Martine29 Startet 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2022 (redigert) Sikkert ikke alle her inne som vet om Kystverkets nye app. KystVær som viser vær og vind på mange steder langs kysten. Verden går sannelig fremover. Den er vel hovedsaklig tiltenkt rutegående og kommersiell båttrafikk slik at tillegging til kai på ulike destinasjoner kan planlegges litt på forhånd men allikevel da.... Redigert 8.Juli.2022 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 Ja, den viser vindstyrke og retning i sanntid på de ulike målestasjonene, men det virker å være alt den gjør...? ? Sikkert praktisk for et øyeblikksbilde, men ikke stort mer. Windy / Weather4D er mer hjelpsomt om man skal planlegge noe. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lucky Strike Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 https://www.yr.no/nb har også rapporter fra stasjonene. Men appen ser jo ut til å være mye mer lettvint og oversiktlig. Selv liker jeg å ha rapporter tilgjengelig, mye for å se om en vedvarende meldt værsituasjon virkelig er så bra/ille som varslene sier. Svenske Viva er ganske lik, og grei å ha på Svenskekysten. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 (redigert) S/Y Emma skrev for 4 timer siden: Ja, den viser vindstyrke og retning i sanntid på de ulike målestasjonene, men det virker å være alt den gjør...? ? Sikkert praktisk for et øyeblikksbilde, men ikke stort mer. Windy / Weather4D er mer hjelpsomt om man skal planlegge noe. Synes det er ganske nyttig i seg selv å få faktiske målinger å sammenholde med Windy og andre varsler. Akkurat nå sitter vi værfast (til søndag) i Selje og følger med på Kråkenes fyr. Der har det de siste timene blåst middelvind 17-19 m/s mens Windy og yr sier at det kun skulle blåse rundt 12m/s. Greit å vite synes nå jeg. Redigert 8.Juli.2022 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 Synes kystvær er nyttig for å se faktiske målinger på steder man skal forbi, feks Stadt, hustadvika, lista og Jæren. Ikke rent sjeldent sommer ikke det som er meldt. enten strek, retning eller begge deler. For planlegging liker jeg Winy for å se det store bildet men tar ikke prognosene for 100%. Blir en bedømming og vurderieng iblandet litt erfaring på disse områdene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Martine29 Svart 8.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 Greit nok å planlegge over tid, men sannelig kjekt for oss som bare skal rundt et utsatt punkt på tur til og fra....akkurat nå. God helg. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 Kystværapp brukes daglig her ombord. Vindretning er avgjørende for hvor jeg planlegger overnatting i uthavn. Sammenholdes med værvarsel så er det en god pekepinn. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 I Sverige har SMHI 6 målestasjoner nedover vestkysten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Olevine Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 S/Y Emma skrev for 19 timer siden: Ja, den viser vindstyrke og retning i sanntid på de ulike målestasjonene, men det virker å være alt den gjør...? ? Og det er også akkurat hva jeg er ute etter. Værvarsel er en ting, men hvordan er det der nå? Når det er snakk om å ta f.eks en liten ettermiddagstur så er det veldig praktisk å kunne sammenlikne varselet med observasjonen akkurat nå. Viser målingen at der er 8 m/s fra sydvest på Oksøy, og varselet sier 10-12 så kan vi enkelt innrette oss etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 Jeg også bruker både Windy og f.eks. Nordkoster i sanntid. Eller tilnærmet sanntid. Og det har nok skjedd mer enn en gang at jeg har funnet ut at jeg blir liggende og ikke drar ut på koseseilas. Huldas hjemmehavn ligger meget skjermet for de fleste vindretninger. Det kan blåse SW 12 m/s på Nordkoster og kun noen lette vindkast der vi ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 (redigert) Finnes det mulighet for å få "Kystvær" på PC? Liker app'en, men har ikke alltid telefon i nærheten. Redigert 9.Juli.2022 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Code0 Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 Finnes det mulighet for å få "Kystvær" på PC? Se post nr tre Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 Se post nr tre Er klar over tilgang til data på yr sine sider, men synes det er tungvint hvis jeg vil sjekke flere steder. Mangler oversikten over målestasjoner som Kystvær har. Synes Kystvær-appen er genial i sin enkelhet og gode oversikt over målestasjoner. Hadde likt å ha samme tilgjengelighet og oversikt fra PC. Ser det finnes programvare som gjør at app'er kan kjøres på PC, men første forsøk på å installere dette ga jeg opp. Ser ut som det er tilrettelagt for spill og ikke andre typer app'er. Ser ut som det emulerer IOS eller Android på PC så app'er kan kjøres. