Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

NB! Desimaltallet, altså det største tallet står alltid først, siden dette dreier seg om hvor mye motoren dreier for hver propellomdreining. Propellen dreier alltid saktere rundt enn motoren. Altså et reduksjonsgir.

 

1,50:1 betyr at motoren dreier 1,5 omdreining for hver propellomdreining.

 

2,00:1 betyr da at motoren dreier 2 omdreininger for hver propellomdreining.

Det blir da lettere for motoren å dra rundt propellen, men man mister toppfart hvis propellstigningen er for lav. Akkurat som de lave girene på en bil eller sykkel.

Propellen blir altså som regel for lett hvis man går den veien. Reduserer man propellens turtall i forhold til motorturtallet så må man som regel kompensere med tyngre propell, altså større stigning. Hvis formålet er høyere toppfart, ikke å dra tyngre last opp i plan o.l. 

 

Teerex

Teerex

NB! Desimaltallet, altså det største tallet står alltid først, siden dette dreier seg om hvor mye motoren dreier for hver propellomdreining. Propellen dreier alltid saktere rundt enn motoren. Altså et reduksjonsgir.

 

1,50:1 betyr at motoren dreier 1,5 omdreining for hver propellomdreining.

 

2,00:1 betyr da at motoren dreier 2 omdreininger for hver propellomdreining.

Det blir da lettere for motoren å dra rundt propellen men man mister toppfart hvis propellstigningen er for lav. Akkurat som de lave girene på en bil eller sykkel.

Propellen blir altså som regel for lett hvis man går den veien. Reduserer man propellens turtall i forhold til motorturtallet så må man som regel kompensere med tyngre propell, altså større stigning. Hvis formålet er høyere toppfart, ikke å dra tyngre last opp i plan o.l. 

 

Teerex

Teerex

NB! Desimaltallet, altså det største tallet står alltid først, siden dette dreier seg om hvor mye motoren dreier for hver propellomdreining. Propellen dreier alltid saktere rundt enn motoren. Altså et reduksjonsgir.

 

1,50:1 betyr at motoren dreier 1,5 omdreining for hver propellomdreining.

 

2,00:1 betyr da at motoren dreier 2 omdreininger for hver propellomdreining. Det blir da lettere for motoren å dra rundt propellen men man mister toppfart hvis propellstigningen er for lav. Akkurat som de lave girene på en bil eller sykkel.

Propellen blir altså som regel for lett hvis man går den veien. Reduserer man propellens turtall i forhold til motorturtallet så må man som regel kompensere med tyngre propell, altså større stigning. Hvis formålet er høyere toppfart, ikke å dra tyngre last opp i plan o.l. 

 



×
×
  • Create New...