romslig. Akterkabin med "stue" og med dobbeltseng med full lengde, og ca 140 bredde (vi sover i 150cm seng hjemme). Har 3 unger i forpiggen, to av dem tenåringer nå. En i hver side, og en som ligger på tvers i en seng over de andre. Fungerer fint. Med den nyere VP 41B så virker det som en fin kombinasjon.

De andre båtene som er foreslått her i tråden er flotte båter. Den Master 820 med D4 virket som et veldig bra kjøp.

Eldre motorer er alltid et sjansespill. Jeg var uheldig og hadde en del trøbbel. Derfor byttet jeg til en VP 41B som også er eldre, men virker i mye bedre stand enn den jeg hadde.

Jeg vil også anbefale å se på Scand Nordic. Det er veldig romslige båter egentlig, og med aksling. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=257800886

Scand Baltic er også en super familiebåt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=264222751

Wiking 28 er det også en del som liker, men jeg kan ikke tenke meg båt med aksling uten kjøl/ flyndre (utenom en Grand Banks selvfølgelig, og kanskje en Nimbus).

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Ha ha. Så ikke denne før nå. Tja, jeg vurderer faktisk å selge, men har ikke tatt valget ennå. :giggle:

Til å være 26 fot så er Neptimen ganske romslig. Akterkabin med "stue" og med dobbeltseng med full lengde, og ca 140 bredde (vi sover i 150cm seng hjemme). Har 3 unger i forpiggen, to av dem tenåringer nå. En i hver side, og en som ligger på tvers i en seng over de andre. Fungerer fint. Med den nyere VP 41B så virker det som en fin kombinasjon.

De andre båtene som er foreslått her i tråden er flotte båter. Den Master 820 med D4 virket som et veldig bra kjøp.

Eldre motorer er alltid et sjansespill. Jeg var uheldig og hadde en del trøbbel. Derfor byttet jeg til en VP 41B som også er eldre, men virker i mye bedre stand enn den jeg hadde.

Jeg vil også anbefale å se på Scand Nordic. Det er veldig romslige båter egentlig, og med aksling. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=257800886

Scand Baltic er også en super familiebåt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=264222751

Wiking 28 er det også en del som liker, men jeg kan ikke tenke meg båt med aksling uten kjøl/ flyndre (utenom en Grand Banks selvfølgelig, og kanskje en Nimbus).

Aldri sett på Neptim, så ut som en grei båt da ☺️ 

scand Nordic virker som ok båt, ikke sett  en live enda da, bare på finn, ikke vært noen til salgs i nærområde.. Men  de har ligget litt over hva vi kan få til i prisklasse, litt teit og reise mange timer for å prute på båt ?

Master 820 virker perfekt plassmessig. ☺️ Så synd med den i Bergen ja ?

Vi likte også Nimbus 2600 vi så på i går , selv om den er litt smal og bare 26 fot, 3 faste sengeplasser er uansett genialt.  Og kapteinen likte hvordan den var å kjøre ☺️ 

Scand baltic er jo min drømmebåt da ? men de ligger desverre litt over vår prisklasse( som jeg ser mye gjør ??) Og de som nærmer seg har ofte feil motor, gjerne en Kad, og det sier kapteinen er uaktuelt ?

Scand Nordic er større innvendig enn de fleste tror, for den utnytter bredden godt. Drt er mye som er under fenderlisten...

Jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor mannen ikke vil ha KAD. Er det pga kompressoren som blir kjørt hardt i en halvplanende båt? Eller annen grunn?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Da rederinnen fant båt oppe Bodø i 2013 var det bare å sette seg på et fly fra Trondheim og ta en testtur. Betale og kjøre båten sørover på egen kjøl. Og over helga begynner årets båtferie med samme båten. Så her er det bare å slå til. Snart august jo. 

Grand Banks jr skrev On 14.7.2022 at 18.14:

Scand Nordic er større innvendig enn de fleste tror, for den utnytter bredden godt. Drt er mye som er under fenderlisten...

Jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor mannen ikke vil ha KAD. Er det pga kompressoren som blir kjørt hardt i en halvplanende båt? Eller annen grunn?

