Jump to content

Fremovervendt ekkolodd verdt det?

zooper

Recommended Posts

Hei,

jeg er ingen fisker, men en seiler. Tanken på å kunne se framover for å unngå grunnstøting virker forlokkende. Spørsmålet er hvor lett disse faktisk er å lese, nøyaktigheten og om man får forvarsel nok til å kunne stoppe i tide?

Jeg har erfaring med i enkelte bukter i Norge at kartdatene til plotteren ikke viser grunner jeg vet finnes der. Jeg vil tippe at situasjonen kan være temmelig dårlig i enkelte land. Med ekkolodd som kun ser ned vil man for så vidt kunne se om man går mot grunnere vann og så senke farten. Men, er man allerede på forholdsvis grunt vann ser jeg for meg at man med fremovervendt ekkolodd vil få varsel i god tid til å senke farten slik at man der det er farlig grunt klarer å stoppe i tide om det skulle ligge en grunne forut. Dette kan være spesielt nyttig der det er vanskelig å tyde dybden med det blåtte øye, feks om natten. Men er dette bare teoretisk non sense, eller fungerer det godt i praksis?

På seilbåt har jeg hatt en forkjærlighet for Raymarine, på motorbåt Garmin. Så vidt jeg vet så tilbyr ikke Raymarine fremovervendt ekkolodd, kun til siden (fiskere). Eller tar jeg feil? Hva gjør man om man skal ha fremovervendt ekkolodd og man har Raymarine forøvrig? Vil andre produsenters fremovervente givere være kompatible eller må man ha produsentens instrument i tillegg? 

Cerberus skrev 22 minutter siden:

Hvor langt varsel ser du for deg du får egentlig? Om det begynner bli såpass grunt du går på så ser du det allerede og denne vil gi deg 1 sekund? 2 sekund? Dette er å ansjå som ei leike uten reel nytteverdi 

Har du erfaring med forroverseende ekkolodd? Et greit forroverseende ekkolodd bør kunne se bunn 70-80 meter framfor seg, muligens lenger også. For en vanlig seiler, så vil det ta ganske så mange sekunder før enn da går på grunn.  

Ja no veit ikkje eg kor djupt du stikk men du går ikkje på grunn på 20 meter. Kan regne 4x dybde. Så på to meter kor du evt kan gå på blir det 8 meter frem da i beste fall. Du rekker akkurat å slå full bakk kansje om du bare siger. 

Hva er det du egentlig prøver å forklare? Det kan godt være 20 meter dypt akkurat der du er for øyeblikket, men det kan være 0,5 meter dypt 30 meter lenger fremme (uten at dette er merket i kartet). Da er det veldig greit med et fremmoverseende ekkolodd som viser deg nettopp dette. Et fremmoverseende ekkolodd kan sees på som en vertikal radar under vann som scanner ca 90 grader nedover og fremmover. 

Øøh. F.eks. på Intracoastal Waterway går man gjerne i 6-7 knop hele dagen med 20-30 cm vann under kjølen. Om man hadde hatt et ekkolodd som hadde varslet at det kommer en grunn sandbanke 50 meter lenger frem, hadde det vært til enorm hjelp.

Og i Norge går sjøbunnen gjerne fra 200 meter til 0 meters dyp på en 10 meters distanse. Såklart vil et foroverseende ekko være nyttig for å varsle om slikt, f.eks. med en shallow depth alarm.

Nå har jeg aldri testet "bremselengden" på vår båt, men om alternativet hadde vært å dundre på grunn, hadde jeg nok klart å stoppe på 50 meter. Bedre å risikere girkassa ved å sette den i bakk enn å knuse kjølen i steinbunn.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Cerberus skrev 16 minutter siden:

At det er totalt unyttig. Og eg ler og ler av fjols som har falt for dette. :lol:  Men det preller visst av så ? løp& kjøp 

Lurer virkelig på hva som er din påstand til at den er totalt unyttig? Da er det vel like unyttig med radar, kartplotter og AIS også da vel?

S/Y Emma skrev 55 minutter siden:

...med 20-30 cm vann under kjølen. Om man hadde hatt et ekkolodd som hadde varslet at det kommer en grunn sandbanke 50 meter lenger frem, hadde det vært til enorm hjelp.

Effektiv rekkevidde etter det jeg har lest de siste årene om de forskjellige ekkoloddene, virker å være horisontal avstand rundt 3x dybden. Med maksimalt opptil rundt 100m fremover. Fartsbegrensning ca 8 knop. 

Forskjellige produsenter har forskjellig vinkel. De bedre har ca 20 grader og gir fire ganger dybden. Det virker ganske greit om man tilpasser farten etter dybden man er på slik at man rekker å stoppe i tide.

Om man så bare har 8 - 10 meter med "sikt" foran seg så er vel dette ganske greit? Skal man feks inn i et langrundt område vil man ved å gå sakte kunne stoppe i tide, eller i allefall redusere smellet.

Jeg går planer med jordomseiling om noen år (om lykken står meg bi). I Karibia feks finnes det sandbanker som er stadig skiftende, rev som vokser og båter som har forlist siden kartet ble oppdatert sist. Enkelte fine ankringsplasser krever at man navigerer gjennom disse. Selv med krystallklart vann på en stille solskinnsdag er det ikke alltid så lett å bedømme dybden med det blåtte øyet.

Men, er instrumentene pålitelige og lette å lese?

Fremover vendt ekolodd ? Hva blir det neste?.
Pysevisp og anker trekker?
Nei folk for sjerpe seg så kommer man langt med lodde snor,utkikk og flaks.

Neida,bra tråd.
Ikke for det jeg skal ha men det hadde jo verdt greit å vite hvor langt utviklingen har kommet på det feltet i segmentet forbruker elektronikk.
Er jo noen år siden det kom og utviklingen går fort på elektronikk.

Redigert av pipe (see edit history)

Har hatt fremover seende ekkolodd i 20år nå. 40 fots seilbåt. Gull verdt. Men må brukes med fornuft. Snike seg inn på trange og grunne steder for sakte  fart.  Kan sjekke bue på ankerkjetting når jeg ligger på svai.  Men som alt annet, en må kjenne de tekniske begrensningene og  bruke skjerm og settinger aktivt til en vet hva det yter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...