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Maika Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 For Sverige har appen ViVa data fra målestasjonene. Har ikke funnet tilsvarende app for Danmark. Generelt syns jeg det er litt rart at disse dataene ikke er tilgjengelige i appene Yr/SMHI/DMI. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 @Lars H.refererte vel til SMHI litt lenger opp i denne tråden. Den ser bra ut. Har ikke funnet den selv. Vi bruker også ViVa. Jeg har ikke forsket noe på DMI på flere år :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 Her linken til SMHI sine kystobservasjoner for Sverige https://www.smhi.se/vader/observationer/kustobservationer/vinga Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maika Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 Er det tilgjengelig i SMHI-appen nå? Da får jeg granske den litt nøyere:) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 10.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2022 13 hours ago, Jens_P said: Er klar over tilgang til data på yr sine sider, men synes det er tungvint hvis jeg vil sjekke flere steder. Mangler oversikten over målestasjoner som Kystvær har. Synes Kystvær-appen er genial i sin enkelhet og gode oversikt over målestasjoner. Hadde likt å ha samme tilgjengelighet og oversikt fra PC. Du finner det og mye mer hos Barentswatch. https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/?lang=no Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Maika Svart 10.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2022 For Sverige har appen ViVa data fra målestasjonene. Har ikke funnet tilsvarende app for Danmark. Generelt syns jeg det er litt rart at disse dataene ikke er tilgjengelige i appene Yr/SMHI/DMI. @Lars H.refererte vel til SMHI litt lenger opp i denne tråden. Den ser bra ut. Har ikke funnet den selv. Vi bruker også ViVa. Jeg har ikke forsket noe på DMI på flere år :-) Jeg klarer fortsatt ikke å finne data fra målestasjonene på SMHI-appen. Jeg tror nok Lars mente at man finner det på nettsiden, ikke i appen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2022 Jeg klarer fortsatt ikke å finne data fra målestasjonene på SMHI-appen. Jeg tror nok Lars mente at man finner det på nettsiden, ikke i appen. Ja, apper på mobilen er noe jeg omtrent ikke bruker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 10.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2022 Denne er bra for det området den dekker, men i Norge dekker ikke så mye. Bra verktøy for Dk og litt ned i Tyskland ihvertfall https://app.fcoo.dk/ifm-maps/select/index.html Sitér dette innlegget Link to post
to-vid Svart 10.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2022 Denne er bra for det området den dekker, men i Norge dekker ikke så mye. Bra verktøy for Dk og litt ned i Tyskland ihvertfall https://app.fcoo.dk/ifm-maps/select/index.html Må reklamere litt for en veldig bra App (synes jeg) som viser værdata/prognoser fra DMI/FCOO på en veldig oversiktlig og enkel måte. Finnes både til IOS https://apps.apple.com/dk/app/sejladsudsigt/id423398593 og Android https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.stou.frv&hl=no&gl=US På Android telefoner så kan man sette opp slik at man endrer +/- 1 time ved å trykke på volumtast opp/ned Dermed veldig enkelt / intuitivt å se hvordan forholdene (mest sannsynlig) vil endre seg i løpet av dagen Kan konfigureres til å vise vindhastighet, bølgehøyde, strøm... Erfaringer etter å ha brukt denne en del år (Skagerak) er at den treffer mye bedre på vind (styrke og retning) enn det Yr gjør. Er kanskje litt påvirket da generasjonene før meg har livnært seg av fiske i dette området, og at det var fast innhold å høre værmelding på "dansken" (DR) før de dro på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 10.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2022 Som det sies over her, er yr elendig på å treffe med vindstyrke. Det har jeg erfart mange ganger, så jeg vil gjerne sjekke andre steder før jeg kaster loss? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 10.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2022 Yr.no hadde jo hav og kyst som stemte noenlunde bra engang. Men tror de har slutte med den. Personlig synes jeg Windy stemmer bra, men da må man ta høyde for vindkast, og ikke meldt vind. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2022 Man bør ta høyde for vindkast-styrke, men erfaringsmessig kan det like ofte bli mindre vind enn spådd. Tenk worst case, men ikke bli overrasket om det blir best case. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.