Han var litt uklar, sier  jeg bør bare google selv, det er alltid de som er for og de som er imot ? Men han vil ikke ha KAD pga hans egene undersøkelse om disse motorene. Han er litt mer enn vanlig interessert i båtens hjerte, så det legger jeg meg ikke opp i ??

Var foressten å kikket på en scand Nordic i dag, likte løsningene og båt typen generelt. 

Ok, jeg har ikke KAD, men slik jeg har forstått det er det i noen tilfeller liker man å kjøre en halvplaner i "mellomhastighet" og da kan kompressoren jobbe hardt over lengre tid hvilket ikke er bra for den. Derfor monterer noen en egen knapp der de kan deaktivere kompressor hvis de ikke skal opp i marsjfart der turbontar over. Ellers har jeg hørt mye bra om KAD.

Lykke til med letingen etter båt som passer familiens ønsker og budsjett!

Lure på hvilken motor kapteinen da vil ha.

For når dere er nede i det pris leie dere ser på, så er nok KAD noe av det beste dere får.

Å kjøpe med stein gammel 40 eller 40 motor, er for å si det rent ut, lite smart.

En gammel sliten Yanmar, er ikke noe bedre enn en KAD heller. Å Yanmar er fort mer kostbar å fikse på. Er vel det merke som har de verste priser på deler.

Som GB sa over, så er det enkelt å kutte ut kompressor, å da slipper en problemet med denne, om en vil kjøre i halvplaner fart.

Vil han ikke ha KAD, så er det eneste fornuftige egentlig en 41 motor i god stand. Men også det er lotteri, når båten skal være billig.

Gammel sliten BMW eller Ford er ikke noe heller. generelt, er VP noe av det bedre når vi snakker om så gamle motorer, å det som nok er mest av, i båtene dere ser etter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 14 minutter siden:

Lure på hvilken motor kapteinen da vil ha.

For når dere er nede i det pris leie dere ser på, så er nok KAD noe av det beste dere får.

Å kjøpe med stein gammel 40 eller 40 motor, er for å si det rent ut, lite smart.

En gammel sliten Yanmar, er ikke noe bedre enn en KAD heller. Å Yanmar er fort mer kostbar å fikse på. Er vel det merke som har de verste priser på deler.

Som GB sa over, så er det enkelt å kutte ut kompressor, å da slipper en problemet med denne, om en vil kjøre i halvplaner fart.

Vil han ikke ha KAD, så er det eneste fornuftige egentlig en 41 motor i god stand. Men også det er lotteri, når båten skal være billig.

Gammel sliten BMW eller Ford er ikke noe heller. generelt, er VP noe av det bedre når vi snakker om så gamle motorer, å det som nok er mest av, i båtene dere ser etter.

Han fortrekker Volvo  ja, helst en 41p? Sett på  litt båter nå , men er mye rart som selges i denne pris klassen gitt . Mye motorer som er dårlig vedlikeholdt. En båt vi så på, sa selger at han ikke hadde rørt motoren på et par år annet enn etterfylle olje, da tok kapteinen seg til hjerte og trakk pusten tungt, da viste jeg det var bare å snu ?? 

Ser vi fortrekker løsningene med minst 3 faste sengeplasser som scand Nordic og  også den mindre Nimbus 2600 har ,  har til gode å være i en master 820 enda .  Ellers Nor Dan summer family virker bra,men litt ymse med motorer i dem virker det som. 

I prisklassen maks 200k å de krav dere har til sengeplasser++. Så er det mye rart av motor ja.

Synd å si det, men blir vanskeligt å finne noe som ikke har gammel motor, å dermed sjanse spil.

Da er fordelen med VP 41/KAD at det er enkelt å få deler, å det er stort miljø, om kan hjelpe via feks vp gruppa på facebook.

Har sjøl båt av typen dere ønsker, men kjøpt billig(60k) for 4 år siden, men så oppgradert til moderne standard, inkludert fabrikks ny motor.

Men tenker at hvis dere har tid å vente til høsten, så vil det nok komme opp en del flere båter i prisklassen dere har.

Men dere må uansett være klar over at en båt i den prisklasse, vil trenge oppgraderinger. Å disse har en tendens til å koste litt mer enn først antatt(snakker av erfaring)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...