Jump to content

Yamaha 60 hk 2 takter starter ikke - finner ikke feilen


Smite

Recommended Posts

Hei,

 

Har en yamaha 60hk 2 takter, 1995 modell. Motoren gikk som en klokke i fjor, men det var ingen tegn til liv når jeg forsøkte å starte den nå. Demonterte og renset forgasserne i dag, de så ren og fin ut, og er iallefall det nå, fremdeles ikke noe liv.

 

Motor starter ikke med startspray heller, går kun 1 sekund fram til spray er forbrent. 

 

Det er gnist på plugger,  elektrisk start går rundt, det kommer bensin på plugger og i forgasser, men fremdels ikke antydning til start.

 

Da jeg satt båten på vinterlagring i høst, så brukte jeg fogging spray i forgasser og sylinder, chinnet motor, men holdt ikke plugger til jord. Pga båten var gammel så tenkte jeg det ikke behøvdes . Kan det være cdi, hjernen som er gått? 

 

Er det noen som har noen Andre tips innspill på hva som kan være galt, og hvordan feilsøke? ?

 

Mvh Marius 

Redigert av Smite (see edit history)
Link to post

"fogging" kan ta knekken på plugger, at de gir gnist ved test behøver ikke nødvendigvis bety at de klarer det under kompresjon.  Så ville prøvd nye plugger først. 
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Er du kjent med å bruke tenningslampe / tenningspistol? 

 

Kan signalleding til coil, eller tennplugg kabler være byttet slik at den ikke tenner på topp på alle pluggene? 

 

Har du hatt av svinghjulet? 

 

Har vært borte i 3stk Yamaha på 40 år som har klippet Woodruff kilen (halvmånekile) alle har vært 50-60hk 2T... Det kan du avsløre med tenningslampe, om du vet å bruke en.. 

Link to post
ivar skrev for 2 timer siden:

"fogging" kan ta knekken på plugger, at de gir gnist ved test behøver ikke nødvendigvis bety at de klarer det under kompresjon.  Så ville prøvd nye plugger først. 

 

Smite skrev for 2 timer siden:

 

Motor starter ikke med startspray heller, går kun 1 sekund fram til spray er forbrent. 

Hvis pluggene var problemet så burde den vel ikke gått et sekund (flere omdreininger) på startgass.

 

Startgass er jo på en måte en erstatning for bensin, og hvis den går litt med startgass inntil startgassen er brukt opp så ville jeg trodd det var bensintilførselen det var noe galt med.

 

Morfars 2-takt Yamaha 6hk ville en gang ikke starte. Vi tok da ut pluggene, tømte på bittelitt bensin i hvert plugghull og satte i pluggene og dro i snora. Da startet motoren og gikk noen få sekunder til bensinen hadde blitt brent opp, og konklusjonen ble da at det var bensintilførselen det var noe galt med. Motoren forbrente nok hver gang noe av bensinen i sylinderen, mens det var noe igjen til senere tenninger inntil det var så lite igjen at det ble stopp. Forsvant nok også ut litt uforbrent bensin, og var nok derfor høyere forbruk enn ved normal bruk, men dette var jo bare en test for å finne ut av hva som var feil.

 

Har også vært borti at bil (Escort ca 82-mod) ikke ville starte, men at den startet med startgass, men uansett gasspådrag så gikk den kun så lenge noen sprayet startgass inn i forgasseren. Så da var det bensintilførselen det var noe feil med. Et verksted tok seg av reparasjonen, men det var jo greit å finne feilen først.

Link to post
dieselfan skrev for 13 timer siden:

Er du kjent med å bruke tenningslampe / tenningspistol? 

 

Kan signalleding til coil, eller tennplugg kabler være byttet slik at den ikke tenner på topp på alle pluggene? 

 

Har du hatt av svinghjulet? 

 

Har vært borte i 3stk Yamaha på 40 år som har klippet Woodruff kilen (halvmånekile) alle har vært 50-60hk 2T... Det kan du avsløre med tenningslampe, om du vet å bruke en.. 

 

Jeg har også vært borti at kilen var klippet over, verd å sjekke mener jeg....

Link to post

Demontert bensinpumpen også, og jeg mistenker at det er der feilen ligger nå, for etter å ha rengjort forgasser, så får jeg ikke bensin til forgasser, selv når jeg pumper, og forsøker å starte. Plugger blir heller ikke våt mer når jeg forsøker å starte. Men det var store mengder bensin i forgasser da jeg rengjorde den, så snodig at jeg ikke fikk start med den bensinen, fram til det ble brukt. Isåfall, bestilt ny pumpe nå, så forsøker på nytt når den er byttet. Takk for alle svar :-)

Link to post
Smite skrev for 16 timer siden:

etter å ha rengjort forgasser, så får jeg ikke bensin til forgasser, selv når jeg pumper

Det tyder på at nåleventilene sitter på setene, kan være overdreven bruk av fog-spray eller feiljustering av flotører. 

 

Om du ikke liker å ha problemer med påhengeren, så er det lurt å starte ny sesong med å drenere forgassere (om det ikke ble gjort på høsten) samle opp alt som kommer ut, også koble til slangen og flushe ut det som står i slange, filter og pumpe, ved å pumpe ut 2-3 dl bensin. 

 

Så, kan du gjøre startforsøk. 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...