Jump to content

Funker Yamaha 9.9 sport 4-takter på Askeladden 14-foter?

Frivakt

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en Yamaha 9.9 sport 4-takter som er oppjustert til 15 hk. Dessverre blir båten min, en Silver Viking Super 15, alt for baktung med denne motoren. 

Vurderer derfor å kjøpe en brukt båt av noenlunde samme størrelse og type, men da en som er bygd for mer motor på hekken.

Kan Asleladden 14 være et alternativ? Andre forslag?

Den burde funke greit.
Andre alternativer: GH14,  Rana 425, Hansvik 14 speed, disse planer fint med 15 hk og har bra bæring i hekken

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

GH14 fram til 90 tallet en gang skal ha kort, lang etter det.  Lang på Ranaen, ikke sikker på hansviken. 

Hva er stammelengden på motoren du har?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@cosmicDet var faktisk den eldre 2210 jeg tenkte på. Dersom den takler en motor som veier i overkant av 50 kg.

De andre alternativene mine er å bytte både båt og motor (til lang stamme), eller beholde båten og bytte motor til en lettere modell - for eksempel Tohatsu (37 kg).

Tror det skal gå helt greit. Du har jo bensintanken helt bak i båten,under setet. Varierer jo med 15 kg den også,samt at fører som sitter oppå tanken kan variere med 100 kg i vekt. Mange av disse askeladdene går nå med moderne 4-takts motorer.  Du kan jo kompensere litt  med å ha tanken i baugen. Båten er jo uansett ikke selvlensende.

Er egentlig bare synsing fra min side,ikke en konklusjon.

Redigert av cosmic (see edit history)
Frivakt skrev 1 time siden:

Det var faktisk den eldre 2210 jeg tenkte på. Dersom den takler en motor som veier i overkant av 50 kg.

De andre alternativene mine er å bytte både båt og motor (til lang stamme), eller beholde båten og bytte motor til en lettere modell - for eksempel Tohatsu (37 kg).

det var 2210 jeg tenkte på i mitt svar også.

Hva skal båten hovedsaklig brukes til?  
Å beholde motor + bytte til en mer "motorvennlig" båt vil jo gi deg er større fartspotensiale, men ikke sikkert det er så viktig om hovedbruken stort sett er fisking ..?

Hansvik 14,5 kan muligens også være et alternativ, men mulig den blir litt tung i hekken den også med 9,9sport...

(tenkte først på 16,5 men den krever lang stamme...) 

http://www.hansvik.no/index.php?nr=16&id=4&valg=1&vis_hoved=1

Yamarin 4210 kan gå: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=264735355

Ifølge Boat.no skal den ha kort stamme: https://boat.no/asp/boats/show.asp?id=17186&mid=28451

Med forbehold om feil!

Ellers, bare for å ha nevnt det, Tohatsuen som veier 37 kg er en 9,9 (eller 9,8 som det står på den) som er "oppskremt" 8 hk og kan ikke justeres opp til 15 - 20 hk. Skal du ha lett 9,9 - 15 - 20 må du ha enten Tohatsu MFS9,9E FI, Mercury F10 EFI eller Suzuki DF9,9 Sport (Lean burn). De to første kom i 2018/2019, mens den siste, Suzukien kom i 2014 eller noe slik. Disse veier fra 43 - 45 kg med kort stamme og rorkult. 

Redigert av ko-stens (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...