Jump to content

Tips/råd/ev mannskap/hjelp til singlehand 40 fots seilbåt fra Oslo til Kristiansand

Æsuf

Recommended Posts

Jeg har kjøpt båt i Oslo, den ligger på Fornebu. En 40 fots langkjølet seilbåt. Egentlig skulle vi kaste loss fredag 22 juli, men nå kan jeg flytte datoen til mandag den 18 juli, kanskje før. SAS ødela ferien til Nord-Norge gitt, men samtidig kommer jeg tidligere avgårde med båten. Det er en lang tur, ca 680 nm. Opprinnelig hadde jeg mannskap hele turen, men nå søker jeg hjelp fra Oslo til Kristiandsand. Bekymringen min er rett og slett havnemanøvre når jeg må til kai underveis for hvile. Jeg antar å gå for motor og ev forseil om det gir bedre fart hele veien. Har gjort dette før, men denne gang er det snakk om en 40 fots langkjøls ketch. Masse trafikk, båter, folk og ukjente havner i en slik situasjon betyr for meg angst og stress, men alt går. Nå har jeg lest dette forumet i mange år, og er imponert over den gjengse båtånd. Spørsmålet mitt er - dersom jeg ender opp med å gå etappen alene - om det kunne være hjelp fra folk her ved havneanløp underveis? Rett og slett bare gi en oppdatert veiledning om ledig/ikke ledig plass, tips ved anløp og eventuelt ta i mot båten ved faktisk ankomst. Det hadde i så fall vært av uvurderlig hjelp. Båten skal langt, kommer jeg meg alene til Kristiansand før den 23 juli er det av uvurderlig verdi.

Du har 8  ca timer fra Oslo til Son. Drei inn i Sonsbukta og svaiankre langs Laksalandet. Om det blåser stivt fra S-lig, ankre N på Jeløy som heter Kølabånn. Da har du spart den avgiften. Son gjestehavn har Blogspot. Dyrt.

Neste er Stavern havn. Her kan det ankres i bukten utenfor de gule, gamle lagerhallene fra Tordenskjolds tid. Da har du fikset en havneavgift til. 

Deretter er jeg ikke kjent.

Joda. Sist gikk vi fra Killingen til Tønsberg første etappe. Det var egentlig litt for smått og kasta bort mye tid på innløp, bru og alt sånt. 45 nm fra Oslo og dit? Finnes det bedre alternativer enn Krukehavn for formålet? Altså strakest og enklest vei.

Redigert av Æsuf (see edit history)

I morra formiddag går mange speiderskøyter fra Bunnefjorden og Sørvestover. Det er sakteseilende langkjølede båter og noen skal til vestlandet. Om ønskelig kan du sikkert slå følge. De har svært god kontroll på havner ol de skal innom.

Skøytene har følge av div Maxier og Firlinger. Ca 30 tilsammen.

Jeg og fruen seiler en Maxi 77 ned på ^privat^ ferie.

Mons

Østre Bolæren, Verdens Ende og Havna på Tjøme er aktuelle gjestehavner som er gode utgangspunkt for det mer åpne strekket ned til Sørlandet. Risør, Arendal, Grimstad og Lillesand har alle større gjestehavner, Arendal kan (og bør?) forhåndsbestilles. Nedover Sørlandskysten er det lurt å holde seg litt ut fra kysten, da får du god hjelp av «Svenskestrømmen» som går sørover med 1-2 knop.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...