Jump to content

Plass-støpt ferskvannstank i MDF plate?

torbit

Recommended Posts

Har sans for støping av tank, ja kanskje også for plass-støping (forutsatt at manhullet er stor nok.

Men hvorfor bruke MDF? Jeg har selv ingen erfaring med MDF - det er vel et forholdsvis nytt material - men det er trebasert svjv.

Dersom jeg var deg ville jeg har undersøkt nøye LITEX-plater til det formålet

ja; Andreas hva består egentlig LITEX av ?

Det alternativet som er nevnt, og nevnt igjen er vel Divinycell. Noen ville sikkert, til Krapyl sin fortørnelse, anbefale vannfast finer, så det behøver ikke jeg foreslå.

MDF ville jeg absolutt unngått. Dette er høytrykkspresset tre, og tåler neppe den fuktbelastningen som blir i en båt. Selv om du alstå støper det inn..

Suzuki

No boat needed..

Hulda har, bare for å komme med et alternativ, snekret en kasse i 12 MM finner. Oppi denne kassen legger jeg en vannsekk laget etter mål. Tanken vil ta ca 140 liter. For meg blir dette en enkel og rimelig løsning. Hvis det etter hvert skulle vise seg at vannsekk ikke funker, kan jeg kjøpe en plasttank, syrefast tank etc. og dumpe oppi trekassa.

Litex=våtromsystem. Et rent syntetisk produkt. Platene har styroformkjerne belagt med epoxy og fiberarmert duk. Kommer i tykkelsene 13, 20, 30, 50 og 75 mm. Benyttes f.eks. for innbygging av badekar. De kan ikke bøyes.

MDF=Multi Density Fiberboard eller med gammel betegnelse: Trefiberplater. Det har skjedd en stor videreutvikling av MDF, bl.a. kan de nå fåes i flere tettheter, slik at de ikke så lett suger vann. Siden de også kan leveres slittet, betyr det at de kan bøyes parallelt med slittene slik at de kan tilpasses skroget. Ved bruk som vanntanker må de selvfølgelig plastes inn på alle flater og sidekanter.

ja; Andreas hva består egentlig LITEX av ?

Det har jo torbit i mellomtiden svart på.

Klart jeg vet om Divinylcell, men så var det det med tilgjengeligheten.

Men så langt har jeg hverken brukt det ene eller det andre - men er lei av å tilbringe mange timer og kroner med å forsegle treverk på alle kanter og hjørner

08:00 - 16:00

Nettopp, og det i Asker. Ikke lørdager, antar jeg.

Med nød og neppe fant jeg frem til hjemmesiden : http://www.diabgroup.com/ og så kan du begynne å lete etter den norske delen.

Kan sikkert bestilles med levering. I posten? Minsteleveranse? Frakt- og andre kostnader. Nei, jeg kaller dette for dårlig tilgjengelighet.

Men jeg må innrømme: jeg har ikke prøvd å bestille noe der. Det er bare at alt tyder på at det er atskillig lettere å hente en LITEX-plate på din lokale byggesjappe på lørdag formiddag når du uansett er der i nærheten. HVIS Litex er et brukbart (enn om ikke det perfekte) materialet.

1. Du får divinycell på SEASEA i Bærum. De har i det minste åpent på lørdager.

2. Jeg har mailet Maritim, og spurt åffer de ikke har Divinycell, ettersom det har masse annet støpesaker, matte, polyester, gelcoat, aceton, ruller osv osv.

De ville vurdere det. Foreslår at alle sender en mail dit, så tar de det kanskje inn i sortimentet sitt.

Suzuki

No boat needed..

Hadde Divinycell og epoxy vært et alternativ for å lage en septiktank? Eller er dette for vanskelig å få tett nok? Hadde vært praktisk, da jeg på den måten kunne utnyttet plassen optimalt til en stor nok tank...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

For å komme tilbake til et annet aspekt ved spørsmålet:

E sted på West-system sine hjemmesider (eller i en annen publikasjon fra epoxy-guruer) frarådes å bruke epoxy i forbindelse med næringsmidler (drikkevann).

(Burde jo kommet på det før jeg kastet med på MDF-aspektet)

m.h.p. åpningstider hos Diab så tror jeg de kan være litt fleksible. Jeg har en kollega som har bygget et seilkatamaran på 44 føtter, med epoxy og Divinycell. Jeg har ved noen anledninger hentet matrialer for ham hos Diab, en gang lå de klar på utsiden, en annen gang var det folk der etter åpningstider. Så det løser seg... Og jeg tror Divinycell er det beste alternativet som har vært oppe i denne tråden...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jøss og kors så mye liming og dritt for å lage en slik tank. Tror jeg sveiser meg en, selv om den ikke kommer til å holde mer enn en 20 års tid. Jeg regner med å lage en tank i løpet av et par dager.

Er det krav til at slike tanker skal kunne tømmes på landstasjoner? D.v.s. rør til bunnen som kobles til sugesystem?

Litex=våtromsystem. Et rent syntetisk produkt. Platene har styroformkjerne belagt med epoxy og fiberarmert duk. Kommer i tykkelsene 13, 20, 30, 50 og 75 mm. Benyttes f.eks. for innbygging av badekar. De kan ikke bøyes.

MDF=Multi Density Fiberboard eller med gammel betegnelse: Trefiberplater. Det har skjedd en stor videreutvikling av MDF, bl.a. kan de nå fåes i flere tettheter, slik at de ikke så lett suger vann. Siden de også kan leveres slittet, betyr det at de kan bøyes parallelt med slittene slik at de kan tilpasses skroget. Ved bruk som vanntanker må de selvfølgelig plastes inn på alle flater og sidekanter.

MDF= medium desinity fiber

HDF= high densinity fiber

Den platen som nevnes med spor frest i seg, finnes kun i 10 mm, og kan kun bøyes en vei, og bredden på den er kun 1 meter. Lite egnet til slikt arbeide. isåfall ville jeg ha brukt vannfast MDF

Mvh

Henboe

Har selv støypt vanntenkt i divinycell og polyester. Behandlet med 3 strøk Jotun maling som er godkjent for bruk i drikkevannstanker.

Dette var eneste alternativ da tanken skulle vere i baugen og pga. og avstivinger var det umulig med løs tank.

Ta kontakt dersom du ønsker denne malingen. har en uåpnet 3l spann igen. Tror den var temmelig dyr! Men kan ikke levere den tilbake da eg adri fikk regning!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...