Smite Startet 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2022 (redigert) Hei, Har en yamaha 60hk 2 takter, 1995 modell. Motoren gikk som en klokke i fjor, men det var ingen tegn til liv når jeg forsøkte å starte den nå. Demonterte og renset forgasserne i dag, de så ren og fin ut, og er iallefall det nå, fremdeles ikke noe liv. Motor starter ikke med startspray heller, går kun 1 sekund fram til spray er forbrent. Det er gnist på plugger, elektrisk start går rundt, det kommer bensin på plugger og i forgasser, men fremdels ikke antydning til start. Da jeg satt båten på vinterlagring i høst, så brukte jeg fogging spray i forgasser og sylinder, chinnet motor, men holdt ikke plugger til jord. Pga båten var gammel så tenkte jeg det ikke behøvdes . Kan det være cdi, hjernen som er gått? Er det noen som har noen Andre tips innspill på hva som kan være galt, og hvordan feilsøke? ? Mvh Marius Redigert 8.Juli.2022 av Smite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 "fogging" kan ta knekken på plugger, at de gir gnist ved test behøver ikke nødvendigvis bety at de klarer det under kompresjon. Så ville prøvd nye plugger først. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smite Svart 8.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 Byttet plugger i dag og, fremdeles ingen tegn på at den vil starte Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 Er du kjent med å bruke tenningslampe / tenningspistol? Kan signalleding til coil, eller tennplugg kabler være byttet slik at den ikke tenner på topp på alle pluggene? Har du hatt av svinghjulet? Har vært borte i 3stk Yamaha på 40 år som har klippet Woodruff kilen (halvmånekile) alle har vært 50-60hk 2T... Det kan du avsløre med tenningslampe, om du vet å bruke en.. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 ivar skrev for 2 timer siden: "fogging" kan ta knekken på plugger, at de gir gnist ved test behøver ikke nødvendigvis bety at de klarer det under kompresjon. Så ville prøvd nye plugger først. Smite skrev for 2 timer siden: Motor starter ikke med startspray heller, går kun 1 sekund fram til spray er forbrent. Hvis pluggene var problemet så burde den vel ikke gått et sekund (flere omdreininger) på startgass. Startgass er jo på en måte en erstatning for bensin, og hvis den går litt med startgass inntil startgassen er brukt opp så ville jeg trodd det var bensintilførselen det var noe galt med. Morfars 2-takt Yamaha 6hk ville en gang ikke starte. Vi tok da ut pluggene, tømte på bittelitt bensin i hvert plugghull og satte i pluggene og dro i snora. Da startet motoren og gikk noen få sekunder til bensinen hadde blitt brent opp, og konklusjonen ble da at det var bensintilførselen det var noe galt med. Motoren forbrente nok hver gang noe av bensinen i sylinderen, mens det var noe igjen til senere tenninger inntil det var så lite igjen at det ble stopp. Forsvant nok også ut litt uforbrent bensin, og var nok derfor høyere forbruk enn ved normal bruk, men dette var jo bare en test for å finne ut av hva som var feil. Har også vært borti at bil (Escort ca 82-mod) ikke ville starte, men at den startet med startgass, men uansett gasspådrag så gikk den kun så lenge noen sprayet startgass inn i forgasseren. Så da var det bensintilførselen det var noe feil med. Et verksted tok seg av reparasjonen, men det var jo greit å finne feilen først. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 Dødmannsknapp? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2022 (redigert) Da har man IKKE gnist på pluggen... Redigert 8.Juli.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 9.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2022 dieselfan skrev for 13 timer siden: Er du kjent med å bruke tenningslampe / tenningspistol? Kan signalleding til coil, eller tennplugg kabler være byttet slik at den ikke tenner på topp på alle pluggene? Har du hatt av svinghjulet? Har vært borte i 3stk Yamaha på 40 år som har klippet Woodruff kilen (halvmånekile) alle har vært 50-60hk 2T... Det kan du avsløre med tenningslampe, om du vet å bruke en.. Jeg har også vært borti at kilen var klippet over, verd å sjekke mener jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
Smite Svart 11.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2022 Demontert bensinpumpen også, og jeg mistenker at det er der feilen ligger nå, for etter å ha rengjort forgasser, så får jeg ikke bensin til forgasser, selv når jeg pumper, og forsøker å starte. Plugger blir heller ikke våt mer når jeg forsøker å starte. Men det var store mengder bensin i forgasser da jeg rengjorde den, så snodig at jeg ikke fikk start med den bensinen, fram til det ble brukt. Isåfall, bestilt ny pumpe nå, så forsøker på nytt når den er byttet. Takk for alle svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2022 Smite skrev for 16 timer siden: etter å ha rengjort forgasser, så får jeg ikke bensin til forgasser, selv når jeg pumper Det tyder på at nåleventilene sitter på setene, kan være overdreven bruk av fog-spray eller feiljustering av flotører. Om du ikke liker å ha problemer med påhengeren, så er det lurt å starte ny sesong med å drenere forgassere (om det ikke ble gjort på høsten) samle opp alt som kommer ut, også koble til slangen og flushe ut det som står i slange, filter og pumpe, ved å pumpe ut 2-3 dl bensin. Så, kan du gjøre startforsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.